• plusset

Klädsel

Mitt barn är 1år och har nyss börjat på dagis... Han går inte ännu....

Ni i samma sits, vad har ni på era barns fötter? Skor? Eller tossor?

Nu när det är ca 5plusgrader så har jag tagit på overaller... När jag hämtade barnet häromdagen så hade de tagit på hen fleecestället under.... Blir inte. De på tok för varmt nu?

Så hur klär ni era småttingar som inte går är, vid olika temeraturer osv..

• Svar på tråden Klädsel
  • Dixie
    plusset skrev 2014-11-18 12:49:34 följande:

Nu när det är ca 5plusgrader så har jag tagit på overaller... När jag hämtade barnet häromdagen så hade de tagit på hen fleecestället under.... Blir inte. De på tok för varmt nu?

var barnet varmt när du hämtade? du kan ju lätt känna på ryggen om barnet var varmt eller inte. 

om de inte går sitter de ju ganska stilla - så det är nog bra med lite extra kläder! 
  • nozpa

Beror på vilken overall. En sådan liten kanske blir sittande i sandlådan eller i gungan och det blir ju mycket kallare för ett barn som inte rör på sig genom spring osv.

Jag hade kört på stövlar till barnet. Tossor känns som att det blir för kallt och blött.

• kawaii87

Eftersom att man ändå är ute en del på förskola så är det nog bättre med skor än tossor. En annan sak är om man enbart har barnet i vagn och man är bara ute en liten stund, då räcker tossor eller dubbla varma sockor bra (med varm åkpåse) men nu är de ju säkert ute mer än så och dessutom sitter kanske ditt barn i sandlådan eller på andra kalla ställen så då behöver man ändå lite mer på sig. Tror faktiskt att förskollärarna känner efter ganska så bra över vad barnen behöver ha på sig. Jobbar själv på skola och fastän att vi har äldre barn så får vi hjälpa till med ytterkläder relativt ofta, speciellt till de yngsta.

Och precis som Dixie skriver så kan du alltid känna på barnet när du ska hämta hen, för då får du bäst svar på om hen är för varm eller inte =) Men jag håller med, det är en väldigt klurig period på året med vad barnet ska ha på sig och inte ha på sig!

• plusset

Ja, han va lite varm... Men om man drar på extra nu redan... Hur mycket kläder ska han då behöva vid minus 10?

• Mellanmjölkens land

I våras såg jag fodrade, vattentäta tossor. Hade vår yngsta inte gått än hade vi nog funderat på ett par sånna men nu blev det ett par kängor istället.

Stövlar hade jag nog inte tagit till ett krypande barn eftersom de lätt åker av. Hellre kängor isf eftersom de sitter kvar bättre på foten.

Svar på tråden Klädsel