• Volontär

Total jävla panik

För att ta reda på frågor angående budget prova med att använda Konsumentverkets budgetkalkyl 

www.konsumentverket.se/budgetkalkylen

Information om hur mycket pengar du får enligt Kronofogdens (existensminimum) 2014

Ensamstående 4680
    Sambo/Makar 7732
    Barn: 0-6 år 2483
             7-18 år 2858 

källa: www.kronofogden.se/Existensminimum.html

Finns en hel del utgifter som kan reduceras (exempelvis, mat, kläder, transport, skönhetsartiklar mm)

Hoppas att länkarna samt informationen var till någon hjälp.

• Volontär

Lite andra alternativ till billig mat.

Observera finns det ica-basic varor välj det, brukar vara billigare än varor från original tillverkarna.

Observera att alla varor inte är billiga hela tiden, vissa varor brukar återkomma med samma pris och andra varor kan vara billiga en gång i månaden etc. (Gäller att lära sig vad varorna kostar och sedan jämföra och utvärdera om det är värt att köpa)

Falukorv, olika sorters grillkorv brukar vara rätt billigt, fläskfärs (särskilt när de har rea på dem 20-40kr/kg), helkyckling (ej grillad), picnicbog (griskött), ägg

Pasta, potatis, ris (ica-basic 5 kg), linser

• Volontär
    Glömde nämna att, när du väl har köpt mycket köttprodukter (billigt), dela upp det i portions påsar (ta dem transparenta gratispåsarna från affären), lägg in det i frysen (håller längre samt att det förmodligen inte är särskilt gott att alltid äta samma mat varje dag).

Vad för sorts spartips tänker du dig? (generellt inom alla områden där man kan tänkas spara pengar?)

Det enda jag har gett än så länge är spartips angående mat.
  • Volontär

Hjälper gärna till. Alla har som sagt olika erfarenheter och vissa saker som jag anser är helt uppenbara är inte det för någon osv. Därför är det rätt skönt att man kan byta erfarenheter fritt här på forumet :) och lära sig små knep som kan underlätta livets gång.

• Volontär

Grubbla inte över det som har hänt, (det förflutna går inte att ändra på oavsett vad vi gör), blicka framåt och ta lärdom av det som har hänt samt att fortsätta kämpa oavsett hur omständigheterna ser ut. Det finns alltid någon lösning.

• Volontär

Härligt att höra att det går bra med de senaste inköpen Glad. Med tiden så kommer du också att lära dig fler små knep/trix som kan göra att du sparar ännu mera pengar, ett exempel är att istället för att köpa en särskild produkt så gör du den hemmagjord istället (gör själv egen tacosås mycket billigare samt att jag får mer valuta för pengarna, kolla på förpackningarna och se vad som behövs för att göra hemmagjorda produkter, smakar inte lika gott men men gott är det ändå :P).

• Volontär

Trots den att man har hittat ett bra pris betyder det inte nödvändigtvis att du har gjort ett bra köp. Kan ta ett litet exempel idag från mitt inköp köpte polarbröd 750gram från Ica 20 kr och varan var på rea kostade i vanliga fall 25 kr. Kändes som ett bra köp så jag köpte två dock när jag väl var hemma och bläddrade igenom reklambladen så såg jag att en annan butik relativt nära netto har samma polarbröd exakt samma mängd till ett ännu bättre pris 15 kr. (förlust 10 kr ifall jag hade valt netto istället, får dock skylla mig själv att jag inte var tillräcklig noga med att planera vad jag skulle köpa när jag väl var vid affären)
    Lite surt nu i efterhand men man lär sig som sagt med tiden vilka butiker/som brukar ha rea på särskilda varor etc (tex, Özen allfrukt, billig frukt mm). Kan nämna att jag inte är särskild van vid kostnader i förhållande till bröd sorter samt mängd. Dock gör man vissa vissa felköp då och då dessa extrapriserna är rätt lätta att låta sig luras köpa.

Svar på tråden Total jävla panik