Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

    Konsekvenser?

    Hur menar du?
    Jag ger inte heller konsekvenser som straff eftersom konsekvenser och straff inte är samma sak.
    En konsekvens är ju t.ex. att om man kliver utanför dörren i bara strumporna när det regnar så blir strumporna blöta. Och det är ju ingenting man "ger" någon. En konsekvens är ju en logisk följd av det man gör...

    Men många verkar ju blanda ihop begreppen och säga att de använder konsekvenser fastän det de egentligen gör är att straffa.

    Vår son är också 4 år och vi pratar mycket och använder aldrig straff (inte belöningar heller för den delen).
    Men konsekvenser av hans eget handlande händer ju hela tiden. Slår han knytnäven i surfplattan så säger vi ifrån och talar om att vi inte vill att han behandlar surfplattan så. Gör han det igen så tar vi undan plattan. Konsekvens.
    Hur gör du själv i samma situation?

  • Natulcien
    Pappa75 skrev 2014-11-21 11:46:27 följande:
    Fast en naturlig konsekvens av att din son slår på surfplattan är ju att han får slå tills den går sönder och på det sättet märka/lära sig att då fungerar inte plattan. Att ta undan plattan(även om man sagt till) ser jag ju mer som ett straff. Fast jag håller med dig och agerar likadant, jag talar om vad som gäller och om det inte följs får han 1-2 kanske 3 chanser(lite beroende på vad det gäller) att sluta.gör han inte det tar jag bort "saken"(vad det nu än är) eller lyfter bort honom därifrån. Men hur agerar du när detta upprepas? Om han upprepade gånger, ett par gånger i veckan i flera veckor, slår på plattan(eller gör något annat han inte får om och om igen) tar du till även andra "straff" eller längre "straff" för att stävja det? Eller om han blir jätte arg när du tar bort plattan, får han mer/fler straff/konsekvenser pga. det?
    Javisst är det så. En naturlig konsekvens är att han får slå sönder plattan. Men eftersom det vore ganska korkat att låta honom tro att materiell förstörelse är okej så väljer vi istället en logisk konsekvens och tar bort plattan. Det ser jag inte som ett straff. Ett straff vore snarare att ta bort plattan för gott, skicka iväg honom på en time out eller låta honom bli utan efterrätt. Sånt tycker jag är helt förkastligt.

    Om han skulle upprepa "dumheten" igen så upprepar vi vårt ogillande och vår åtgärd tills han begriper.
    Något han t.ex. ofta gör, eftersom han har ganska kort stubin/dåligt tålamod vilket kan bli förödande i kombnation med trötthet t.ex., är att han kastar grejer när något går honom emot. Om t.ex. legohuset han bygger råkar gå sönder så kan han sula iväg det över halva rummet. Då tar jag tag i honom, förklarar att jag inte vill att han gör så eftersom det blir hack i parketten/saker går sönder. Gör han det igen plockar jag bort honom från legot. Gör han samma sak nästa dag så gör även jag samma procedur, för jag tänker att en dag trillar säkert poletten ner och/eller han lugnar ner sig. Mycket har ju också att göra med åldern och att impulser inte alltid går att styra trots att han vet vad som gäller. Man får ju anpassa konsekvensen utifrån åldern.
Svar på tråden Konsekvenser?