• Ambulansliv

    Ambulans till förlossningen?

    Såg en annan tråd om en kvinna som fick tjata sig till ambulans, bodde tydligen på en ö och ansåg därför att det var hennes rättighet när det väl satte igång. 

    Anser du det vara en rättighet att få åka ambulans till förlossningen? Oavsett i vilket skede av förlossningen man är? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ambulans till förlossningen?
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-19 16:43:20 följande:

    Svarade "annat". 
    Upptagningsområdet för vår förlossning är enormt. Vi har femton mil till förlossningen där jag bor. Jag ser det som självklart att ambulans bör ringas om man haft snabba förlossningsförlopp. Jag har inte haft speciellt täta värkar, till exempel, men min andra förlossning var över på 75 minuter (på den tiden hade jag fött längst vägen). Så ja, det kan vara befogat oavsett vilket skede i förlossningen man är, tar det 2-2,5 timmar att köra till förlossningen och ens tidigare födslar gått på 1,5 timme är det inte så mycket snack om saken...


    Förstår inte varför man inte börjar åka och ringer på vägen om man märker att man inte hinner! När man verkligen har ett behov, inte bara för att man kanske kan få det. 
  • Ambulansliv
    nozpa skrev 2014-11-19 17:58:24 följande:

    Läste om den kvinnan du pratar om ts. Det var en kvinna som bodde i skärgården. Taxibåtarna gick inte, och numret som man skulle ringa var avstängt. Hon hade ju inte så mycket val. Barnet fick tas ut med akutsnitt. Ja, det var såklart befogat i det läget. Skulle hon simma liksom?

    Många ggr kan jag väl tycka att det är upp till förlossningen att avgöra om ambulans behövs. Alltså är barnet påväg ut så är det. Oavsett.
    Men att ringa ambulans bara för att man ska föda? Nej.


    Hon hade inte ens nummret till taxibåtar, det fick hon ju av SOS. Hade hon varit förutseende hade hon tagit reda på detta och kollat upp hur man gör för att få en taxibåt. Hon verkade ju lixom handlingförlamad överlag! Kan ju inte vara nån nyhet att inte båtarna går mitt i natten och inte heller nån nyhet att barn kan komma när som helst på dygnet. 
    Val och val, hon hade ett ansvar för sig och det ofödda barnet och i det ansvaret ingår att vara förutseende, speciellt när man bor som man gör!
    Att barnet togs med snitt tycker jag inte hör hit. Det hade det gjort oavsett om hon kom in själv eller med ambulans. Inget som en ambulanstransport kan påverka.
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-19 19:50:36 följande:
    När man märker att man inte hinner? Du menar när man har kört i 45 minuter och utdrivningsskedet startar, och ambulansen har 1 timmes restid från ena hållet och (i bästa fall) 45 minuters restid från det andra?

    Det här är faktiskt inte en sak som diskuteras i överhuvudtaget, det är praxis att de kvinnor som haft väldigt snabba förlossningsförlopp och har 15-35 mil till förlossningen tas med ambulans. Betänk att kommunerna är så "stora" att det rör sig om 20-30 födslar totalt per år.  

    Jag åkte också ambulans till förlossningen pga PPROM och ofixerat barn, och för att vår närmaste förlossning inte tar hand om prematurfödslar. 
    Jasså, Kan du hänvisa till skriftlig praxis på detta? Är det bättre att vänta hemma då i 45 minuter?
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-19 21:00:24 följande:
    Nej, det kan jag inte. Jag känner bara till förfarandet, dvs att barnmorska brukar ringa ambulans för kvinnor med snabba förlossningsförlopp. Upprepar här: barnmorskan.
    Lyyyysande! Så kvinnan kan inte ens ringa själv! Varför? 
    Men du glömde svara, bättre att vänta hemma i 45 minuter? Och att nån dör, bara för att....
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-19 21:37:59 följande:
    Därför att barnmorskan briefar ambulanspersonalen om graviditet och förlopp? För att det väger tyngre att BM ringer ut ambulansen än en födande kvinna? Det ena vet jag att det görs, det hände vid min vattenavgång också. Det andra är spekulation.

    Jag kan bara svara för mig själv, men ja - om jag mot förmodan skulle få ett barn till skulle jag i den situationen välja att vara kvar (och föda) hemma, istället för att riskera att föda barn i en personbil i 25-gradig kyla som det var vid min förra förlossning. Och tänk vilken överraskning, men i så fall kommer hur som helst ambulansen. Det här är livet i glesbygd, har du inte fattat att omständigheterna är rätt speciella här?
    Minns jag rätt att du skrev att ditt barn var prematurt? Inte precis den situationen som diskuteras. Så mao det som du skrev var praxis, det spekulerar du kring?

    Ja bor och jobbar själ i glesbygd..det föds barn i ambulanser titt som tätt eller kort efter vi kommer fram. Hämtar upp dom på vägen många gånger. För att dom börjar åka och möter upp om det inte trycker på! Ibland kommer bebis i bilen. 99,9% av gångerna går det utmärkt, då snabba förlossningar gör det. Enligt statistiken. 
    och som sagt, väljer man att bosätta sig där nånstans, då får man också jobba efter de förutsättningar som ges!
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-19 21:55:49 följande:

    Nej, det är det inte. Det är ju vad vår barnmorska brukar göra till "snabba" kvinnor: råda dem att höra av sig. I de fall jag vet har det lett till ambulans.

    Jo, mitt barn var prematurt, så det är ju en annan situation, därmed inte sagt att det helt saknar motstycke...


    Jo, jag tycker det saknar motstycke till det trådstarten handlar om. 
    Men du vet fortfarande inte om alla fall i hela Sverige där kvinnor har långt till sjukhus. Det blir lixom så fel när du skriver som du gör!
  • Ambulansliv
    Schna skrev 2014-11-21 08:36:10 följande:
    Håller med.

    Och ja, jag har åkt ambulans i 140 km/h med blåljus till förlossningen. *provocerar*
    Och jag har kört ambulans i 140 km/h till förlossningen! Och åkt...och förlöst! Men jag åkte själv med maken i 140...inte fan ska nån som inte är BM få förlösa mig...hellre jag och maken själva....

    Men visst, ta lite skattemiljoner och sätt BM ute i buschen som får förlösa några gånger per år. Bättre med färre inne på BB som kan ta hand om de mer komplicerade förlossningarna. Hur tänkte ni nu?
  • Ambulansliv

    Fortfarande hög på lustgas? 
    Du bor uppenbarligen inte ute i ingenstans och jag undrar därför hur du tänkte när det ska finnas förlossningsambulanser! 

  • Ambulansliv
    Schna skrev 2014-11-21 10:05:03 följande:
    Jag förstår att a n d r a bor mitt ute i ingenstans?
    Men vad hade din förlossning med det att göra som svar på mitt inlägg?
  • Ambulansliv
    Schna skrev 2014-11-21 10:49:34 följande:
    Jag svarade på Aniiees inlägg, om att jag höll med om det hon skrev. Men visst ville jag även förmedla att det faktiskt kan vara så att det är vårdpersonalen som tar beslutet att skicka ambulans trots att det inte handlar om en potentiell riskförlossning. Att de sen satt på det lokala konditoriet och åt frukost innebär ingalunda att det var på den orten jag födde på.
    Du kniper inte igen i 10 mil på lustgas....
    Du svarade med en förlossningsberättelse på mitt inlägg...
  • Ambulansliv
    Schna skrev 2014-11-21 14:35:25 följande:
    6 mil.

    Ja, jag raljerade lite över din aggressiva attityd i den. Alla, inte ens all vårdpersonal, tycker att man får skylla sig själv för att man bor på glesbygden. En del tycker att det är ohållbart om landets alla invånare ska leva staplade på varandra i städer. Det finns till och med vissa partier här i Sverige som tycker att det är värt att satsa lite pengar på att göra glesbygden mer attraktiv att bo på. Det finns alltså ganska många oliktänkande här i Sverige, överraskande nog. Vi lär inte byta åsikt för att skäller ut oss på FL.
    Noterade du att jag också bor på "landsbygden"? Och trots att det ligger en mindre stad nära så har jag långt till förlossningen. Faktiskt tillhör jag den minoritet av svenska kvinnor som har längst till förlossningen. Längre än dig...

    MEN, det ger mig ändå inte rätten att uppehålla en ambulans för att det är bekvämt. Märker jag att nu börjar det hända saker, ja då åker man. Händer det saker riktigt fort, ja då kan det kanske vara smart att ringa 112 och börja åka, så man får möte! Men att bara för att man bo långt från förlossningen ska det inte vara en självklarhet att åka ambulans. Risken finns ju att nån annan som valt att bo långt från sjukhus får en hjärtinfarkt och typ dör....BEHOVET ska styra oavsett var man bor. Sen kan i enskilda fall behovet vara större just för att det är långt men en normal förlossning uppfyller inte det.
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-21 16:16:57 följande:
    Jag tror att få tycker det. Sen rör det sig väl inte riktigt om normalförlossningar när de är över på en timme efter värkstart.
    Fast vet du...det var de där förlossningarna som börjar, och bara därför ska man åka ambulans. Inte för att de är över på en timma. Eller menar du att ALLA som bor långt från sjukhus föder på en timma efter första känning?
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-21 17:45:32 följande:
    Den första meningen du skriver är helt obegriplig, så jag förstår inte vad du försöker säga. Och nej, självklart menar jag knappast det när jag precis har sagt att man inte behöver åka ambulans bara pga att det är långt och att snabba förlossningar INTE är normalförlossningar.
    Och du klagar på att du inte förstår vad jag skriver. Nej, jag förstår inte din andra mening.
    Jag har fått intrycket av att du anser att folk som fött snabbt (definition tack) tidigare skall åka ambulans när förlossningen börjar, pga det är långt till sjukhuset.
    Men det tycker du alltså inte?
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-21 18:18:47 följande:
    Ja, om det är två timmars resväg till förlossningen, och det handlar om kvinnor som tidigare har haft snabba förlossningar (~ 60 minuter).
    Mao, måste det vimla av kvinnor som föder på mindre än en timma i glesbygden, eftersom man får intrycket av det som skrivs att man det är många som behöver åka....Men visst....då lär man ju ha ganska intensivt direkt från början och då är det ju befogat oavsett hur fort första förlossningen gick. 
  • Ambulansliv
    K grrl skrev 2014-11-21 18:51:48 följande:
    Då har du knappast läst vad jag har skrivit. Kommuner, som geografiskt tillhör några av Sveriges till ytan största, med 20-40 födslar per år totalt sett gör ju inte att det i överhuvudtaget "vimlar av" födande kvinnor.
    Man får det intrycket eftersom ambulansbehovet för dessa verkar vara så himla stort. Har du läst hela tråden?
  • Ambulansliv
    Anonym (Arg) skrev 2014-11-22 12:43:56 följande:

    Jag ringde ambulans när mina krystvärkar satte igång hemma. Hade jag inte gjort det hade min son inte levt idag. Jag brukar inte önska livet ur folk så ofta, men just nu hoppas jag nästan att ni fem som röstat att det aldrig är ok blir nekade en ambulans när ni verkligen behöver en.


    Man får inte önska livet ur folk här på FL, då får man varningar! Bara så du vet....
Svar på tråden Ambulans till förlossningen?