Inlägg från: IceJossan |Visa alla inlägg
  • IceJossan

Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?

Akua skrev 2014-11-18 00:09:27 följande:
    Min katt får säkerligen i sig tillräckligt med vatten så det är inget problem.
    Fast blötmat är näst intill det bästa man kan ge katten enligt vad den är anpassad till. Katter är anpassade att äta råa hela bytesdjur bestående att 100% animalier varav ca 65% är vatten.

Blötmat är visserligen tillagat och benfritt men är för övrigt mycket bra föda till katten. Det kan dock behöva fasas in långsamt eftersom många katter blir dåliga i magen av att plötsligt äta mycket/bara blötmat.

Torrfoder som är bra komplement till blötmat är Orijen, Applaws, Eukanuba, Taste of the Wild, Carnia Lynx mfl. Det bör vara minst 80% kött varav minst 20% fett.
  • IceJossan
    Aniiee skrev 2014-11-18 16:11:55 följande:
    Är man oroad  över sin katts vattenintag så kan man faktiskt blötlägga torrfoder....
    Det kan man men det stinker sjukt mycket värre än blötfoder och är inte bättre än blötfoder heller så jag ser inte vitsen med det. Men det får ju var och en avgöra :P
  • IceJossan
    Akua skrev 2014-11-19 15:58:37 följande:
    Vitsen var ju om man är orolig för att katten inte får i sig tillräckligt med vätska?!? Jag tycke verkligen inte att det stinke värre än blötfoder...men det är väl från person till person.
    Nej absolut inte bara, blötmat har i regel betydligt bättre innehåll anpassat för var katten naturligt sett bör äta, gentemot torrfoder som innehåller mer vegetabilier och annat jox. Det är förstås skillnad mellan sorter också men om du jämför två bra sorter - t.ex. Orijen torrfoder och Mjau blötmat så är Mjau det som är klart bäst anpassat för kattens anatomi.
  • IceJossan
    Akua skrev 2014-11-20 11:50:56 följande:
    Du missförstod mig. Du får läsa igen, några inlägg mer än ett, om du vill.
    Jag förstår inte vad det är jag missförstått? Har läst ingen men hittar inget jag svarat fel på?

Det jag menar är att blötfoder är mer anpassat för kattens anatomi än vad torrfoder är.
  • IceJossan
    Akua skrev 2014-11-21 11:00:28 följande:
    Ja jag förstår att du menar det.

Men du undrade vad vitsen var med att blötlägga torrfoder och jag skrev att det är för om man är orolig att katten får i sig vätska. Du skrev också att du inte förstod vitsen då det stinker mer än blötfoder. Och jag skev att jag inte alls tycker att det luktar mer. Då svarade du såhär:
    IceJossan skrev 2014-11-20 08:24:54 följande:

Nej absolut inte bara, blötmat har i regel betydligt bättre innehåll anpassat för var katten naturligt sett bör äta, gentemot torrfoder som innehåller mer vegetabilier och annat jox. Det är förstås skillnad mellan sorter också men om du jämför två bra sorter - t.ex. Orijen torrfoder och Mjau blötmat så är Mjau det som är klart bäst anpassat för kattens anatomi.

Det svaret passar inte riktigt ihop med det jag skrev så jag antog att du missförstått.
    Jaha, ja alltså du skrev ju att vitsen med att ge blötfoder är ju för att katten ska få i sig vatten, och då svarade jag att det inte bara är det som är vitsen, utan att hela innehållet generellt sett är betydligt bättre i blötfoder än i torrfoder.

Du skrev ju själv att det är individuellt vad man tycker stinker värre - blötfoder eller blött torrfoder - så det fanns inte så mycket mer att säga om den saken ;) Jag själv har blött upp Applaws och Orijen torrfoder och det luktar uppkräkt diarré eller nåt *ryser*. Vedervärdigt.
Svar på tråden Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?