• Anonym (skäms)

Tandsten :-(

Jag har fått tandsten mellan två nedre framtänder. Jag har aldrig haft tandsten förut och jag känner mig så äcklad. Jag köpte små mellanrumsborstar på apoteket men mina tänder sitter för tätt. Jag har provat att använda tandtråd men jag får inte bort allt.

Vad ska jag göra? Jag har alltid varit väldigt noga med mina tänder och aldrig haft ett enda hål. Tandläkaren har aldrig haft något att anmärka på. Jag har inte ändrat på något som skulle kunna orsaka tandstenen. Jag har ätit, druckit, borstat och sköljt precis som vanligt. Det känns pinsamt att gå till tandläkaren nu.

Jag vet att det här låter löjligt för många. Men jag har alltid varit stolt över mina perfekta tänder och nu är dom inte perfekta längre.

Har ni något tips på hur jag kan få bort tandstenen? Något som inte skadar tänderna.

• Svar på tråden Tandsten :-(
  • Mrs Moneybags

Det bästa är väl att ringa tandhygienisten och boka en tid, så skrapar hon/han bort tandstenen. Det är väl inget att skämmas för. De flesta har fina tänder i början av livet, sedan börjar det lätt strula med gamla lagningar och tandfickor etc. Det är bara att besöka tandvården...

• Anonym (skäms)
    Mrs Moneybags skrev 2014-11-19 12:50:42 följande:

Det bästa är väl att ringa tandhygienisten och boka en tid, så skrapar hon/han bort tandstenen. Det är väl inget att skämmas för. De flesta har fina tänder i början av livet, sedan börjar det lätt strula med gamla lagningar och tandfickor etc. Det är bara att besöka tandvården...

Jag är 30 år gammal. Men kanske är det min ålder som har ställt till det. Finns det inget jag kan göra hemma? Finns det inget som kan lösa upp tandstenen?
  • sextiotalist

Tandsten kan man få pga salivsammansättningen (precis som hål i tänderna), jag hade aldrig tandsten som barn, utan den började komma när jag var drygt 20, det hänger inte alltid ihop med dålig tandhygien och beror inte alltid på plack

• Anonym (skäms)

Å herregud, säg inte att jag ska få hål i tänderna med. Vad kan man göra för att få en bättre salivsammansättning?

• sextiotalist
    Anonym (skäms) skrev 2014-11-19 13:32:54 följande:

Å herregud, säg inte att jag ska få hål i tänderna med. Vad kan man göra för att få en bättre salivsammansättning?

Jag hade hål som ung, tandsten som äldre. Det enda hålet jag fått som vuxen var efter det jag varit gravid.
    Så nej, det brukar inte hänga ihop, såvida inte tandstenen beror på att du skött dina tänder dåligt, men det verkar du inte ha gjort
  • Fia 28

Har du basisk saliv så har du lättare för att få tandsten. Har du däremot sur saliv så får du lättare hål. Själv föredrar jag tandsten framför hål.
    Du får leta produkter som balanserar munnens ph-nivå.

• Anonym (skäms)
    Fia 28 skrev 2014-11-19 13:47:18 följande:

Har du basisk saliv så har du lättare för att få tandsten. Har du däremot sur saliv så får du lättare hål. Själv föredrar jag tandsten framför hål.
    Du får leta produkter som balanserar munnens ph-nivå.

Okay, tack. Jag har också hellre tandsten än hål om jag måste välja.
  • Aniiee

Jag har rätt mycket tandsten, vilket är jobbigt. Det har jag visst ärvt av min mamma (tandläkarens slutsats). Jag biter i en citronklyfta varje kväll, och det hjälper faktiskt. Jag får fortfarande tandsten men inte lika mycket/snabbt. Du kan ju alltid testa, det kostar inte mer än en citron eller två i veckan.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • kanalltidblibättre

Tandsten får man av saliven som redan sagts. Det är väl inte äckligt men ser inte så kul ut om det syns. Jag får på insidan av nederkäken. Skapar bort ibland själv med spetsigt verktyg. Och tandtråd givetvis.

• Anonym (skäms)
    kanalltidblibättre skrev 2014-11-19 14:12:38 följande:

Tandsten får man av saliven som redan sagts. Det är väl inte äckligt men ser inte så kul ut om det syns. Jag får på insidan av nederkäken. Skapar bort ibland själv med spetsigt verktyg. Och tandtråd givetvis.

Tack och lov så syns det inte. Hade det gjort det hade jag blivit riktigt ledsen då mitt leende är det enda jag är riktigt nöjd med.
  • Fia 28
    Anonym (skäms) skrev 2014-11-19 14:15:29 följande:
    Tack och lov så syns det inte. Hade det gjort det hade jag blivit riktigt ledsen då mitt leende är det enda jag är riktigt nöjd med.
    Flourtablett efter maten hjälper också.
  • Nyfikna72

Bättre att gå till tandhygienisten och göra rent en gång för alla och sen köra tandtråd regelbundet. Jag har också tätt mellan tänderna och tråd är det enda som går.

Har man lätt att få tandsten så är det tråd varje dag som gäller.

Svar på tråden Tandsten :-(