Inlägg från: Anonym (Sussi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sussi)

Alkoholmissbruk/umgänge med barn

Anonym (stå på dig) skrev 2014-11-19 14:44:05 följande:

börja med dagumgänge med kontaktperson, täta intervaller men inga nätter. 

Då det finns dokumenterat hos myndigheter med hans missbruk så kan du med hjälp av SOC kräva blodprover, CDT och B-Peth som upptäcker alkoholkonsumtion, samt kräva att han tar Antabus exvis (brustablett som löses upp i vatten som han dricker upp framför dig, han ska inte kunna dricka alkohol då på 14 dagar utan att det märks på han), googla.

Det finns faktiskt alkoholister som kan dricka även om de tar Antabus. Obehagligt och rätt så farligt, ja. Men det går. 
    Så det är ju ingen garanti.
    (Jag har f.ö aldrig förstått meningen med Antabus. Det funkar ju bara om rädslan för att må dåligt är större än behovet för alkohol.)
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (stå på dig) skrev 2014-11-19 15:09:17 följande:
    Jo, det vet jag men samtidigt kan man öka på dosen för att det ska "kännas" om man dricker. Och det är ingen absolut lösning men ett verktyg som kan hjälpa.

Jag har inte förstått heller poängen med Antabus, det är ju viljan att sluta som är viktig, men en poäng med det är att lugna utomstående som inte litar på en inte dricker.
    Just det. Antabus är inte behandling.

Möjligen en behandling av närstående. Där är ju en viss trygghet i att veta att OM alkoholisten dricker....så mår hen åtminstone dåligt av det.

Så dåligt att den medberoende får köra alkoholisten på akuten. Så är vi liksom tillbaka på noll. 

Förlåt sidospringet, TS.
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (stå på dig) skrev 2014-11-19 15:21:10 följande:
    Jag förstår vad du säger, tro mig, har varit med om det mesta. 

Jag skrev bara upp det som erbjuds ute för att, som TS frågade, "försäkra sig om" att han inte dricker.
    VAd kan jag göra? Hur kan man försäkra sig att han inte dricker när han har henne? Finns det några blodprover som man kan göra? Hur gör man, vem ska man kontakta? 

TS har ju "turen" att ha hans alkoholproblem dokumenterade hos myndigheter, vilka många andra inte har då missbruket sköts och sker inom husets väggar. Då tycker jag att bästa vägen att gå är att kräva behandling och kontroll med hjälp av SOC samt bara ha dagumgänge tills hon känner att hon kan lita på honom för att starta övernattningar.
    Du har givetvis helt rätt. Ville bara understryka att Antabus inte är en garanti för nykterhet.
Svar på tråden Alkoholmissbruk/umgänge med barn