• nyfiken23

Åkpåse eller inte?

Hejsan !

Jag är gravid med mitt första barn och har beräknad BF 10/1-2015
    Har fått hem våran barnvagn och har en hårdlift i den . Har även köpt en overall till lillen men jag undrar helt enkelt om man borde ha åkpåpse eller inte?
    Räcker det med overall och tjockare filtar?

Tacksam för svar!!
  • Svar på tråden Åkpåse eller inte?
  • Anonym (Satsar pâ sovsäck)

Min barnvagn kom bara med âkpâse till sittdelen. Finns det âkpâse till liggdelen med din barnvagn? Det som jag tycker är smidigast som som jag nu ska göra med mitt andra barn som väntas i vinter är att använda en sovsäck som är specialgjord för nyfödda. Det finns sådana som man kan ha både i liggdel och senare i sittdelen frân runt 6 månader, jättepraktiskt tror jag det blir. 

Med mitt första barn hade vi köpt en overall som visst var bra men trots allt inte sâ smidig ât en liten bebis tycker jag såhär i efterhand. Varje gâng man skulle in någonstans sâ ska man ta av den och sedan (huga) pâ den igen och stoppa benen i byxbenen och armarna i ärmarna, vilket bebisen inte alls uppskattar i de flesta fall, det blir mycket protester. Och overallen var ju liksom inte nödvändig eftersom bebisen inte promenerade runt själv i den och när han satt i bärsjal eller sele sâ var det ju för tjockt med overall och han var dessutom omsluten av min jacka istället.

Jag tror därför det är mycket mera praktiskt med sovsäck, bara att stoppa i bebisen när man gâr ut och ta upp den ur sovsäcken när man man kommer in någonstans utan en massa av- och pâklädning. I alla fall i början innan den börjar känna behov av att vifta sâ mycket med armarna. Men dâ är kanske våren redan kommen :)

Jag hoppas att det kommer funka bra med sovsäck även i de fall dâ jag måste ta upp bebisen utomhus och amma den till exempel pâ en parkbänk. Det borde ju funka lika bra att ta upp den i sin sovsäck som i en overall tänker jag.

• Anonym (Januaribarn)

Absolut åkpåse tycker jag. Gärna de med dun. Jag har två barn födda i januari och har haft otrolig nytta av åkpåse den årstiden. Har även ett barn född i slutet av mars och till honom köpte jag en åkpåse med flis i. 

Håller även med om att det är mycket mer praktiskt att stoppa in bebisen i åkpåsen med sina vanliga kläder än att behöva stå och slita i en overall. 

Anonym (Januaribarn) skrev 2014-11-20 13:46:47 följande:

Absolut åkpåse tycker jag. Gärna de med dun. Jag har två barn födda i januari och har haft otrolig nytta av åkpåse den årstiden. Har även ett barn född i slutet av mars och till honom köpte jag en åkpåse med flis i. 

Håller även med om att det är mycket mer praktiskt att stoppa in bebisen i åkpåsen med sina vanliga kläder än att behöva stå och slita i en overall. 

Aha, "âkpâse" är samma sak som sovsäck när det gäller liggdelar?
  • Anonym (Januaribarn)
    Anonym (Satsar pâ sovsäck) skrev 2014-11-20 13:57:45 följande:
    Aha, "âkpâse" är samma sak som sovsäck när det gäller liggdelar?
    Jag vet inte vad du menar med sovsäck men det här i alla fall exempel på åkpåsar. Jag har den tunnare vita till min son som är född i mars - den går även att ta upp mellan benen så man kan lyfta honom direkt över till babysittern Sedan har jag även en liknande den tjocka blåa i dun till mina andra barn som är födda i januari. Fast min har fårskinn inuti.  

Anonym (Januaribarn) skrev 2014-11-20 14:27:34 följande:
    Jag vet inte vad du menar med sovsäck men det här i alla fall exempel på åkpåsar. Jag har den tunnare vita till min son som är född i mars - den går även att ta upp mellan benen så man kan lyfta honom direkt över till babysittern Sedan har jag även en liknande den tjocka blåa i dun till mina andra barn som är födda i januari. Fast min har fårskinn inuti.  
    Ok, ja den jag ska använda (och som jag kallade sovsäck) är ungefär som den blâ pâ bilden, alltså utan ärmar. Jag trodde att âkpâse var de här slags benskydden som säljs med sittdelarna till barnvagnar och som nästan alltid hasar ner.
  • Anonym (Januaribarn)
    Anonym (Satsar pâ sovsäck) skrev 2014-11-20 14:38:35 följande:
    Ok, ja den jag ska använda (och som jag kallade sovsäck) är ungefär som den blâ pâ bilden, alltså utan ärmar. Jag trodde att âkpâse var de här slags benskydden som säljs med sittdelarna till barnvagnar och som nästan alltid hasar ner.
    Ah okej! Tror de som du beskriver enbart kallas för benskydd. 
  • nyfiken23
    Anonym (Satsar pâ sovsäck) skrev 2014-11-20 14:38:35 följande:

Tack för era svar!!
    Tycker det är jättesvårt att veta hur man ska göra Obestämd
    Jag har fått en sådan åkpåse med armar som du lagt ut, då borde det räcka med den och kanske en filt??

Har även kudde och täcke till min vagn eftersom jag har en kombivagn med hårdlift...

• jemo2014
    Anonym (Januaribarn) skrev 2014-11-20 14:27:34 följande:
    Vi väntar barn 12/2 och har tänkt lite mer "lager på lager" metoden efter tips av bekanta med barn. Vi kör på en sån där overall för nyfödda, lammskinn i botten av vagnen och ullfilt över bebis. Sen finns det ju ett tjockare lock på vagnen också som vi såklart fäller över. Jag tror att bebisen kommer att ha det bra däri :) 
  • nyfiken23
    jemo2014 skrev 2014-11-20 15:52:34 följande:
    Vi väntar barn 12/2 och har tänkt lite mer "lager på lager" metoden efter tips av bekanta med barn. Vi kör på en sån där overall för nyfödda, lammskinn i botten av vagnen och ullfilt över bebis. Sen finns det ju ett tjockare lock på vagnen också som vi såklart fäller över. Jag tror att bebisen kommer att ha det bra däri :) 
    Precis som du beskriver hade jag tänkt mig först. Att bebisen ska få använda overallen som vi köpt samt ligga på ett fårskinn och med någon varm filt över sig. Det locket finns ju även till hårdliften att fälla över.
    jemo2014 skrev 2014-11-20 15:52:34 följande:
    Jag testade lager pâ lager lite grann men jag tyckte faktiskt inte det var sâ praktiskt pâ vintern när det är riktigt kallt. För dâ är det ju ofta bara antingen helt kallt (när man är utomhus) eller rumsvarmt (när man gâr in pâ en restaurang t ex eller hem till någon). Det var ett himla ståhej och påklädande av de alla lagrena en gâng när jag skulle lämna ett café, det var dâ jag verkligen önskade att jag hade haft en âkpâse (eller sovsäck som jag kallade det) att stoppa ner bebisen i, sâ mycket enklare. Men det var bara min personliga erfarenhet. Kanske funkar det annorlunda om man t ex ska åka mycket bil och det är typ halvkallt i bilen eller att man har andra mellantemperaturvarianter.
  • Anonym (anon)

Personligen så skulle jag absolut satsa på en åkpåse, mysigt och skönt för barnet. Sen får man ju avgöra dag för dag beroende på aktivitet vad barnet ska ha på sig. Ska man gå i köpcentrum och ta bilen dit så räcker det kanske med vanliga kläder och sen öppnar man åkpåsen, viktigt  att barnet inte överhettar. Men ska man på promenad och det är smällkallt så kanske det tillochmed behövs en overall av till exempel fleece och åkpåse. Lammskinn är jättebra, det är varmt på vintern och ventilerar skönt varmare dagar.

Mina tips är:
    Mjuk och gosig fleeceoverall, med dubbeldragkedja och se till så att dragkedjan inte skaver upp under hakan när den är uppdragen.

Lammskinnsfäll.

Åkpåse. Men personligen skulle jag skippa en åkpåse med ärmar, verkar bökigt och då kan man inte använda den tillsammans med en overall om man vill kunna lyfta ur barnet ibland, händer ju även att man måste bära när det är kallt ute...

• Harmagedon

Mina barn är födda september o november. Jag har tyckt att det varit väldigt praktiskt med åkpåse (som ser ut som en sovsäck) och vanliga kläder. Antingen är det svinkallt eller så är man inne i affärer eller dylikt och barnet mår bäst i vanliga kläder.

Till minstingen hade jag en lammskinspåse till babyskyddet också. Extremt smidigt!

• Elins mamma 2010

Ni som har använt åkpåse och vanliga kläder på bebisen, har bebisen haft en varm tröja eller bara långärmad body eller liknande (och byxor)?

Vi körde med lager på lager sist men som flera skriver så blir det jobbigt när man ska hem till nån eller in i en affär. Stor risk att bebisen vaknar. Vår bebis är beräknad 23/2 och det lär ju vara kallt ett tag till då iaf.

• Anonym (Januaribarn)

Alla tycker och gör vi olika. 

Jag hade som som jag sa tidigare åkpåse för januaribarnen och en tunnare åkpåse med ärmar för marsbarnet. 

Overallen som jag fick använde jag en gång - tyckte det var bökigt och krångligt. 

• Harmagedon
    Elins mamma 2010 skrev 2014-11-21 04:46:02 följande:

Ni som har använt åkpåse och vanliga kläder på bebisen, har bebisen haft en varm tröja eller bara långärmad body eller liknande (och byxor)?

Vi körde med lager på lager sist men som flera skriver så blir det jobbigt när man ska hem till nån eller in i en affär. Stor risk att bebisen vaknar. Vår bebis är beräknad 23/2 och det lär ju vara kallt ett tag till då iaf.

Jag använde bara vanliga pyjamaskläder eller vad ungen nu hade på sig i åkpåsen. Tunn bomullsmössa. Mitt första barn var sån att när han väl låg i vagnen så låg han där (första halvåret) och det var grymt smidigt att bara stoppa ner honom i påsen och gå. Öppna påsen så fort man kom in. Han vaknade aldrig av det. Tvärvägrar dock att sova någon annanstans så det var mkt vagnspromenader för honom.

Tvåan vägrade vagn. Hon fick ullkläder och en vindtät mössa att ha i selen under min jacka. Där tillbringade hon sin första vinter minst lika nöjd med det.

Påsar med ärmar känns bara krångligt. När de är riktigt små kan de ändå inte styra armarna i de där påsarna. Så det blir bara kallare o knöligare. Men det finns säkert någon som tyckt det varit suveränt.
Svar på tråden Åkpåse eller inte?