Anonym (hake) skrev 2014-11-22 22:30:05 följande:
Jag är nyfiken. Varför skaffar endel kvinnor sitt första barn i 35+ års ålder? Jag tycker det är väldigt konstigt. Kvinnans kropp har ju varit färdig för att klara av att bära ett barn längre. Jag tror att yngre mammor har mycket bättre ork och skapa bättre relationer i allmänhet med sina barn. Att bli mamma är ju ett naturligt kall och man slutar ju inte att leva sitt liv trots att man får barn tidigt.. Dessutom har unga mammor piggare och fler släktingar i livet och barnet får på så sätt ett rikt nätverk. Så varför klagar ens kvinnor som är över 35 på att det är svårt att skaffa barn?
För att alla kanske inte kan? Jag har velat ha barn sedan jag var 25 år gammal. Först hade jag ingen lämplig pappa. När lämpliga pappan dök upp fick vi kämpa i 8 år med inseminationer, operationer, mängder av IVF och missfallsbehandlingar i London innan vår son äntligen kom till världen för två år sedan. Nu är jag 41 år och har mirakulöst nog precis blivit gravid igen helt på naturlig väg.
Sedan är det ju mycket svårare för småbarnsmammor att göra karriär än vad det är för pappor. Väldigt orättvist förstås men också en anledning till att man kanske känner sig tvungen att vänta med barn.
Trots att jag är så gammal har jag en stor familj och många vänner som ställer upp i vått och torrt.
Att relationen till mina barn skulle bli sämre för att jag är äldre har jag svårt att tro. I dag är jag mycket tryggare och säkrare i mig själv än för sådär 10 år sedan.