• Linthe

Total jävla panik

Har du varit i kontakt med budget- och skuldrådgivare eller VC som många har tipsat om tidigare? Har du vänner och bekanta att prata med? Hur ställer sig din sambo till situationen och hur du mår? Känns som att du skulle må bra av att prata med någon både för ekonomin och för ditt mående. Gör inget förhastat, speciellt om det finns barn med i bilden. Trasiga ekonomier går att reda ut och du tjänar ju inte dåligt heller. Din ångest går också att få hjälp med om du bara orkar att sträcka ut din hand och be om hjälp. Kronofogden är inte hela världen, hellre hamna där än att du går under av allt.

• Linthe

Hur stor är den totala skulden och vad har du för räntor? Min erfarenhet (från jobbet) är att inkassobolag som tex Intrum inte brukar vara omöjliga med bra avbetalningsplaner och ev. frysta räntor om du visat betalningsviljan. Har du försökt med det? Hade du varit i kontakt med skuldrådgivaren? Där borde du kunna få hjälp med den biten, ibland kan det ju faktist slå högre när en myndighet ringer åt dig för då visar du ju även att du har sökt hjälp och vill lösa dina skulder.

• Linthe
    mity skrev 2014-12-30 12:08:04 följande:

Jag försöker tänka så.

I min plan så finns 3000 kr för mat per månad om jag får hjälp med att lösa lite mindre skulder, annars går det åt helvete.

Min budget är så ansträngd att jag är konstant orolig för oförutsedda utgifter. Försöker hålla koll men med 40-50 fordringsägare är det inte lätt. Den stressen är enorm.

Jag klarar detta kanske men svårast just nu är att hitta kraft. Det är mycket energikrävande detta arbete.

Jag funderar över din man/sambo och hans del i det hela. Minns att du skrivit att han också har del i skulderna och då även har ansvar för att betala tillbaka. Hur ser han på det hela, det verkar som att du kämpar ensam utan att få stöd från honom. Hur bidrar han med inkomst och vilja att bli skuldfri?
  • Linthe

Vad härligt att höra att det verkar vända för dig. Bra jobbat!

Svar på tråden Total jävla panik