• Anonym (Hanna)

bestrida faktura

Behöver lite råd!

Min man har fått en faktura, som ska vara betald om 5 dagar, han har bestridit den men funderar nu på att betala ändå, för han vill inte hamna hos Kronofogden.
    Kan fakturan redan ha hamnat hos KFM i och med att fakturan är bestriden eller får företag inte skicka det vidare förrän förfallodatumet passerat?
    På fakturan står det att han har 7 dagar på sig att betala- är det inte 30 dagar man brukar ha på sig att betala?

• Svar på tråden bestrida faktura
  • Anonym (Hanna)

Tillägg: det är en faktura från sjukvården. De påstår sig ha skickat en kallelse till min man men vi har inte fått någon.. och nu har de då skickat faktura för "ej avbeställd tid".

• Anonym (Sara)
    Anonym (Hanna) skrev 2014-11-20 15:44:59 följande:

Behöver lite råd!

Min man har fått en faktura, som ska vara betald om 5 dagar, han har bestridit den men funderar nu på att betala ändå, för han vill inte hamna hos Kronofogden.

Kan fakturan redan ha hamnat hos KFM i och med att fakturan är bestriden eller får företag inte skicka det vidare förrän förfallodatumet passerat?

På fakturan står det att han har 7 dagar på sig att betala- är det inte 30 dagar man brukar ha på sig att betala?

Hej!

Oavsett om det står 7 dagar på fakturan så har man som privatperson ALLTID 30 dagar på sig att betala och innan dess kan inget skickas vidare till kronofogden. Fakturor går heller inte till kronofogden bara för att de bestridits.
  • Kjell2
    Anonym (Hanna) skrev 2014-11-20 15:47:34 följande:

Tillägg: det är en faktura från sjukvården. De påstår sig ha skickat en kallelse till min man men vi har inte fått någon.. och nu har de då skickat faktura för "ej avbeställd tid".

Vad säger sjukvården när ni pratat med dem?

Negativ avtalsbindning är inte ok så har inte sjukvården något mer att komma med så ska han nog slippa betala.
  • Anonym (Hanna)

Sjukvården säger att kallelsen är skickad och att "Martin tyvärr måste betala fakturan på 500kr för ej avbokad tid.." :-/

Känns ju så dumt att hamna hos KFM eller inkasso för 500kr

• Kjell2
    Anonym (Hanna) skrev 2014-11-20 16:03:06 följande:

Sjukvården säger att kallelsen är skickad och att "Martin tyvärr måste betala fakturan på 500kr för ej avbokad tid.." :-/

Känns ju så dumt att hamna hos KFM eller inkasso för 500kr

Om det inte finns något mera överrenskommelse utan enbart denna kallelse så är sjukvården ute på mycket hal is.

Han bör i så fall kontakta sjukvården och säga att ingen överrenskommelse finns och att de alltså inte kan fakturera någonting.

Men har han vid något tidigare besök accepterat att de kallar honom eller kommit överrens om någon tid så är hans situation jobbigare.

• Anonym (K)

Rätt skall vara rätt! 50,500,5000kr, spelar ingen roll!

Om dom skickat kallelsen så får dom väl bevisa att ni fått den!

Om den har kommit bort i posten kan inte ni ansvara för! 

Om din man var helt ovetandes om detta skulle jag totalvägra att betala!

• Lejonpojken

Bestrid fakturan skriftligen till utställaren Landstinget eller vem det är så snart som möjligt, går den vidare till inkasso så bestrid den och skicka även med en kopia på  ursprungligt bestridande. Går den trots bestridande vidare till KFM så bestrid och skicka med kopior tidigare bestridande. Han får ingen betalningsanmärkning om fakturan bestrids. Nästa steg efter KFM är att Landstinget tar den till TR men det låter inte som om de har något vidare att komma med där, det kan dock bli dyrt om de vinner processen i TR då han får betala även rättegångskostnaderna. 

Vid sidan om bestridande kan det ju vara bra att kontakta någon som säger sig vara va ansvarig för fakturering på landstinget och höra vilka regler de hänvisar till. 

Svar på tråden bestrida faktura