• kasovi

Slutat röka - det gör ont

Jag började röka när jag var 14 år. Lyckades sluta vid 16 års ålder. Två år senare började jag dumt nog igen.
    Idag är jag 22 och har inte rökt en cigarett på fem dagar.

Har fått fruktansvärd rethosta blandat med slem. Djupa andetag gör ganska ont och orsakar hosta.
    Någon som haft liknande? Jag minns inte alls hur det var första gången jag slutade. Vore trevligt att bolla lite.

• Svar på tråden Slutat röka - det gör ont
  • ITpappan
    kasovi skrev 2014-11-21 06:58:24 följande:

Jag började röka när jag var 14 år. Lyckades sluta vid 16 års ålder. Två år senare började jag dumt nog igen.

Har fått fruktansvärd rethosta blandat med slem. Djupa andetag gör ganska ont och orsakar hosta.
    Någon som haft liknande? Jag minns inte alls hur det var första gången jag slutade. Vore trevligt att bolla lite.

Kallas KOL. Vanligt hos rökare. Dödligt :(
  • elefantis
    kasovi skrev 2014-11-21 06:58:24 följande:

Jag blev jättesjuk när jag slutade röka, sen blev det bättre. Tror bara det e kroppen som rensas på skit. Om du mår väldigt dåligt så boka tid på vårdcentralen så blir du lugnare :) duktig du är som slutat röka!
  • kasovi
    elefantis skrev 2014-11-21 07:45:03 följande:
    Jag blev jättesjuk när jag slutade röka, sen blev det bättre. Tror bara det e kroppen som rensas på skit. Om du mår väldigt dåligt så boka tid på vårdcentralen så blir du lugnare :) duktig du är som slutat röka!
    Tack :) efter att jag lyckats hålla mig en hel dag så kunde jag bara inte förstöra mitt första ordentliga försök. Så jag lär inte röka någonting igen. Väldigt bestämd nu!

Dåligt mår jag ju inte... Irriterande bara. Det går ju över lite på dagarna. Mest nu på morgonen när man är nyvaken som jag får ont!
  • OupaOupa

ITPappan vad fantastisk du är som kan ställa en KOL-diagnos över ett nätforum. Bitter much?

kasovi: det är en vanlig reaktion när man slutar röka, lungorna får en chans att återhämta sig och börjar rensa upp allt skit. Det kan ta allt från några veckor till ett par månader. Grymt jobbat!!!

• elefantis

Hur längesen var d du slutade? Det är irriterande jag hade jätteont i halsen och hostade mkt men d går över!

• dirty88

Man hostar alltid mycket när man slutat röka. Du hostar upp skiten du har i lungorna och du borde se det som ett nödvändigt ont. Det kan hålla på i några veckor eller nån månad om man rökt länge.

• carrolinea
    elefantis skrev 2014-11-21 07:45:03 följande:
    Håller med... Det går över :). Lycka till
  • carrolinea

Det är flimmerhåren i halsen osv som håller på och växa ut igen som skyddar dig från sjukdomar osv.

• kasovi

Tack så mycket allihop! :) Har tänkt så mycket på att sluta röka senaste året, men det blev visst inte av förrän jag blev på smällen! Haha...

Men jag är faktiskt knappt sugen... Det hjälper väldigt mycket att vara trött och illamående kan jag säga. Sen skäms man en del när man tänker tanken (y)

Elefantis: Jag har varit rökfri i 5 dagar bara!

• kasovi

Det har inte gjort ont på ett tag nu, så dä ä lööögnt

(Tänkte om det är någon annan som kikar in här o funderar på hur det är att sluta).

Jag är fortfarande inte ett dugg sugen förutom efter kaffet, 2 gånger om dagen. Viljestyrka och självdisciplin säger jag bara. Topp!

• kasovi

Nu har det gått ca 2 veckor och det är fortfarande bara kaffet som gör mig sugen. Men än har jag låtit bli, och så ska det få vara.

• kasovi

Allt sug borta! Wohoo!

Nu överger jag denna tråd!

Inga onda lungor, ingen hosta. Perfekt!

• kasovi

Om nån skulle vara nyfiken på det här med att sluta röka så kan jag säga att hostan kom tillbaks i samband med att all pollen dök upp. Men det kan jag leva med. Har fortfarande inte rökt en cigg sedan i november förra året och det är jag så glad för! Drömmer om att jag röker i princip varje natt, så abstinensen finns väl kvar kanske. Skäms dock varenda gång!

• kasovi

Haha, det här är som min lilla sluta röka-dagbok. Fick en son i juni 2015. Var på fest för nån månad sedan för första gången sedan juni 2014, och rökte då tre cigg på raken. Blev förkyld och hade ont i lungorna en hel vecka efteråt... Fick ordentlig avsmak måste jag säga. Får passa mig för det där suget om jag skulle gå ut nån gång igen :P

• lindalicious

Haha vi slutade röka nästan på dagen samtidigt! Jag slutade pga var tvungen inför en operation men ändå var jag så beroende att jag rökte massor precis innan jag gick in på lasarettet. Operationen och återhämtningen gick mycket dåligt och jag var nära döden, låg bla på sjukhuset över en månad med syrgas och gåstol. Jag tror inte det var cigaretternas fel att jag fick inre blödningar såklart, men jag är övertygad om att kroppen hade läkt och återhämtat sig så mycket bättre om jag inte hade varit storrökare.

Efter det, helt rökfri. Kan fortfarande tänka "shit vad gott det skulle va med en cigg" om man tar en kopp kaffe el liknande, men jag skulle aldrig göra det. Mår så otroligt mkt bättre efter att jag slutade och har kunnat plocka bort astmamediciner, kan skratta utan att börja hosta samt sova på rygg vilket jag inte kunde som rökare för jag fick för dåligt med luft. Helt vansinnigt hur man kan misshandla sin kropp så. Och jag insåg inte ens hur illa det var förrän efteråt. Aldrig mer en äckelcigg, fy fasen vad sunkigt beroende.

Riktigt bra jobbat av dig!! Grattis!

Don't get mad, get even.
Svar på tråden Slutat röka - det gör ont