• nattanattae

    inga pengar..

    Hej. Jag hoppas på att slippa undan fördomar i denna tråd, och hoppas på att kunna diskutera ang. Min och mitt barns nuvarande situation och eventuella lösningar.

    Jag är en 18 årig mamma som just nu studerar på gymnasiet, andra året. Jag har ett barn som är runt året och är en ensamstående mamma pga misshandel av pappan. På grund av detta har jag bott hemma hos mina föräldrar under första året och även graviditeten för att kunna "reparera" mig och komma på egna fötter. Allting har funkat jättebra med det, jag har även betalat en viss summa som hyra till mina föräldrar varje månad, dom har inte sett någon jobbigt med att ha oss här.

    Nu känner jag dock att vi måste bilda något eget och att det börjar bli dags för oss att flytta. Mitt barn får inte samma relation till mig som vi annars hade fått. Det är även på tok för svårt att bo 2 familjer under 1 tak. Det är trångt och frustrerande..

    Jag har absolut inte råd att flytta. Jag har försökt att göra en budget. Men om jag ska vara ärlig mot mig själv räcker bara månadspengarna till hyran.. Jag har köpt på mig väldigt mycket till flytten och har mycket undansparade pengar, så flytten lär inte bli några problem. Jag fasar mer för hur jag ska ha råd med alla räkningar? Funderar på att jobba extra en dag i veckan när jag slutar tidigare i skolan. Men det blir ju inte många hundralappar i månaden. Önskar att jag hade tid att jobba mer än så, men troligtvis inte.

    Har ni några tips på lösningar?

  • Svar på tråden inga pengar..
  • lilly

    Som redan sagt, utan inkomst kan du glömma att skaffa lägenhet om ingen går in som borgen eller att du kan lämna annan godtagbar säkerhet. Dina föräldrar är också försörjningsskyldiga mot dig så de kan inte ?kasta ut? dig hur som helst utan pengar.  Det är en fin tanke att betala hemma men om du inte har så mycket pengar kan du kanske be om att slippa det eller i vart fall betala en lägre summa? De ska ju trots allt försörja dig på eget initiativ. Pappan till barnet måste väl betala underhåll på en viss summa och kan han inte det så gå via försäkringskassan. Det är ändå på strax över tusenlappen. Försök att ta lite extrajobb på helgerna, men glöm inte att skolan kommer först! Men innan du gått ut skolan- bo kvar hemma. Onödigt att dra på dig en massa extra kostnader du inte har råd till om det inte är absolut nödfall. Så länge dina föräldrar har försörjningsplikt mot dig så hjälper inte soc till heller, vilket de kan göra när du gått ut gymnasiet.

  • nattanattae

    Jo, jag är självklart fullt medveten om det. Det handlar tyvärr inte om att jag ska stå ut, för självklart gör jag det. Men att som mamma se min dotter växa upp hos sina mor o far föräldrar känns inte riktigt rättvist för hennes skull. Vi hamnar i en konstigt sits. Och jag förstår att det bästa är att vänta tills jag fått en fast lön, så jag slipper hamna i en sits där jag inte kan betala det jag borde för min dotter. Men jag vill ha tips på lösningar. Hur jag ska ha möjlighet att flytta utan att hamna i fel sits. Om jag så måste jobba varje dag efter skolan, visst.

    Jag vill inte heller riskera att förlora det största sociala nätverk jag har för tillfället. Detta tär på relationen mellan mig och mina föräldrar. Det måste finnas möjligheter, även om vi lär få knapert om pengar. Ingen som har tips vart jag kan söka deltidsjobb? Skickat in mitt CV till ett par ställen nu, men fortfarande inga svar..

  • Tow2Mater

    Går barnet på dagis medan du är i skolan? Planerar du det ska gå ännu längre på dagis då du jobbar efter skolan?

  • nattanattae

    Tack för era svar.

    Ska tillägga att tanken var att jag skulle flytta inom ett halvår. Om jag fått jobba extra på något ställe. Det handlar inte om att jag inte vill bo hemma, för jag trivs verkligen här. Men jag vill ge mitt barn en normal uppväxt. Jobbigt att känna att man inte kan jobba mer än några få timmar i veckan, tiden räcker inte riktigt till. Och studierna är absolut viktigare än deltidsjobb för tillfället. Jag tror att jag ska fokusera på studierna, söka deltidsjobb och se vart tiden leder mig.

  • nattanattae

    Ja, barnet går på dagis. Vill inte att hen ska vara på dagis mer än 8h / dygn. Men när jag väl slutar tidigare, skulle jag mycket väl kunna jobba ett par timmar. Inte många kronor men alltid nåt.

    Hittat hyresrättet som ligger på 4000 i mån. Mina föräldrar kan stå på lägenheten, om hyresvärden inte skulle godkänna mig vilket jag kan tänka mig.

    hoppas på att komma på någon lösning. Jag kan förstå att det låter dumt och oigenomtänkt. Många studenter lyckas flytta hemifrån, även studerande föräldrar, undrar hur dom klarar det?

  • Tow2Mater
    nattanattae skrev 2014-11-19 20:36:16 följande:

    Många studenter lyckas flytta hemifrån, även studerande föräldrar, undrar hur dom klarar det?


    Som student på hogskola kan man ta CSN lån, och får extra lån om man har barn.
    ( Kolla upp om du kan få lån for gymnasiestudier, men det kan finnas ålderskrav etc.)
  • Långbenopluto

    Så länge du läser på gymnasiet och är under 21 år så är dina föräldrar försörjningsskyldig mot dig, så hjälp från soc kan du inte få.

  • nattanattae

    Bra tips, det ska jag kolla upp. Känns dock lite riskabelt med lån som ensamstående mamma. Ekonomiska problem behöver ju inte alltid bli bättre med tiden. Men det är ju väl värt att kolla upp och fundera på.

    Jag vet att mina föräldrar är försörjningsskyldiga mot mig, men dom är fortfaramde inte försörjningskyldiga mot mitt barn. Vi hamnar i en dum situation med tanke på att dom måste stå för vissa kostnader när vi bor här.

Svar på tråden inga pengar..