• Anonym (S)

Lider av tremor - någon mer?

Hej!

Jag är en tjej på 25 år som lider av tremor, dvs darrningar i händer men även i huvudet. Det är relativt ovanligt, läste att ca 50 000 i Sverige lider av detta. Jag undrar nu om det finns någon annan därute som läser detta och som också har denna sjukdom?

Min sjukdom begränsar mig framförallt socialt, en riktigt "dålig" dag skakar jag jättemycket och vill knappt gå utanför dörren. I olika situationer såsom i affären, på jobbet, släktträffar etc är det otroligt jobbigt då man är rädd att någon ska se att man skakar och ifrågasätta det, det känns jobbigt att vara "annorlunda" på det här sättet. Så fort jag pratar med någon tänker jag "ser den här personen att jag skakar nu?" Och jag gör allt för att det inte ska märkas. Större delen av dagen går åt till att tänka på hur mycket jag skakar och hur mycket jag hatar det. Jag tror det är svårt att tänka sig hur jobbigt det är om man själv inte lider av det :( Min sjukdom gör att jag tackar nej till tillställningar och annat som jag skulle vilja göra i mitt liv pga rädsla för att jag ska skaka.

Finns det någon annan därute vill jag jättegärna dela tankar om detta!

• Svar på tråden Lider av tremor - någon mer?
  • Anonym (jag med om)

Hej Ts.

Jag har detsamma, så jag vet precis hur du har det,dock skakar jag bara i händerna.

Familjär essentiella tremor,vilket betyder att det är ärftligt.Både min farmor hade och min pappa har detsamma. Jag känner igen mig i din problematik då det tär på självförtroendet att vara annorlunda, samt tar mycket energi åt att göra vissa saker.

Jag äter inderal mot mina tremor, dock hjälper det inte mycket

Jag vet att man kan opereras också om man har väldigt stora bekymmer med det, men det är inget jag vågar.

Själv har jag haft dessa bekymmer sedan jag var liten,vilket hämmat mig mycket,samt att det tilltagit med åren.

Berätta gärna mer om hur du har det och hoppas det är fler som vill skriva.

• Anonym (S)
    Anonym (jag med om) skrev 2014-11-21 06:48:55 följande:

Hej Ts.

Jag har detsamma, så jag vet precis hur du har det,dock skakar jag bara i händerna.

Familjär essentiella tremor,vilket betyder att det är ärftligt.Både min farmor hade och min pappa har detsamma. Jag känner igen mig i din problematik då det tär på självförtroendet att vara annorlunda, samt tar mycket energi åt att göra vissa saker.

Jag äter inderal mot mina tremor, dock hjälper det inte mycket

Jag vet att man kan opereras också om man har väldigt stora bekymmer med det, men det är inget jag vågar.

Själv har jag haft dessa bekymmer sedan jag var liten,vilket hämmat mig mycket,samt att det tilltagit med åren.

Berätta gärna mer om hur du har det och hoppas det är fler som vill skriva.

Hej! :)

Kul med någon som svarar, man känner sig ju rätt ensam med sina tankar i detta. Hur gammal är du och är du kille eller tjej?

Ja jisses vad energi det går åt vissa dagar när man ska iväg på någon aktivitet, att tänka på hur man sitter/håller bestick/vad man ska göra om man måste skriva på ett papper när någon kollar på (mardröm).. Usch jag kan vara helt slut efter en dag.

Inderal har även jag ätit, men gick senare över till Metoprolol som jag tycker fungerar bättre än vad Inderal gjorde. Den inverkar främst på skakningarna i händerna och inte i huvudet tyvärr. Dock så skakar jag mycket mindre när jag är lugn och avslappnad, och den medicinen gör att man känner sig lugnare. Jag vet folk som tar dessa betablockerare innan de ska upp och prata inför folk t ex eftersom de dämpar stressreaktionerna som uppstår i kroppen så att man känner sig lugnare.

Jag får även botoxinjektioner i nacken mot mina huvudskakningar vilket jag tycker hjälper bra - en "bra" dag skakar jag nästan ingenting när jag tar mediciner och gör dessa injektioner (gör dem med ca 5 månaders mellanrum).

Nu har jag dock inte kunnat äta medicinen på ett år eller få botox då jag fått barn och ännu ammar. Så nu är det såå jobbigt med dessa skakningar, usch! Har tidigare gått och pratat med psykolog om det och för att acceptera min sjukdom, och jag försöker intala mig att "jag inte är min sjukdom" och att jag faktiskt inte kan rå för att jag skakar, det är ju mitt nervssystem som är skadat. Men det är jobbigt att vara annorlunda och jag blir ledsen när folk kommenterar det (vilket som tur är inte händer så ofta).

Jag har funderat på operation men min läkare säger att jag skakar för lite i dagsläget för att det ska vara värt att göra den.

Tyvär säger de ju att deta förvärras med åren... Blir det värre finns det nog risk att jag isolerar mig!!

Vad har du för tankar runt denna sjukdom? I vilka situationer tycker du att det är som jobbigast? Och har du några knep för att skaka mindre?

• LauraPalmer

Jag får tremor som en biverkning av ett läkemedel jag behöver ta för att må bra. Så jag vet hur pinsamt det är med dessa skakningar. För mig fungerar inderal rätt bra tack och lov.

• Ganyca

Försök acceptera läget! Gå till terapeut/psykolog/samtalskontakt om det behövs. Prata ut om hur det känns och hur du upplever det/att du tycker det är jobbigt med vänner och familj du står nära och känner att du kan öppna dig för. Älta och upprepa. Det är inte farligt. Ingen bryr sig! Varför skulle dom?

Det bästa är väl ändå om du hamnar i en situation där du som du sa t.ex behöver skriva något när andra ser, helt enkelt är först ut med att säga något i stil med "Haha sorry, har en nervsjukdom, det är därför jag skakar så mycket! Kan kännas lite pinsamt ibland, men vad gör man ;)" Försök ta det med en klackspark.

För några år sedan var jag och reste runt i Afrika och det "råkade" bli sig så att jag festade typ tre månader i sträck (varje dag), och du kan ju tänka dig hur skakis man blev av det.. Varje "dagen efter" jag skulle äta något så skakade gaffeln så allt bara ramlade av. Pinsamt! Första drinken.. Glaset skakade så jag knappt träffade munnen och det spilldes.. Pinsamt! Det var några länder som låg rätt nära varandra så vi reste runt lite över gränserna på kort tid och det var ju givetvis massa papper som skulle fyllas i och skrivas under hela tiden.. Alltså, kunde knappt skriva, syntes inte vad det stod, skrev typ utanför rutorna... PINSAMT. Men sa som det var.. "Oops, to much drinking and partying hehe.. not in my best shape! Here you go, thank you!" Eller gällande drinkarna "Just give me a drink or to and I´ll be perfectly fine, just wait and see!".

Ja, inte min mest intelligenta och mest hälsosamma tid, men, men, det är en annan historia :p 

Kontentan är att folk kommer inte alls tycka att du är konstig eller pinsam eller vad du nu tror att du tror att dom kommer tycka. Isf är ju mitt dåvarande tillstånd f-n så mkt värre då det bara var urbota korkat och helt självförvållat! Men till och med jag lyckades släta över det ;)

Jag har en kompis som är nästintill blind men hon skriver ändå namnteckning själv och vissa andra saker, och visst, det är inte vackert, men vem bryr sig? Vi är bara stolta över att hon kan och att hon vågar och att hon har självförtroende nog att vara så självständig som hon ändå är på många sätt och vis även utöver det! 

Min syster kör bil kasst som fan och hon vet om det och får höra det också (med kärlek) men hon kör så gladeligen runt på sina kompisar för det fast hon vet att hon får kärringstopp osv. Hon skäms inte för det utan dom skrattar åt det tillsammans istället och kör vidare, lixom. 

Jag har gått upp 20 kg i vikt och har aldrig vägt såhär mkt förut. Alltid varit slank, men varit sjukskriven och deprimerad så det blev så tydligen :p Hatade det i början och ville knappt visa mig för sambon men nu så ba ääh.. Va fan han älskar mig ändå och skulle han lämna mig för lite extra kilon så kan han dra åt... Så springer glatt runt naken här hemma igen :D 

Självförtroende my friend! Försök hitta ett sådant :) Livet blir så mycket enklare!

Lycka till och kram Hjärta

• Ganyca

Jo, sen såklart så blir skakningarna väl värre ju mer du tänker på det och ju mer orolig och nervös du är. Så får du bort den där känslan av att det skulle vara något pinsamt så torde du ju även känna dig lugnare och således även skaka mindre förhoppningsvis, iaf vid somliga tillfällen :)

• Anonym (jag med om)

Jag är kvinna och 48 år.

Det är så mycket som jag har undvikit och missat i livet pga mina skakningar. Jag tackar ofta nej till sociala sammanhang... Värsta mardrömmen är om de tanken på att bli bjuden på den obligatoriska välkomstdrinken.Då kan jag känna att jag vill sjunka genom golvet. Ja,jag skäms hur tokigt det än kan låta

• miserable

Har samma problem (essentiell tremor). Har opererat mig och fått elektroner insatta i hjärnan men tyvärr tillhör jag en av tio som blir immun mot strömmen. Fungerade jättebra första året, skakade ingenting trots att jag var helt medicinfri. Nu när strömmen inte fungerar tar jag primidon mot skakningarna och det fungerar hyfsat. Är 55 och har skakat sedan 20 årsåldern och det blir inte bättre med åren. Gäller bara att försöka att sluta tänka på det hela tiden så går det på något vis. Mitt största problem är att äta eftersom vridningen av handleden gör att handen skakar nästan okontrollerbart.

• Anonym (Sara)

En del får skakningar som symtom av borrelia. Läkarna är usla åå att behandla bortelia så en hel massa människor därute går omkring med borrelia i nervsystemet utan att veta om det. Jag slår vad om att en kur med doxyferm förbättrar symtomen.

• Anonym (Jag?)

Hej!

Jag har i några år haft skakningar i händerna, blir värre när jag är hungrig och nervös. Ibland skakar jag så de är svårt att hälla upp dryck från förpackningar tex, vissa dagar bra. När man blir nervös är det oumbärligt, kan inte skriva Bl.a, speciellt om någon tittar på... Vid middagsbjudningar och jag är obekväm/nervös kan jag inte hålla i ett glas och dricka pga skakningarna. Lyckas jag hålla händerna i schack så börjar huvudet skaka istället när jag för upp glaset till munnen, måttligt irriterande!

Det som lindrar är alkohol, då försvinner alla skakningar.

Kan de vara tremor tro? Har inte varit till läkaren för detta, rädd att ingen ska tro mig :/

• Anonym (Jag?)

Tillägg, kan även få skakningar i benen när jag kör bil om jag blir nervös/stressad och då bara hoppar de när jag ska gasa...

• Kristian77

Hej !

Jag lider av tremor i händer och nacke, då jag jobbar i butik så är jag alltid rädd för att det skall synas, speciellt när jag står i deli, och skall serva kunder. Ibland behöver jag lämna avd, helt eftersom detta triggar panikångestattacker hos mig, vilket gör mina skakningar 100 ggr värre.

Att man dessutom har kunden så tätt inpå sig och andra kunder som står nära som kollar varenda steg man tar gör situationerrna väldigt jobbiga.

Har haft detta i några år men inte gjort något åt saken, men hört att cbd olja eventuellt kan hjälpa. Vad tror ni om detta ?

Eller är operation det enda alternativet ? Och vad är risken ?

• CU Kalmar

Hej!
    jag lider oxå av tremor!
    hade varit så skönt att dela sina tankar kring tremor med någon.
    skriv gärna till mig.
    hälsning
    cu

Svar på tråden Lider av tremor - någon mer?