• Anonym (TS)

Bönor giftiga?

Skulle googla recept på svarta bönor och fann denna sida;

matmolekyler.taffel.se/2010/02/23/bonans-baksidor-forgiftning-fytater-och-fjartar/

Kan detta verkligen stämma? Har googlat och försökt läsa på men hittar inget som kan tyda på att bönor skulle vara giftiga/dåliga för kroppen? Ni som är pålästa, snälla svara!

Tycker sidan verkar konstig "frälsta vegetarianer" vem uttrycker sig ens så? Känns inte seriöst.

• Svar på tråden Bönor giftiga?
  • Anonym (TS)

Ingen som vet?

• Tow2Mater

Bönor ska ju tillagas rätt. Ta det med en nypa salt, och tillaga dem korrekt.

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2014-11-17 17:06:22 följande:

Bönor ska ju tillagas rätt. Ta det med en nypa salt, och tillaga dem korrekt.

Tack för ditt svar, vet att jag förmodligen överreagerar :) jag brukar köpa färdigkokta bönor i tetra och sen bara skölja dem innan jag använder dem, det är väl korrekt? Jag menar, man behöver väl inte blötlägga färdigkokta bönor?
  • Anonym (TS)

Låt säga att jag skulle köpa torkade vita bönor och sen lägga de torkade bönorna i en soppa som får kokas mjuka. Skulle det då kunna vara farligt för kroppen för att jag inte blötlade bönorna först?

Jag trodde att de främsta orsakerna för att man blötlägger bönor är för att det dels är praktiskt, koktiden blir kortare och dels för att man fiser mindre.. Inte för att det annars är giftigt?

• Påven Johanna
    Anonym (TS) skrev 2014-11-17 17:17:58 följande:

Låt säga att jag skulle köpa torkade vita bönor och sen lägga de torkade bönorna i en soppa som får kokas mjuka. Skulle det då kunna vara farligt för kroppen för att jag inte blötlade bönorna först?

Jag trodde att de främsta orsakerna för att man blötlägger bönor är för att det dels är praktiskt, koktiden blir kortare och dels för att man fiser mindre.. Inte för att det annars är giftigt?

Läs och begrunda:

www.saltakvarn.se/recept/bonor-blotlaggning-och-kokning/
  • Påven Johanna
    Anonym (TS) skrev 2014-11-17 17:11:10 följande:
    Tack för ditt svar, vet att jag förmodligen överreagerar :) jag brukar köpa färdigkokta bönor i tetra och sen bara skölja dem innan jag använder dem, det är väl korrekt? Jag menar, man behöver väl inte blötlägga färdigkokta bönor?
    Nej, det behöver man inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2014-11-17 17:17:58 följande:

Det brukar ju funka typ så, att antingen kokar man dem längre eller så blötlägger man. "Giftigtheten" blir lägre oavsett alternativ. Har aldrig hört om nån som fått matförgiftningssymptom av torra bönor. Råa färska bönor äter man ju normalt inte, kanske risken är större då.
Svar på tråden Bönor giftiga?