Det ultimata (jul-) köttbullsreceptet?
Existerar det?
Jag har testat alla möjliga varianter men inget har imponerat på mig.
Så...hit med ditt bästa köttbullsrecept vettja!
Existerar det?
Jag har testat alla möjliga varianter men inget har imponerat på mig.
Så...hit med ditt bästa köttbullsrecept vettja!
400g ren nötfärs
3/4 dl veteströ
½ tsk potatismjöl
2 tsk salt
lökpulver, vit- och svartpeppar
2 dl mjölk
Och det ska naturligtvis stå och svälla i minst 10 minuter innan köttfärsen blandas i. Jag steker alltid i stekpanna i stället för i ugnen. Blir bättre stekyta då. Gör dessutom små köttbullar just när de ska ätas som de är (som vid julbordet).
400g ren nötfärs
3/4 dl veteströ
½ tsk potatismjöl
2 tsk salt
lökpulver, vit- och svartpeppar
2 dl mjölk
Och det ska naturligtvis stå och svälla i minst 10 minuter innan köttfärsen blandas i. Jag steker alltid i stekpanna i stället för i ugnen. Blir bättre stekyta då. Gör dessutom små köttbullar just när de ska ätas som de är (som vid julbordet).
Exakta mått har jag inte, men bästa receptet är: hälften gris och hälften älg. Riven rödlök. Kryddat med kryddpeppar, lite salt och eventuellt svartpeppar om man inte vill ha en för framträdande kryddpepparsmak.
Vi har ett väldigt enkelt recept.
Fläskfärs, gullök, vitpeppar och salt. Inget mer. Sen ligger det mycket omsorg i stekningen. De ska ha en perfekt krispig yta
Oj vad ni kryddar lite.
Jag tycker jag vräker i salt, peppar, lök i olika former (inte alla på samma gång då), grillkrydda, kryddpeppar osv men det smakar ändå mest bara köttfärs....
Och för bäst yta... gör dem i ugnen först, men låt dem inte bli helt klara. Sedan kan du frysa in dem så och så steka precis innan de ska ätas.
Och för bäst yta... gör dem i ugnen först, men låt dem inte bli helt klara. Sedan kan du frysa in dem så och så steka precis innan de ska ätas.