• Daimstruten

Ta med för ungt barn på konsert?

Min 10-åriga dotter älskar Ariana Grande. Såg nu att hon ska uppträda på Globen. Toppen tänker jag men ser då att det är 13 år som åldersgräns. Min dotter är runt 155 cm så jag tycker hon borde kunna ta sig in och eftersom jag själv tänkte följa så ser jag självklart till att hon får använda öronproppar så hörseln skyddas. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ta med för ungt barn på konsert?
  • Alexandre Nayle

Hm. Undrar varför de sätter trettonårsgräns på en artist som Ariana Grande...

• lilly

Är du säker på att gränsen gäller även i vuxet sällskap? Ibland är det en gräns för att gå ensam. Är de absolut 13 årsgräns så kan de be henne legitimera sig och blir hon då nekad förlorar ni pengarna. Är de dyra biljetter hade jag inte riskerat något..

• Duckan

Tror som lilly, åldersgränsen är för barn som ska gå utan målsman.
    Däremot vet jag att tex Iron Maiden haft en åldergräns på 13, punkt, oavsett målsman eller ej.
    På One D gick jag med min 7-åring, men utan målsman hade hon inte fått komma in (av förklarliga skäl).

• cosinus

Kan vara olika åldersgränser för olika typer av biljetter också. På One Direction var vi med barn under 13 (tror jag gränsen var) hänvisade till sittplats.

• Daimstruten

13-årsgräns gäller både med och utan förälder som sällskap. Gränsen är satt för att skydda barnens hörsel, men jag tänkte att om man är med så kan jag ju se till att hon använder öronproppar eller vad annat som kan vara lämpligt.

• lilly

Okej, men om det är en absolut gräns så är det 13 som gäller. Du kan klart försöka, men det är inte så kul om de skulle uppdagas och de skickar hem er.

• Daimstruten
    lilly skrev 2014-11-17 12:10:16 följande:

Okej, men om det är en absolut gräns så är det 13 som gäller. Du kan klart försöka, men det är inte så kul om de skulle uppdagas och de skickar hem er.

Det är lite det som är frågan också... Vad är sannolikheten för att inte komma in? Som 13-åring behöver du ju inte ha legitimation. Lär hon sig att att dra bort 3 år på personnr och säga att hon går i 6:an eller 7:an så borde det nästan vara det enda dom kan gå på. Tycker åldersgränsen är väldigt fånig för en artist som just Ariana Grande.
  • cosinus
    Daimstruten skrev 2014-11-17 12:23:55 följande:
    Det är lite det som är frågan också... Vad är sannolikheten för att inte komma in? Som 13-åring behöver du ju inte ha legitimation. Lär hon sig att att dra bort 3 år på personnr och säga att hon går i 6:an eller 7:an så borde det nästan vara det enda dom kan gå på. Tycker åldersgränsen är väldigt fånig för en artist som just Ariana Grande.
    Det här är ju lite intressant. Kan de på ett barn de är osäker på ålder kräva någon form av bevis. Annars är det ju bara att inte ge sig som förälder.

Jag har nämligen en unge som är extremt liten för sin ålder. Än så länge har vi aldrig haft problem att få in honom på åldersgränser men han är bara 6. Ibland är det uppenbart att de inte tror oss men de har inte orkat ta fighten.

Förstår ju att de är skeptiska, han ser ut som 4 men t ex om ett halvår får han gå på bio från 11 år (i vuxet sällskap) eller 7 år ensam. Kan de kräva bevis? Vad isf, pass?

Sorry att jag kapade tråden, blev bara nyfiken.
  • lilly
    Daimstruten skrev 2014-11-17 12:23:55 följande:
    Sannolikheten vet jag inte, om hon sträcker på sig och kanske "klär sig lite äldre" och inte ser supernervös ut så går det nog bra. Och nej- 10 åringar har ju i regel inte leg precis men i min mening så är en åldergräns en åldergräns och kan man inte bevisa sin ålder så kommer man inte in. Annars skulle man ju lika bra kunna stå  i krogkön som 17 åring och inte ge sig när vakten säger att man ska vara 18. Man ska alltid kunna bevisa sin ålder när det är en viss gräns.
  • Daimstruten
    lilly skrev 2014-11-17 13:50:17 följande:
    Sannolikheten vet jag inte, om hon sträcker på sig och kanske "klär sig lite äldre" och inte ser supernervös ut så går det nog bra. Och nej- 10 åringar har ju i regel inte leg precis men i min mening så är en åldergräns en åldergräns och kan man inte bevisa sin ålder så kommer man inte in. Annars skulle man ju lika bra kunna stå  i krogkön som 17 åring och inte ge sig när vakten säger att man ska vara 18. Man ska alltid kunna bevisa sin ålder när det är en viss gräns.
    Är det inte skillnad då det finns en laglig aspekt i det hela? Utestället kan förlora tillståndet, tvivlar på att Globen inte får ha konserter om de blir påkomna.
  • lilly
    Daimstruten skrev 2014-11-17 14:05:49 följande:
    Är det inte skillnad då det finns en laglig aspekt i det hela? Utestället kan förlora tillståndet, tvivlar på att Globen inte får ha konserter om de blir påkomna.
    Finns ju inget som säger att jag kommer dricka för jag är på en krog. Men ok- förstår din synpunkt. Men om vi ändrar lite. Harrys har 20 årsgräns på lördagar, jag är 19 & har polarna på min sida som strongt hävdar att jag är 20. Kan jag inte bevisa detta har de all rätt att neka mig inträde. Det är inget olagligt med att inte släppa in mig men det är deras policy.
  • Daimstruten
    lilly skrev 2014-11-17 14:19:44 följande:
    Finns ju inget som säger att jag kommer dricka för jag är på en krog. Men ok- förstår din synpunkt. Men om vi ändrar lite. Harrys har 20 årsgräns på lördagar, jag är 19 & har polarna på min sida som strongt hävdar att jag är 20. Kan jag inte bevisa detta har de all rätt att neka mig inträde. Det är inget olagligt med att inte släppa in mig men det är deras policy.
    Jag förstår din poäng, men samtidigt kan jag tycka att är man 18 och inte har leg så luktar det väldigt misstänkt. Man har ju själv varit ung och vet vad man behövde göra för att ta sig in på ställen man inte hade åldern för. SkrattandeMen om man inte har leg när man är under låt säga kanske 15 år (tänker mig att filmer har 15-årsgräns) så är det ändå rätt naturligt för behovet finns liksom inte dessförinnan.
  • lilly
    Daimstruten skrev 2014-11-17 14:44:39 följande:
    Jag förstår din poäng, men samtidigt kan jag tycka att är man 18 och inte har leg så luktar det väldigt misstänkt. Man har ju själv varit ung och vet vad man behövde göra för att ta sig in på ställen man inte hade åldern för. SkrattandeMen om man inte har leg när man är under låt säga kanske 15 år (tänker mig att filmer har 15-årsgräns) så är det ändå rätt naturligt för behovet finns liksom inte dessförinnan.
    Jo visst, ja tror jag skaffade mitt första leg när jag var 14 (just för att få se barnförbjudna filmer och köpa energidricka!) året efter. Men poängen är att man ändå får acceptera åldergränserna även om man tycker att de är löjliga och inte har någon laglig grund. Sen innan jag fyllde 14 så hade jag ju ändå pass så man kunde legitimera sig, även om jag aldrig använde det för att bevisa min ålder. :)
  • fluu
    Alexandre Nayle skrev 2014-11-17 10:00:05 följande:
    Hm. Undrar varför de sätter trettonårsgräns på en artist som Ariana Grande...
    Exakt... Om jag nu gissat rätt vem människan är såklart Tomte

Troligen handlar det om att man måste ha med en vuxen(eller ibland funkar det med någon över 15 år). Jag vet inte hur många konserter fram till 18-årsdagen jag haft med mig pappa på.
    En 10-åring hade jag inte släppt iväg själv i varje fall så win win.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Daimstruten
    fluu skrev 2014-11-17 14:58:36 följande:
    Exakt... Om jag nu gissat rätt vem människan är såklart Tomte

Troligen handlar det om att man måste ha med en vuxen(eller ibland funkar det med någon över 15 år). Jag vet inte hur många konserter fram till 18-årsdagen jag haft med mig pappa på.
    En 10-åring hade jag inte släppt iväg själv i varje fall så win win.
    Kopierat från Globens hemsida:
    För att möta 
    Socialstyrelsens rekommendationer om begränsning av ljudnivåer för unga, har flera arrangörer infört en åldersgräns på 13 år. Gäller även i vuxens sällskap. Rynkar på näsan
  • Daimstruten
    lilly skrev 2014-11-17 14:49:55 följande:
    Jo visst, ja tror jag skaffade mitt första leg när jag var 14 (just för att få se barnförbjudna filmer och köpa energidricka!) året efter. Men poängen är att man ändå får acceptera åldergränserna även om man tycker att de är löjliga och inte har någon laglig grund. Sen innan jag fyllde 14 så hade jag ju ändå pass så man kunde legitimera sig, även om jag aldrig använde det för att bevisa min ålder. :)
    Jag tror absolut inte jag hade nåt leg innan jag var 18 år. Jag är lång så folk har alltid tagit mig för att vara äldre än vad jag är, vilket har nyttjats flitigt i mina ungdomsår. Och ja, jag kan acceptera åldersgränsen om vi åker fast och dom absolut inte går på vissa "vita lögner" MEN i annat fall struntar jag egentligen i dom i just det här fallet. Reglerna är till för att skydda barnets hörsel och som medföljande mamma kan jag ta ansvar för att så görs. Det är ju inte så att artisten är så slampig att det är varning därför.
  • fluu
    Daimstruten skrev 2014-11-17 15:13:02 följande:
    Kopierat från Globens hemsida:
    För att möta Socialstyrelsens rekommendationer om begränsning av ljudnivåer för unga, har flera arrangörer infört en åldersgräns på 13 år. Gäller även i vuxens sällskap. Rynkar på näsan
    Konstigt... Speciellt på en sådan konsert. Och speciellt för att när det är alkohol inblandat så är det okej i vuxens sällskap, eller till och med i sällskap av en 15-åring.
  • lilly

Fast det brukar väl finnas speciella områden där inga minderåriga kommer in få? Har de gjort på de konserter jag vart på. I vilket fall leggar de ju alla i baren ändå så de borde inte vara farligt. :)

fluu skrev 2014-11-17 16:46:52 följande:

Konstigt... Speciellt på en sådan konsert. Och speciellt för att när det är alkohol inblandat så är det okej i vuxens sällskap, eller till och med i sällskap av en 15-åring.

• fluu
    lilly skrev 2014-11-17 18:40:25 följande:
    Fast det brukar väl finnas speciella områden där inga minderåriga kommer in få? Har de gjort på de konserter jag vart på. I vilket fall leggar de ju alla i baren ändå så de borde inte vara farligt. :)
    Kanske förekommer. Inte där jag var iaf.
Svar på tråden Ta med för ungt barn på konsert?