• Leola

10 mån vägrar dricka - TIPS?

Kan du amma mera?

Min dotter drack inte heller så mycket första månaderna efter hon började äta mer vanlig mat, men hon ammade mycket. Hon är 16 månader nu och dricker inte så mkt vatten nu heller (några klunkar per mål typ) men hon ammar fortfarande på dagarna när jag är hemma och 2-3 ggr på natten.

Gillar hon gurka? Man kan ju skära ut innanmätet på gurkan så kan barnet få äta den vattniga delen.. Tänker mig att det kan ge lite tillskott av vatten

• Leola
    Gladabarnensmamma skrev 2014-11-18 20:44:40 följande:

Tack alla för lite tips. Ska prova att ge henne på sked oftare - dom brukar ju gapa i alla fall en gång när man ger dom ngt.
    Jag är osäker på om jag kan och vill amma mer, jag ska återgå i tjänst i januari och det skulle kännas lite baklänges att öka amningen - men kanske värt ett försök om det krisar till sig totalt. Likaså laktulos, vet inte om jag kan ge det till en sån liten (bor inte i sverige och dom är ganska konservativa med all sorts medicinering till barn under året här) - men tar en sväng till apoteket och frågar i alla fall.

Jag jobbar 4 dagar i veckan och är då borta i 11 timmar per gång, men har knappt minskat på amningen ändå :) Så det går att kombinera. Brösten kan spänna lite och behöva mjölkas ur första veckorna på jobbet, men det funkar :)
  • Leola
    Boel skrev 2014-11-18 21:35:12 följande:
    Vi har också bekymmer med en 10-månaders som inte vill dricka.

Så vi ger honom på sked då och då under måltiden. Än så länge funkar det bra. Sen skär vi alltid gurkskivor som han får sitta och tugga på när vi äter. Han gör precis som din när man kommer med pipmugg eller flaska - bara fäktar med armarna.

Det jag är mest orolig över är hur det ska gå på dagis.

Jag tror inte att personalen vill sitta och mata vatten med sked...

Han har inte heller lärt sig äta själv med sked eller kniv och gaffel. det blir femhorningen och mycket kladd. Undrar hur personalen förhåller sig till det på förskolan?

Lycka till!

Att en 10 månaders inte lärt sig äta själv med sked är ju absolut inget konstigt!

Vår dotter på 16 månader har precis börjat kunna äta själv med sked, o lite av maten ramlar fortfarande av skeden ibland innan hon hunnit stoppa skeden i munnen.
  • Leola

Ts: har ni prövat att ge ert egna glas med vatten i så bebisen får dricka ur det? Alltså vid middagen visa att ni dricker ur ett glas och erbjuda bebisen att dricka ur samma glas? Det tycker vår tjej fortfarande är väldigt roligt, hon dricker nån klunk eller två sen vill hon gärna hålla i glaset en stund, tar man inte tillbaka det då så börjar hon stoppa ner mat i det hehe

• Leola
    Gladabarnensmamma skrev 2014-11-19 19:36:19 följande:
    Jag lyfter på hatten för dig som orkar amma vidare... min lilla sömntuta sover gott om nätterna och på dagarna har varken hon eller jag själv ro att amma, hon har tre syskon (3,6,8) och jag är i stort sett själv med att se efter allt och alla.
    Snart börjar jag också jobba och kommer precis som dig vara borta 11 timmar om dagen 4 dagar i veckan...
    Ja förstår ju förstås att det inte funkar för alla! Vi har bara ett barn än så länge också så förstår ju att man är tröttare om man har 4 barn och samtidigt amma på natten :) Vår tjej älskar verkligen att amma, och gör det gärna så ofta hon kan :)

Hoppas din tjej börjar dricka mer vatten snart och att hon slipper bli så hård i magen!
Svar på tråden 10 mån vägrar dricka - TIPS?