• Millie72

42 år och gravid!

Hur många här inne har varit 42 år och gravida och sen fullföljt det.. hur gick det.. förlossning, med syskon, var det samma pappa eller ny? Blev ditt barn friskt? 

Jag har många frågor.. är rädd och orolig över att man ska få ett sjukt barn för man kommer vara 43 år när bebis ev kommer.. och orolig över att det ska hända ngt på förlossningen som gör att jag inte kan finnas där för mina äldre barn 11 och 12 år.. 

Jag behöver många svar för att att kunna överlägga med mig själv hehe.. 

• Svar på tråden 42 år och gravid!
  • gumman 1
    10barn skrev 2014-11-23 03:10:48 följande:

Glömde ju skriva att jag snart är 43 år, högst relevant smile1.gif

Respekt! Lycka till!
  • Anonym (CattenSpeedy)

Grattis till graviditeten!

Jag är också 42 och väntar nu vårt tredje barn. Det är enormt tidigt i graviditeten och vi fick våra första barn (tvillingar) för knappt 7 månader sedan bara.

Förra graviditeten var inte rolig pga många komplikationer men då väntade jag ju iofs tvillingar och det är en enorm påfrestning för kroppen.

Jag känner mig inte särskilt orolig denna gång utan bara lycklig över att vi kommer få ett till litet mirakel!

Trots att det är väldigt tidigt i graviditeten då det fortfarande är stor risk för missfall känner jag mig mycket lugnare än förra gången men det har nog att göra med att jag är luttrad från förra graviditeten där det pratades om missfall från all sjukvårdspersonal jag träffade ända fram till förlossningen. MEN allt gick bra och vi fick två underbara små barn!

• Copyjulia
    Anonym (hake) skrev 2014-11-22 22:30:05 följande:

Jag är nyfiken. Varför skaffar endel kvinnor sitt första barn i 35+ års ålder? Jag tycker det är väldigt konstigt. Kvinnans kropp har ju varit färdig för att klara av att bära ett barn längre. Jag tror att yngre mammor har mycket bättre ork och skapa bättre relationer i allmänhet med sina barn. Att bli mamma är ju ett naturligt kall och man slutar ju inte att leva sitt liv trots att man får barn tidigt.. Dessutom har unga mammor piggare och fler släktingar i livet och barnet får på så sätt ett rikt nätverk. Så varför klagar ens kvinnor som är över 35 på att det är svårt att skaffa barn?

För att alla kanske inte kan? Jag har velat ha barn sedan jag var 25 år gammal. Först hade jag ingen lämplig pappa. När lämpliga pappan dök upp fick vi kämpa i 8 år med inseminationer, operationer, mängder av IVF och missfallsbehandlingar i London innan vår son äntligen kom till världen för två år sedan. Nu är jag 41 år och har mirakulöst nog precis blivit gravid igen helt på naturlig väg. 

Sedan är det ju mycket svårare för småbarnsmammor att göra karriär än vad det är för pappor. Väldigt orättvist förstås men också en anledning till att man kanske känner sig tvungen att vänta med barn. 

Trots att jag är så gammal har jag en stor familj och många vänner som ställer upp i vått och torrt.

Att relationen till mina barn skulle bli sämre för att jag är äldre har jag svårt att tro. I dag är jag mycket tryggare och säkrare i mig själv än för sådär 10 år sedan.
  • Copyjulia

Oj förlåt att jag svarade så långt på ett inlägg som inte hade så mkt med TS fråga att göra. Blev lite smått provocerad av frågan... Sorry.

• Anonym (Äldre mamma)

Jag blev mamma vid 43 års åldern efter ett långt förhållande med en särbo. Hela graviditeten var toppen,inga komplikationer, mådde xtremt bra på alla plan! Förlossningen gick normalt och min dotter var helt frisk! Ser inte att jag har mindre ork än yngre mammor,tvärtom kan jag faktist ha mer energi ! Vi har ett underbart liv och det här hade jag aldrig i mitt liv velat missa<3

• Feona

Hej, här är en tråd som kanske jag kan vara med i!? Har mest varit i planerar barn tråden då de sista 7åren handlat om att planera, hoppas och önska. Vi har gjort flertal ivf under åren både färsk och frysförsök, har ännu frysta ägg kvar. Vi lyckades mitt i detta få en son som är tre år nu den naturliga vägen och även denna graviditeten kom till den naturliga vägen. Visst är det förvånande då vi haft fina och många ägg under behandlingarna men så tar det sig när man minst anar el förväntar sig det. Hur som helst har jag precis passerat halva tiden med BF 8maj 2015. Jag har nyligen fyllt 43 och haft fina resultat på KUB och RUL. Är ibland orolig för mångt och mycket precis som många här inne och hoppas innerligt att kunna ge vår son ett syskon och att allt går bra.

Gott Nytt År till er alla, kram kram

• Mentos

Plussade häromdagen. Oväntat och lite chockat. Är 43 år och trodde jag var i förklimakteriet, höga FSH värden och oregelbundna menstruationer. Har två barn sedan tidigare. Känner mig orolig, har inte ätit folsyra och trodde mensen var sen så jag har inte ätit och druckit som en gravid. Är nu i vecka 7. Ska till barnmorskan på onsdag och få en tid för ultraljud. Behöver få se att något är därinne. Har svårt att tro det.

• Feona
    Mentos skrev 2015-01-09 19:25:16 följande:

Plussade häromdagen. Oväntat och lite chockat. Är 43 år och trodde jag var i förklimakteriet, höga FSH värden och oregelbundna menstruationer. Har två barn sedan tidigare. Känner mig orolig, har inte ätit folsyra och trodde mensen var sen så jag har inte ätit och druckit som en gravid. Är nu i vecka 7. Ska till barnmorskan på onsdag och få en tid för ultraljud. Behöver få se att något är därinne. Har svårt att tro det.

@Mentos så underbart att höra ifrån dig igen och att ni oxå fått ett plus. Vi har nog träffats i denna el annan tråd för länge sedan. Kanske hade jag ett annat alias då, minns inte. Hursomhelst håller jag tummarna hårt att allt ser bra ut på VUL. Du skall inte oroa dig för att du levt som vanligt under de första veckorna. Börja med folsyran nu och hoppa på gravid livet bara:) kram kram Feona (AngelIQ) tidigare för länge sedan;)
Svar på tråden 42 år och gravid!