• Tändstickan

Total jävla panik

mity skrev 2014-12-22 20:08:42 följande:

Visst har ni rätt. Konsekvens är rätt ordval. 

Har inget av värde att sälja tyvärr. Sonen måste ha sin dator för skolarbeten.
    Lite pengar har gått till att resa men det mesta har gått till att klara tillvaron och räkningar. Alltså tagit nya lån för att klara gamla lån och vardagliga kostnader. Köpa kläder. Inga dyra märkeskläder då. 

Lever inget lyxliv på något sätt. Hamnade i en ond spiral där jag trodde att tillfälliga lån skulle lösa tillfällig ekonomisk kris och snabbt gick det sen för att täcka helt vanliga utgifter. 

Jag inser nu (jag vet att jag borde gjort det tidigare) att jag varit helt och hållet omdömeslös och bortkommen i detta. Förstår inte alls hur och om jag tänkt överhuvudtaget. För min del är dessa konsekvenser hanterbara. Men att andra får lida för det är det som gör att jag mår så fruktansvärt jäkla dåligt. Skuldkänslorna och skammen är brutal.

Men om du har skuldkänslor och skam för att dina nära får lida över ekonomiska begränsningar så förstår jag inte hur du ens kan tänka på att inte leva längre. Hur tror du att de då skulle må? Har du inga skuldkänslor för det eftersom du skulle slippa se det eller? För en sån sak vore tusen gånger värre för dem än att leva under ansträngd ekonomi några år.
  • Tändstickan

Sen förstår jag inte varför du måste göra massa saker som kostar pengar? Något som jag gärna gör när jag träffar vänner är att ta en promenad tillsammans, och det kostar ju inget. Det går dessutom att anpassa sig mångt och mycket efter den ekonomiska situationen.

Om min svårt sjuka vän med skulder över miljonen har påbörjat sin resa för att ta sig ur det så kan väl du också klara det som inte ens har hälften så mycket i skuld - dessutom är ni två. Ni kommer klara detta, bara ni är bestämda och fokuserade på målet.

• Tändstickan
    mity skrev 2014-12-23 09:58:21 följande:

Självklart skulle det sannolikt vara värre men det är svårt att tänka klart när man är i träsket och ångesten är så stark att man inte kan tänka klart. Jag har svår ångest varje sekund av min vakna tid. Har ångest för att öppna post och kontakta fordringsägare. Helt sönderstressad är jag.

Jag behöver inte göra saker som kostar. Jag behöver inte ens kläder några år framåt så jag klarar mig. Jag kan offra allt för att mitt barn ska få ha en dräglig tonårsperiod.

Jag vill aldrig mer köpa något på kredit. Aldrig. På något sätt även om detta är sjukt jobbigt så är det egentligen bra att det blev ett slut på detta. Vet annars inte hur länge till detta skulle pågå.

Det är nog mest frustrationen över räntorna som tar kål på mig.

Jag förstår det, men du måste se framåt och börja styra om dina tankar. Du kan inte tänka på det viset tills det är avbetalt. Glöm inte att du kommer att ta dig ur det, det är bara en fråga om tid.
  • Tändstickan

Jag vet att du ser det så, men det stämmer inte riktigt.

De har inte utmätning med nåt hembesök i första hand, det krävs en hel det för något sådant. Vad som skulle hända om en större skuld hamnar där och du inte betalar är i första hand löneutmätning.

Rent ekonomiskt vore det också det bästa för dig - att låta hela/alla skulder gå dit för du skulle du "bara" få en avbetalning per månad och beloppet skulle ligga på en nivå så du har kvar till hyra, mat etc. Det "dåliga" med det vore att du får såklart en anmärkning när något går till kronofogden, men den försvinner ju med tiden. MEN i din situation så vore det dock bättre att det går dit, än flera olika inkassobolag med hutlösa räntor som inte tar hänsyn till att du behöver något existensminimum att leva på.

Jag har förstått att du inte vill det ändå, men jag måste ändå påpeka att det där med hembesök och utmätning av möbler etc från kronofogden har du fått om bakfoten.

• Tändstickan

Nej, du får släppa de tankarna och fokusera på de praktiska lösningarna istället.

Jag snubblade över en blogg innan med recept för fattiga studenter, den kan nog vara nåt för dig att kolla in då det handlar om portioner för runt 12-15 kr per portion, inget ska kosta mer än 17 spänn iaf Den heter "Skippa nudlarna" och handlar om att man kan göra både god och nyttig mat billigt. Finns som bok också, men du ska ju inte handla nu så kolla in bloggen!
    skippanudlarna.com/

Såg detta recept på tonfisklasagne i en tidning och även om jag tyckte det lät som en konstig kombo vid första tanke så ska den tydligen vara skitgod. Kostar bara 12 kronor per portion!
    skippanudlarna.com/2012/10/30/nyttig-och-underbart-god-tonfisklasagne-med-keso/

• Tändstickan

jag kan tillägga att under varje recept så ser du priset, så det kan vara smart att få tips därifrån!

gott nytt år, det kommer ordna sig :)

• Tändstickan

Jag tror också att det vore väldigt bra för dig att prata om det med dina vänner, inte bra att behöva gå och dölja nåt som tynger så. Men jag vet att du tidigare har sagt att du inte vill tynga sina vänner då de har nog med problem. Men om det är dina vänner så tynger du inte dem, att dela med sig om vad man går genom är något vänner ska kunna göra. Om du väljer att berätta så kommer du garanterat må bättre efter du har berättat,

Jag upplever det som att du gör det svårare för sig än vad det måste vara. Det går att vända sådant här! Och dina skulder är inte så enorma. Visst kommer det ta tid och visste kommer du få kämpa. Men det är så man vänder det och sedan kommer starkare ut situationen. En dag ser du tillbaka till detta och kommer veta att du aldrig mer kommer sätta dig i denna sits.

Det viktiga nu är vad du lärt dig av detta och att du nu fortsätter på rätt väg. Nytt år, nya krafttag. Nu vänder det till det bättre! Det är bara att kämpa på, du kommer att klara det!

• Tändstickan
    Tow2Mater skrev 2015-01-02 04:42:36 följande:
    En hogskolekurs via intenetbaserad distans är ju inte helt gratis då det kräver inkop av minst en bok per kurs, men kanske kan vara ett tips. Om det inte går att låna en äldre utgåva via biblioteket kanske.
    Ja, det tycker jag också låter som en bra idé! Den mesta kurslitteratur kan man ju hitta på bibblan (var ute i god tid!). Annars om man är medlem i Unionen som jag är så kan man få litteraturen betald när man studerar för kompetensutveckling:
    www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/studiestod

antagning.nu kan du leta distanskurser, klicka i "utan träffar" om du inte vill behöva ta dig in till nåt universitet. Antagning till sommarkurser öppnar i februari och antagning till höstens kurser öppnar i mars. Finns många roliga kurser, så kolla runt lite där på vad som kan va intressant och fundera hur du vill prioritera.

Annat som kan va kul är att sätta ihop billiga matrecept. Prova skriv noveller eller starta en blogg om du gillar att skriva. Ut och fotografera! Frisk luft och dagsljus mår man dessutom bra av. Öva på att ta foto och mixtra sen med dem i datorn eller i appar i mobilen. Finns säkert massor med gratistips på nätet när det gäller bildbehandling.
  • Tändstickan

Åh 6000 är ju verkligen inte mycket, det måste gå på något sätt. I värsta fall får du kanske låna av familj och återbetala vid skatteåterbäringen. Bättre det så du blir av med den tunga utgiften. Du har ingenting alls hemma som du skulle kunna sälja för att få ihop dessa 6000 annars? Du kommer klara detta!

• Tändstickan

Klart det kommer gå! Det kan vara tufft och det kan vara jobbigt, men du kommer ta dig genom det :)

• Tändstickan

Jag har inte varit inloggad på länge och har nu läst ikapp lite och vill bara säga att du är grymt duktig!!!!!

Det är tufft, men det blir bättre för du fixar detta och kommer gå ur detta både skuldfri och som en starkare person.

Svar på tråden Total jävla panik