Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?

Varför vill du inte ge blötmat?

• nemo1
    Akua skrev 2014-11-17 21:03:50 följande:
    Hon får det ibland också
    Varför inte ge torrfoder ibland istället? Blötmat är mycket bättre än alla torrfoder. En katt som äter endast torrfoder behöver få i sig ½ dl / kg kroppsvikt och dag Vatten är A och O för att katter ska hålla sig friska i njurar och urinvägar, sjukdomar som är väldigt vanliga bland katter.
  • nemo1
    wops9 skrev 2014-11-18 17:12:34 följande:
    Jag har haft Royal Canin Sterilized till mina katter i flera år och det funkar väldigt bra. Dom håller sina kurvor bägge två. Skrattande På den maten kan du dessutom välja om du vill ha för lång eller korthåriga katter. Lycka till! 
    Måste bara påpeka att Royal Canin är ett riktigt skitfoder som endast lever kvar pga sitt namn. Det är fullt med spannmål, och om du lär dig tyda innehållsförteckningen och sedan läser på om vad katter behöver så ser du själv.
    Du har dessutom gått på försäljningsknepet att köpa foder efter hur katten ser ut innekatt utekatt, kastrerad långhårig korthårig Maine coon mm. ENBART försäljningsknep och ingenting annat. En katt behöver ett vanligt vuxenfoder och inget annat. Just RC sterilized innehåller hur mycket spannmål som helst som successivt gör katten tjock och sjuk. Spannmål blandas fodret ut med för att det ska bli billigare.
    Läs på och lär.
  • nemo1
    Aniiee skrev 2014-11-18 16:11:55 följande:
    Är man oroad  över sin katts vattenintag så kan man faktiskt blötlägga torrfoder....
    Blötlägga torrfoder ska man inte göra då det väldigt snabbt bildas bakterier då.
  • nemo1
    Akua skrev 2014-11-18 15:46:59 följande:
    Ja. Men det finns ju också bra torrfoder. Jag tycker det är sjukt äckligt med blötfoder så därför får min katt mest torrfoder. Tack för tipsen!
    Fast man ger väl det bästa fodret till sin katt och inte det du tycker är minst äckligt??? Lite får man tåla om man har katt.
  • nemo1
    Akua skrev 2014-11-18 23:53:18 följande:
    Jag tål mycket, tvättade just bort bajs från hennes svans. Men blötmaten tycke jag är så jobbig. Luktar så himla mycket och jag bor inte så stort. Och det finns ju bra torrfoder, så jag tänker satsa på det bästa där ist.
    Varför ger su inte BARF? Det ska ju vara det allra bästa? Retorisk fråga!!! Vi väljer olika helt enkelt.
    BARF funkar inte då jag alltid har hemmet fullt med hemlösa katter så det blir för stort jobb. Dessutom äter inte mina egna katter rått kött.
    Om din katt har sådan avföring så att det fastnar på henne så verkar ju inte fodret vara bra för henne. Avföringen ska vara fast och då har man inga problem med att bajset fastnar.
  • nemo1
    wops9 skrev 2014-11-19 13:45:57 följande:
    Hej igen mr Allvetare!
    Jag antar att du jobbar på djuraffär eller liknande. Jättekul för dig! Vad du däremot behöver jobba på är din jävligt taskiga attityd.  Man börjar fundera om du fick din intelligens i cornflakespaketet. Flört
    Tjejen här i tråden behövde tips på ett bra foder och då jag haft Royal Canin till mina katter i alla år har jag varken märkt av att de blivit tjocka eller visat tecken på att de mår dåligt. Dessutom tror jag knappast att denna typ av foder skulle säljes på veterinärkliniker om det nu inte skulle vara bra. 
    Oj vad du behöver läsa på om foder. Börja med att titta på din foderpåse därhemma i innehållsdeklarationen. Räkna sedan hur många ingredienser som är spannmål och hur många procent. De ingredienser som står först är det mest av i ditt fantastiska foder!
Svar på tråden Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?