35+ första barnet, BF vår/sommar 2015
Åh, missat detta om vaccin. Måste boka tid för det mao.
En annan hälsofråga: har nu haft extrem huvudvärk i snart en vecka, det vägrar släppa. Alvedonen hjälper inte, vad sjutton ska jag göra? :(
Åh, missat detta om vaccin. Måste boka tid för det mao.
En annan hälsofråga: har nu haft extrem huvudvärk i snart en vecka, det vägrar släppa. Alvedonen hjälper inte, vad sjutton ska jag göra? :(
Tack för omtanken. Insåg igår att det var bihålorna. Läkaren på VC vägrade skriva ut rinexin pga ny formulering i FASS, men sköterskan gav tips om Sinupret Forte som är avsvällande naturläkemedel (apoteket), funkar jättebra! Ingen huvudvärk sedan igår kväll! !! :D
Vilken pärs! Det misstänkta njustensanfallet jag skrev om häromdagen byttes till misstänkt blindtarmsinflammation och när de akut opererade igår kväll var det inte blindtarmen utan en av äggstockarna som fått syrebrist, dött och var helt svart!! Den är nu borttagen. Fick dock se bebisen på ultraljud nu på morgonen, hjärtat pickade på ![]()
OJ! Det måste väl ändå vara ganska ovanligt?
Du mår bättre nu då? Vad skönt att bebis mår fint!
Jag vet inte om det forskas på det, NIPT används redan i många andra länder, t.ex. Danmark. Det kan inte ersätta FVP för det är fortfarande en sannolikhetsberäkning, dock är den betydligt säkrare/mer rättvisande än KUB, så det är nog KUB det kan ersätta möjligtvis.
I kort är det ett blodprov som tas, man delar upp mammans och fostrets DNA ur blodet och kan då på fostrets DNA leta upp ev. defekter.
Det kostar ca 7000kr att göra i Sverige.
Hej!
Tänkte hoppa in här...
Har den senaste tiden lidit av extrem huvudvärk. Barnmorskan bad mig boka en tid hos läkaren på vårdcentralen. Där föreslog han att jag skulle ta Panodil tre ggr om dagen, vilket inte känns rätt för mig. Jag är en väldigt orolig person och vill inte att något ska påverka mitt barn i magen. Har någon annan haft migrän-liknande huvudvärk?
En annan fråga... är ni "sena" med att skaffa barn i era kompiskretsar?
För mig är det tvärtom... Jag har hittills bara en vän som har barn och de som inte har barn är alla över 30 år.
Välkommen! :)
Jag har haft huvudvärk ända till i måndags, har migrän "i vanliga fall" och eftersom denna huvudvärk var mycket stark och vägrade släppa så var jag hela tiden orolig att det skulle slå över i migrän.
Jag hade konstant tryck bakom vänster öga och det kändes som att det kom från stel vänstersida på nacken (fullt med knutor också).
(ALVEDON är det enda vi ska äta på eget bevåg när vi är gravida, inte Panodil!)
Under lördag o söndag maxdoserade jag Alvedon för att klara av att jobba. TIll sist ringde jag mamma (hon är BM) och frågade vad jag skulle göra. Att googla blev jag bara låg av eftersom en del verkar ha huvudvärk i flera månader under graviditeten.
Mamma frågade: Dricker du tillräckligt (1,5-2 liter VATTEN per dygn!)?
-Hmmm... nä det gör jag ju inte.
Mamma frågade: Är du förkyld?
-Hmm... jag det är jag ju faktiskt.
Mamma konstaterade: Drick mer vatten och försök få något avsvällande (Rinexin) utskrivet för bihålorna. Slemhinnorna är extra känsliga under grav.
Gaah! Alltså jag VET ju det om slemhinnorna, och ÄNDÅ har jag inte ens tänkt tanken! *SUCK* Gravidhjärna?
Så på måndag ringde jag direkt till VC för att få Rinexin, och sköterskan där tyckte inte jag behövde komma in utan hon skulle be doktorn skriva ut receptet via telefon. *Yeey!* :D
Men sedan ringde hon efter nån timme igen och sa att doktorn värgrade skriva ut Rinexin till gravida för att de hade ändrat texten i FASS nu och det gick inte att garantera att det r säkert. =(
Fast så tipsade hon också, "mellan dig o mig" som hon sa, om ett naturläkemedel som är avsvällande: Sinupret Forte! Jag köpte det och efter bara nån timme var min huvudvärk BORTA!!! :D
Jag vill gärna dela med mig av detta tips till er eftersom det hjälpte mig så bra! :)
Saker som kan orsaka huvudvärk som går att åtgärda enkelt:
-Du dricker för lite vatten
-Du har järnbrist eller bara lite låga nivåer (ät järntabletter, drick Blutsaft, ät Broccoli el dyl för att bättra järnvärden)
-Du har svullna slemhinnor/är förkyld
Nu blev detta ett jättelångt inlägg, men man får ju passa på när man inte skriver från mobilen för en gångs skull, haha! ;)
Glömde visst skriva hur länge jag hade haft huvudvärk innan i måndags, och det var ungefär 2 veckor med någon enstaka dags uppehåll i mitten.
Såg också att jag inte skrev svar på om jag var sen med barn i min vänskapskrets, och det är jag nog. Fast jag har kompisar i väldigt varierande åldrar, så några har inga barn ännu. Några ytligt bekanta är gravida, fast det är inga jag umgås med.
Egentligen är jag nog mer "sen" i mitt eget tycke. Idag önskar jag att jag hade träffat min underbara sambo tidigare så att vi kanske att försökt tidigare att skaffa barn. Jag ser inte fram emot att bli en "gammal mamma".
Men en vän till mig sa en smart sak: Tänk på att ditt barn kommer att ha en mamma med mer livserfarenhet och ett helt annat lugn än en yngre mamma. Tänk så mycket mer kunskap du har att föra vidare!
Det tyckte jag var fint sagt!
MiWe: Alvedon och Panodil innehåller ju samma verksamma substans (paracetamol)? Varför är det ena bättre än det andra?
Vet ej! Resonerade också så, så jag har frågat väldigt många, men "alla" (läkare, olika BM, apotekspersonal etc) har sagt samma sak. ENDAST alvedon för gravida.
Men det är ju egentligen inte heller bra, så kan man låta bli mediciner helt är det väl det bästa. :P
Om någon här är allergisk så kan jag även berätta att Cetirizin är det enda som rekommenderas där (av de receptfria).
Hej tjejer!
Jag jobbar som apotekare och kan garantera att Panodil/Alvedon/Pamol/Paracetamol xxx (xxx = företagsnamn) är samma läkemedel och går att ta som gravid. Samma substans i alla och således lika ofarlig/farlig.
Vad bra! Jag gillar egentligen Panodil mer, så det var goda nyheter för mig.
Fast jag blir fundersam över varför precis ALLA jag frågat har varit så stensäkra på att ag bara fick använda Alvedon... =(
Här är vi 14+1, dvs v 15 och därmed inne i andra trimestern! :o
Har haft massor av symptom och mått dåligt på så många olika sätt, det har avlöst varandra verkligen.
Men sedan huvudvärken släppte i måndags har jag ÄNTLIGEN haft några snälla dagar. Magen börjar synas och jag har berättat på jobbet nu.
Förresten, efter att ha klättrat runt i ett litet träd och monterat julbelysning så fick jag hemskt ont i svanken/svanskotan, men hoppas det går över fort.
Längtar till RUL den 30/12! :D
Wow! Full utdelning! :D Stort stort grattis!