• Rospinglan

Fick precis lånet beviljat!

Fick precis höjningen av lånet hos bluestep beviljat! Så nu kan vi byta bil, som vi dessutom kommer spara pengar på! Den "nya" bilen drar mindre bensin, och kostar mindre i skatt och försäkring.
    Under nästa år ska jag försöka att göra en exra amortering på lånet. Någon som gjort det hos bluestep? Är det krångligt?

• Svar på tråden Fick precis lånet beviljat!
  • Rospinglan
    Min underbara hjärtan skrev 2014-11-17 09:36:11 följande:

Skulle verkligen vara försiktig med att låna hos dom

Varför då? Pga räntan? Visst, den är lite högre än hos vanlig banker, men jag har fått avslag hos de. Så har inget annat val.
    Det går inte att dra runt den bilen vi har nu. Den är helt enkelt för dyr.
  • Rospinglan
    Neelah skrev 2014-11-17 12:12:12 följande:

Vi hade lån hos Bluestep och det var inga problem alls. Visst är räntan lite högre, men om man sköter sia betalningar så sänks den ju med tiden och när man sen får det bättre så kan man byta till en vanlig bank.

Precis så tänker vi också! Hade ni bolån eller privatlån? Vi har nu ett privatlån på 250000 kr, med betaltid 12 år. Vilka förutsättningar hade ni? Har ni bytt bank nu?
  • Rospinglan
    Studentpappa skrev 2014-11-17 13:13:40 följande:
    Inte för att vara spydig men varför köpa en så dyr bil om man måste lägga lånet på tolv år? Det känns som köp nu betala till midsommar.

Har man det knapert kanske inte man ska lägga en kvarts miljon på en bil?
    Nu har vi INTE lagt 250000 kr på en bil! Utan 53000kr.
    Skrev ju i mitt första inlägg att vi fått det befintliga lånet höjt!
  • Rospinglan
    Noname00 skrev 2014-11-19 18:39:30 följande:

Vad är räntan på lånet som är 53 000?

Olov344 skrev 2014-11-17 14:38:11 följande:
    Hur hög ränta har du? och lånet var på 250tkr?
    Vad har räntan för betydelse? Bluestep är ju ett sista alternativ, så kommer ändå inte få lån hos någon annan bank.

• Rospinglan
    Noname00 skrev 2014-11-20 10:56:31 följande:
    För att det är intressant att veta vad ni har i ränta på erat lån eftersom det är de vi pratar om i tråden.
    Då har du nog läst det första inlägget lite fel!
    Min trådstart handlar om att ev göra en extra amortering på lånet. Som vi har hos Bluestep. Har inte skrivit något om räntan.
  • Rospinglan
    Noname00 skrev 2014-11-20 14:11:32 följande:
    Om frågan gäller om man ska extraamortera så är ju räntan intressant eller vad säger du?
    Hur tänker du då? Oavsett vad räntan är så vill man väl bli av med lånet så snabbt som möjligt?
  • Rospinglan
    Olov344 skrev 2014-11-20 11:56:03 följande:
    Är det ett problem för dig att tala om vad du har för ränta? som tidigare inlägg. Intressant; tex för andra som kanske funderar på att låna
    Då räntan sätts individuellt, så är vetskapen om min ränta oväsentligt för någon annan.
  • Rospinglan

Jag startade inte den här tråden för att prata om räntor..
    Utan om någon annan har gjort extra amorteringar till tex bluestep. För att bli av med lånet snabbare.

• Rospinglan
    Noname00 skrev 2014-11-20 16:15:58 följande:
    Om de sätter indviduella räntor och lån varför ställer du inte frågan till bluestep?
    Men jag ska hjälpa dig lite även om jag tycker att du verkar rätt dryg.
    Man kan extraamortera men när man tog lånet så comitade man sig att betala räntan under en viss tid och det brukar man inte komma ifrån, om det är så framgår i dina vilkor.
    Men varför tycker du att jag är dryg?!
    För att jag inte vill säga vad jag har för ränta? Det är en personlig info som jag inte tänker skriva om.
  • Rospinglan
    Noname00 skrev 2014-11-24 09:50:07 följande:
    Well, det är ett publikt forum det diskuteras lån och hur man ska kunna koppla ditt nick till dig i verkligheten är för mig en gåta.
    Ok, så du har inga spärrar för vad du skriver om här?
  • Rospinglan
    Noname00 skrev 2014-11-25 19:55:21 följande:
    Jo personliga uppgifter men min ränta kan jag tala om efter det är omöjligt att koppla det till just mig, hur ska du kunna veta vem jag är bara för att jag talar om min ränta?
    Frågan om att göra extra amorteringar har ingenting med räntan att göra. Det är väl snarare mer angeläget att göra så om ränta är lite högre eller hur? Men räntan påverkar inte själva extra amorteringen.(vi betalar en fast summa varje månad för amortering och ränta)
Svar på tråden Fick precis lånet beviljat!