• Friherren

    Allt för Sverige

    Vad är det för konstigt, resa hit och tävla för att träffa släkten. Självklart träffar man den ändå?

  • Svar på tråden Allt för Sverige
  • Nyfiken gul

    hur ska man träffa en släkt man inte ens vet om? 

    Jag har släkt i USA så vitt jag vet enligt min morfars gamla dagboksanteckningar, ganska nära släkt också tydligen. Men jag har aldrig träffat dom, aldrig pratat med dom eller ens haft nån kontakt, vet inte ens om nån är i livet heller eller vart dom bor. Jag vet inte ens hur jag ska leta.  Dom vet nog inte heller om min existens. Hur skulla jag kunna träffa dom? 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • USA111

    Måste va uppgjort program för vad händer om nån åker ut innan den besökt sin ort den kommer ifrån/ haft sin dag eller vad man kan kalla det

  • XLinaX
    Nandez skrev 2022-01-16 22:11:37 följande:

    Gillar programmet 


    I de första säsongerna fick de som åkte ut inte besöka sin hembygd om de inte redan haft sin dag. De fick bara med sig sitt släktträd och brevet de annars skulle fått i sin hembygd. Sedan satte de personen typ på en sten för högläsning när Anders sagt hej då.

    Sedan ändrade de till att alla fick besöka sin hembygd även om de åkte ut i programmet innan dagen varit.

    Man kan tycka att det är helt okey när de rest över halva jorden och vi som tittare är ju också intresserade.

    Så nej, inget är uppgjort eller riggat om vem som ska vinna tävlingar.
  • nnnnnnnn
    USA111 skrev 2022-01-16 13:58:28 följande:
    Måste va uppgjort program för vad händer om nån åker ut innan den besökt sin ort den kommer ifrån/ haft sin dag eller vad man kan kalla det
    Svaret på detta finns ovan i tråden - åker man ut före "sin dag" så skjutsas man till den orten och får ha sin dag ändå, sen åker man hem till USA.
    Har man sett alla säsongerna så vet man att det är så i de senare årens program, ibland klipps det in före tävlingen där personen åker ut och ger upphov till viss förvirring (Va, är de i norrland nu? De var ju i Skåne?!?) men oftast läggs det in efter tävlingen när man vet att personen åkt ut.
  • sextiotalist
    nnnnnnnn skrev 2022-01-17 08:47:19 följande:
    Svaret på detta finns ovan i tråden - åker man ut före "sin dag" så skjutsas man till den orten och får ha sin dag ändå, sen åker man hem till USA.
    Har man sett alla säsongerna så vet man att det är så i de senare årens program, ibland klipps det in före tävlingen där personen åker ut och ger upphov till viss förvirring (Va, är de i norrland nu? De var ju i Skåne?!?) men oftast läggs det in efter tävlingen när man vet att personen åkt ut.
    Den här gången åkte de direkt till Värmland från Helsingborg. 
  • sextiotalist
    Friherren skrev 2014-11-16 20:34:34 följande:
    Allt för Sverige

    Vad är det för konstigt, resa hit och tävla för att träffa släkten. Självklart träffar man den ändå?


    Nej, det gör man inte. Det är ytterst får som har kontakt med släktingarna från sina utvandrade släktingar. Tänk på att flera av dessa anfäder/mödrar utvandrade för över 100 år sedan. 
    Vi har en släkting som utvandrade till USA för 100 år sedan och ingen vet var han tog vägen någonstans.
  • nnnnnnnn
    sextiotalist skrev 2022-01-17 08:55:09 följande:
    Den här gången åkte de direkt till Värmland från Helsingborg. 
    Jo, men det verkade ju vara enligt planen, de åker inte alltid den mest logiska vägen utan kanske behöver pricka in vissa saker som de vill att deltagarna ska uppleva och göra.

    Jag har ett svagt, kanske felaktigt, minne av att de för många år sedan klippte in en deltagares "dag" som låg väldigt utanför rutten vilket fick mej att tro att det var filmat i efterhand och inklippt.

    Det spelar ju ingen större roll heller, det är väl ingen som tror att detta är en dokumentär eller ens en riktig dokusåpa utan ett välregisserat/välredigerat program för att visa det som programmet vill visa.
    100% säkert att de skulle kunnat klippa om programmet till att vara ett helt annat program. Nu är fokus på: Kärlek, omtanke, visa sig från sin bästa sida, känslostormar, förr och nu, vad är svenskt och amerikanskt osv.
    Hade de lagt fokus på tex: Rivalitet, småsinthet, visa deltagarnas tillkortakommanden eller korkade infall så hade det säkert gått bra det med, men då blivit en helt annan typ av program.

    Jag gillar detta för det går att se med barnen, det visar historia och kulturskillnader utan skandaler. Jag har aldrig sett tex Paradise Hotel så jag kan egentligen inte uttala mej med det man läst i pressen gör att jag inte skulle få för mej att se det med barnen alls och definitivt inte med lågstadiebarn som vi gjort med Allt för Sverige.
  • Nandez
    XLinaX skrev 2022-01-17 00:27:45 följande:
    I de första säsongerna fick de som åkte ut inte besöka sin hembygd om de inte redan haft sin dag. De fick bara med sig sitt släktträd och brevet de annars skulle fått i sin hembygd. Sedan satte de personen typ på en sten för högläsning när Anders sagt hej då.
    Sedan ändrade de till att alla fick besöka sin hembygd även om de åkte ut i programmet innan dagen varit.
    Man kan tycka att det är helt okey när de rest över halva jorden och vi som tittare är ju också intresserade.
    Så nej, inget är uppgjort eller riggat om vem som ska vinna tävlingar.
    Jag har inte sagt att det är riggat
Svar på tråden Allt för Sverige