• zemer

Total jävla panik

För att få råd och stötning så krävs nog lite mer information. Vad är det som är fel? Antar att pengarna inte räcker till. Men varför? Vad har du för inkomst? Utgifter? Har nått gått till Kronofogden än? m.m. 

• zemer
    mity skrev 2014-11-17 22:50:52 följande:

Har jättebra inkomst men det räcker inte till. Äger absolut inget av värde. Typ inget. Jag får panik och tänker på självmord varannan timme.

Hur många sms-lån har du? Hur mycket är det att betala in och när förfaller dom?

Har du några andra lån? Banklån? Kan du fråga om amorteringsfritt i typ 3 månader på de och lägga dom pengarna på sms-lånen?

Går dom till inkasso så går det många gånger att göra upp en avbetalningsplan med dom.

• zemer
    mity skrev 2014-11-17 23:54:09 följande:

Har tyvärr en anmärkning så ingen bank kommer att låna ut.
    Jag har försökt förhandla med inkassobolagen men de vägrar sänka sina belopp.
    Jag får nog säga som det är, att jag tar livet av mig om detta inte går och då får de ändå inga pengar. Det är så det känns. Jag har lagt upp så bra planer men så skickar någon skulden till kfm och allt faller. 

Jag förstår din rädsla att hamna hos Kronofogden, har själv en står rädsla för det och skulle min man och jag nån gång separera så är det möjligt att jag kanske hamnar där.
    Men livet är inte slut för att du hamnar hos Kronofogden. Jag känner många som av olika anledningar hamnat där och visst har det vart kämpigt men dom har tagit sig därifrån och livet har fortsatt typ normalt.

Om du nu har en bra lön så borde du ju kunna betala det som hamnar hos dom ganska fort. Är det sms lån så är det väl inga JÄTTE summor?
  • zemer
    mity skrev 2014-11-18 00:12:09 följande:

Det kanske inte är hela världen men då kan man aldrig få hyreskontrakt. 
    Det borde ju gå men har så mycket andra lån, och alla kräver typ 1000 kr i månaden. Det är ekonomiskt helt jäkla omöjligt.

Att du aldrig kan få hyreskontrakt är inte sant. Det är svårare absolut, men det går. Åh du har väl en lägenhet nu? Har du tänkt flytta snart? Sköter du hyran på den lägenheten du har nu så slängs du ju inte ut för att du hamnar hos kronofogden.

Det är svår att ge bra råd när man inte vet hur dina inkomster och utgifter ser ut. Men säger att du har massa andra lån också? Banklån? Kan du be om amorteringsfritt i några månader och då lägga dom pengarna på att mata bort sms-lånen?

• zemer
    sofiaellinor skrev 2014-11-18 00:32:41 följande:

Har man skuld hos kronofogden och sedan betalar den försvinner väl all info om denna efter 3 år ? Så om skulderna är betalda hos dem ska de gå alldeles utmärkt att få hyreskontrakt sen. Rätta mig om.jag har fel

Du har rätt. Efter att man betalat av skulden så har man "en prick i registret" i 3 år sen försvinner den.
  • zemer
    mity skrev 2014-11-18 00:30:36 följande:

Har redan betalplaner på banklånen. En väntar jag svar på. Vill inte leva men vill inte dö heller. Har familj. Men ingen släkt att låna av. Det här är nog det riktiga helvetet och lite till. Har typ 27 000 efter skatt men avbetalningsplaner och lån på lika mycket typ, Så hyra, mat och sånt. Räcker inte. 

Hur mycket ligger din sammanlagda skuld på då?
  • zemer

Dom lånen som inte är akuta, har du sköt betalningarna på dom?
    I så fall kan man ofta så amorteringsfritt några månader om man ber om det. Alltså bara betala räntan. Eller få en betalningsfri månad (på dom flesta kreditkort kan man använda betalningsfri månad 2-3 gånger per år om man sköt betalningen x antal månader innan). Då skulle du ju få lite "extra" pengar dom månaderna och kunnat betalt en del av den akuta skulden i alla fall. Kanske betat av 1 eller ett par sms lån.

• zemer
    mity skrev 2014-11-18 01:03:09 följande:

Nej, inte på alla och amorteringsfritt kan jag inte få då. Jag har kalkylerat, grubblat, räknat, fått panikångest, gråtit, ringt till psykjouren, kräkts. Ja allt. Och mailat inkassobolagen typ hundra gånger. Därför orkar jag inte mer. Kanske kan jag göra en sista chansning och ringa alla men det tar sån tid och tror inte det hjälper... Känns som att livet är över på riktigt. 

Kanske det är så att det inte finns mer att göra. Kanske inkassobolagen vill jävlas och driva det vidare. Kanske det är så att din ekonomi helt enkelt inte går att få ihop. Kanske du hamnar hos Kronofogden. Men nej livet är verkligen inte över.

Hamnar du hos Kronofogden så ja visst det kommer att bli mycket svårare att få ett nytt hyreskontrakt, inte omöjligt men svårare.
    Kronofogden kommer troligen att göra utmätning på din lön, dom kommer alltså att dra allt dom kan, det du får över är till hyra, försäkringar, a-kassa, mat och såna saker.

Men du slipper ångesten över att inte kunna betala. Det du måste ha har du pengar till och kronofogdskulden betas av i den takten du kan. Blir nog några kämpiga år men det går. Sen tar det 3 år efter skulden är betald att bli prick fri.
  • zemer
    mity skrev 2014-11-18 01:15:32 följande:

Tack för att ni bemödar er. Jag har nog fattat mitt beslut. Trodde aldrig det skulle bli så här.

Fattat ditt beslut? Och vad är det? Att ta livet av dig? I så fall kan du lika gärna vänta tills det gått till Kronofogden och se hur ditt liv blir då.
  • zemer
    mity skrev 2014-11-19 22:18:34 följande:

Nu har jag kollat med all släkt jag har och ingen kan hjälpa. Jag orkar inte mer. Orkar inte jobba. Men kan inte vara sjuk för då har jag ännu mindre pengar. Det här är det riktiga helvetet.

Förstår att det är skit jobbigt, men som det har sagts många gånger tidigare så är livet inte över om du/ni hamnar hos Kronofogden. Det går att lösa, det går att ta sig upp igen. Det finns väl nån ekonomisk rådgivare som man kan prata med på kommunen. Gå och prata med h*n! Kanske dom inte har någon magisk lösning på problemet, men ni kan få mer information.
Svar på tråden Total jävla panik