Inlägg från: Anonym (sos) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sos)

Sos-operatör

Tänkte bara om det är någon som undrar något speciellt angående mitt jobb. Jag svarar så gott jag kan.

• Svar på tråden Sos-operatör
  • Anonym (sos)

Hej!

Det är ett spännande jobb. Det går nästan alltid bra att lugna inringaren.

När någon är svårt sjuk och det behövs en ambulans prio 1 (blåljus) så skickar jag medlyssning till min kollega som dirigerar ambulanserna och då skickar denne ut en ambulans direkt.

Jag är undersköterska men det är inget krav. Vad jobbar du med om jag får fråga? :)

• Anonym (sos)
    Anonym (Alessandro) skrev 2014-11-20 18:17:14 följande:

Jag är ssk på IVA och du är den första usk jag träffar på SOS.

Där ser man :) ssk på iva låter också spännande!
  • Anonym (sos)
    Anonym (Undran) skrev 2014-11-20 18:17:40 följande:

Jaha! Jag studerar juridik och vill bli familjerättsadvokat :). Tycker det verkar vara ett spännande jobb att vara den första som någon i nöd får kontakt med. Det krävs väl lite kunskaper i vård, för att ex kunna guida någon genom typ hjärt och lungräddning?

Advokat! Wow, hur länge behöver man plugga då?

Man går en intern utb på sos, men det är mycket bra om man har sjukvårdsutb. i grunden.

Vid just HLR så har vi ett dokument som vi följer ordagrant för att inte missa något. Känns tryggt att ha det.
  • Anonym (sos)
    Farah Vidal skrev 2014-11-20 18:30:59 följande:

Vad menar du med sos, ts?

Att jag jobbar där :)
  • Anonym (sos)
    Anonym (lönen) skrev 2014-11-20 18:35:59 följande:

Jag undrar över vilken lön man har i ditt jobb.

Har ni nån sorts debreifing om det vari nåt särskilt jobbigt?

Vi har möjlighet att prata med någon om vi haft ett jobbigt samtal.

Lönen är jag osäker på. Tror den ligger från 20 000:- till 26 000:-
  • Anonym (sos)
    Anonym (Vill) skrev 2014-11-20 18:39:15 följande:

Är det svårt att få jobb som det? :)

Det är nog väldigt individuellt skulle jag säga. För vissa lätt och för vissa svårt.

Man går igenom ganska mycket under rekryteringen.

Skicka in en ansökan! ????????
  • Anonym (sos)
    Anonym (sos) skrev 2014-11-21 15:23:15 följande:

Det är nog väldigt individuellt skulle jag säga. För vissa lätt och för vissa svårt.

Man går igenom ganska mycket under rekryteringen.

Skicka in en ansökan! ????????

Nu ser jag att de emojis jag gjorde blir ?????
  • Anonym (sos)
    epikuren skrev 2014-11-20 19:33:47 följande:

Vad tjänar du och hur länge har du arbetat där?

Jag har arbetat sedan januari 2012

Min lön ligger på 23 700:-
  • Anonym (sos)
    Anonym (Undran) skrev 2014-11-20 18:45:02 följande:

Tänkte väl att ni har något 'fusk', men det är bra. Det är ju ett viktigt jobb, bra att ni finns! Advokat kräver 4.5 års juristutbildning, jag är på mitt andra år sen ska du arbeta på advokatbyrå i minst 3 år sen kan man ansöka om inträde i samfundet :).

Det är nog ett mycket spännande jobb. Jag önskar dig fortsatt lycka till med studierna! Bra att ni finns också :)
  • Anonym (sos)
    Anonym (anonymius) skrev 2014-11-21 15:24:32 följande:

Jag har jobbat som SOS-operatör i några år, fantastiskt roligt arbete men dåligt betalt. :)

Jag håller med dig helt och fullt! :)
  • Anonym (sos)
    Anonym (anonymius) skrev 2014-11-21 15:48:11 följande:

Jag har bytt jobb nu, ännu roligare, mycket bättre betalt, mindre helgtid och mer semester. 

Men jag sörjde länge mitt jobb på SOS, att varje dag känna sig som en superhjälte, att vara den där första livräddande kontakten, att vara spindeln i nätet vid större händelser.. Ja, det var oerhört spännande, lärorikt och givande. Ett riktigt roligt jobb. På vilken central jobbar du? Jag jobbade på nu nedlagda SOS X. 

Va härligt det låter med mer lön, mindre helg o allt det där! Var arbetar du nu? ;) kanske skulle söka..hehe

Jag arbetar på sos E. :)
  • Anonym (sos)

Legat hemma med feber, därav dålig aktivitet från min sida.

• Anonym (sos)

Jag tycker Anonymius har svarat bra på frågorna här :)

Angående överkopplingar till LKC så kan jag ju självklart bara svara för mig själv och jag försöker vara "hård" eller vad man ska säga med att inte koppla fram sånt som kallas "skräp", utan i dessa fall hänvisa till 114 14 eller om möjligt annan hänvisning beroende på fall. 

• Anonym (sos)
    Ambulansliv skrev 2014-11-23 17:47:48 följande:

TS, vill gärna ha lite svar!

Jag svarar och intervjuar, och tar beslut själv hurvida det blir amb eller ej och vilken prio. Om jag vill och behöver så söker jag på hmk o om jag får svar så tar denne över intervjun.

Det händer dock tyvärr ofta att ssk inte svarar pga ssk-brist och då får jag göra bedömningen själv och detta resulterar ofta i att det skickas en amb när det i många av fallen troligen inte hade behövts.

Svårt att avgöra hur många samtal som blir vård i jämförelse med andra samtal som kan vara polisiära eller ett räddningsärende.

Busringarna är fler än jag någonsin kunde tro. Flera ggr varje dag har vi rena busringningar alt tysta samtal.

Suicid är generellt det jobbigaste.
  • Anonym (sos)
    Anonym (c) skrev 2014-11-24 23:03:49 följande:

Varför måste man vara svensk medborgare för att få arbeta som SOS operatör här i Sverige?

Jag vet tyvärr inte det :/
  • Anonym (sos)
    Anonym (Intresserad) skrev 2014-11-27 10:10:52 följande:

Hur söker man till det?

Kolla på hemsidan. Där finns info om det samt om det ligger ute tjänster.

Lycka till!
Svar på tråden Sos-operatör