Inlägg från: Voodoodoll |Visa alla inlägg
  • Voodoodoll

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Morkullan skrev 2014-11-19 12:03:54 följande:

Barnet ska absolut sova med minst en annan trygg person. Om det är mamma eller pappa eller mormor spelar ingen roll men att sova ensam är i känslan hos det lilla barnet förenat med livsfara! Det är helt beroende av er omsorg och ska absolut inte lämnas ensamt. Om pappan inte vill sova med bebis så fine- då får han sova i ett annat rum. Men bebis ska INTE sova själv! fatta så fruktansvärt utelämnad bebis skulle känna sig- kan ju inte sätta ord på sina känslor eller själv gå till er för tryggheten. Ni måste tillfredsställa barnets behov av att få känna sig tryggt och älskat- det är ett barns rätt och alla föräldrars plikt!

• Voodoodoll
    Lilla Fjun skrev 2014-11-19 23:02:31 följande:

Minns tyvärr inte källan nu men läste att risken för plötslig spädbarnsdöd minskar om man sover i samma rum som sin bebis. När man sover i samma rum hör bebisen de vuxnas rörelser när de vänder sig på natten och de vuxnas andetag och snarkningar och då sover bebisen ytligare vilket är bra då barnet inte gömmer andas. Sover bebisen ensam och helt tyst kan barnet bli väldigt djup i sin sömn och glömma av att andas. Spädbarn ska inte sova hela nätter, de ska vakna för att amma av och till och då blir det bara jobbigt att ha bebisen i eget rum. Ligger bebisen i ert rum hör du direkt är bebisen börjar skruva på sig och kan börja amma innan bebisen vaknat ordentligt och bebisen ammar omtöcknad och sover vidare. Ligger bebisen ensam kommer den hinna vakna ordentligt innan du kommer in och då kanske du får bära/vagga bebisen för att få den att somna om igen. Och god nattsömn är ofta en bristvara dn första tiden, ha din bebis nära!!

Det stämmer bra. Tror det är socialstyrelsen som har gått ut med det, men jag kan ha helt fel.
  • Voodoodoll
    Anonym (Piggelin) skrev 2014-11-23 14:00:21 följande:
    Så du menar att bebisar aldrig sover?
    Du har jour på natten. Min dotter vaknade varje timme och ville ammas tills det att hon var 7 månader. Hon vaknade 05 varje morgon.

Att jobba 8 h/dag och sen vara ledig resten är slappt i jämförelse.
Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!