• Mollan88

Bf Augusti 2015

Hej på er!

Är gravid i v.8 beräknad 5e augusti och det blir vårt andra barn! Vår dotter som vi har kommer att bli 2 år då bebisen kommer! :)

Läget just nu: sjukskriven till årsskiftet pga graviditets illamående/kräk/förlorat vikt m.m. Jag tänker inte hymla och krypa på mina bara knän denna gång. Jag har fått mer skinn på näsan och jag pallar inte att jobba då jag mår så dåligt så jag krävde en sjukskrivning! Känns mycket bra att få va hemma och hoppas att denna tid snart är förbi!

Peppar er att göra detsamma! En månad (förhoppningsvis) med lite mindre pengar är inte hela världen.

Annars blir jag hemskt påverkad av hormoner na = tvär arg, deppig, ledsen m.m

Jag hoppas att denna graviditet blir toppen! Sist var det halva illamående och halva foglossningar/ischias! Men det var värt allt

• Mollan88

Hej på er! Har ni haft en bra jul?

Har lite funderingar.. Jag kissar extremt lite (2ggr per dag) och då får jag ut ytterst lite. (Med förra så var det non stop på toa, även fast jag drack lite!) Ingen konstig färg .. Kan va för att jag inte får i mig så mkt i mat väg, el i dryckes väg... Tar en resorb per dag.. Nåväl grejen är att jag fryser jätte mycket också. Även om det är jättevarmt inne ! Någon som har haft så? Kan det va en infektion ?? Bm säger att det är lugnt.. Men för hon är allt lugnt..

• Mollan88

Ok skönt att det är fler som haft så och att det verkar va normalt..

Vet att man ska dricka mycket men jag får inte i mig! Allt är äckligt! Ja ja v.9 nu och snart är den "värsta perioden" med illamående och sånt förbi! (Förhoppningsvis) får ett sånt jäkla hormonpåslag som tyvärr gör mig väldigt deppig också! Inte kul..

• Mollan88
    familjenl skrev 2014-12-29 15:57:26 följande:
    Och här är en till! Måste småäta hela tiden för att kunna dämpa illamåendet. Min mage är otroligt svälld men min mage hann inte gå tillbaka helt från förra graviditeten så jag kan skylla på det om någon skulle undra. ;) gick upp 27 kg förra gången och är rädd för att gå upp mer/samma den här gången. Men det är väl sånt man får ta. :)
    Skönt att ni får i er mat.. Själv har jag gått ner 3kg och längtar till att suget kommer tillbaka! V.9 nu..
  • Mollan88
    Maaliin skrev 2014-12-30 12:01:26 följande:

Skönt att höra att flera känner som en, har mått riktigt illa senaste dagarna, inte fått behålla något, men fick utskrivet Lergigan av läkaren och hoppas denna ska hjälpa mig med illamåendet som just nu tar över... Tog en igår och fick behålla maten, enda är att man blir trött men det är bättre än att nå dåligt ;)

Hej! Äter också lergigan och det tog en vecka tills kroppen vande sig. Blir lite bättre iaf. Tar en gång per dag innan läggdags!
  • Mollan88
    Minxy skrev 2015-01-01 18:38:15 följande:

Ska börja jobba imorgon och gruvar mig....

Stressa upp vid 6 istället för att i sakta mak stiga upp vid 9, måste räkna lite på vad och hur mycket jag behöver ha med i matväg för att klara mig utan illamående. Vill inte avslöja något än på jobbet..

Sjukanmäl dig om det blir för jobbigt!
  • Mollan88

Jag fick höra en god nyhet idag. 2 kompisar ska också ha barn.. Först jag den 5:e , den ena kompisen den 3:e och andre kompisen den 4:e. Ha ha så sjukt kul. Tänk om det blir samma dag! Det är deras första och det blir mitt andra. Så det var jag som startade baby boomen ;)

Annars undrar jag till er som får vul: är det pga säkerhets åtgärder eller är ni orolig på nåt vis? Jag är orolig att nåt skulle va fel och funderar på att ringa och gulla till mig ett vul.

Annars får jag vänta till v.20 på UL

• Mollan88
    Minxy skrev 2015-01-04 15:23:41 följande:

Illamåendet nådde nya nivåer idag. Höll på att kräkas flera gånger i bilen, gruvar mig nåt ofantligt inför morgondagen! Maken åker utomlands 1 vecka, jag ska själv få upp barnen på morgonen, skjutsa till dagis och skola, få in mig själv till jobbet innan 8.

Idag gav illamåendet med sig strax efter 15. Hur fan ska jag kunna jobba imorrn?!

Va inte rädd att Ringa till bm och kräva sjukskrivning iaf 2 veckor.. Hon pratar med läkaren och du får säkert tid samma dag. Det blir ju ohållbart för dig! Jag har varit sjukskriven 3 veckor och börjar jobba imorgon. Känns så där... Men det har varit skönt att va sjukskriven.. Skulle inte klara av att jobba.. Många som är hemma första delen av graviditeten pga illamående.
  • Mollan88
    Isabelli skrev 2015-01-09 14:28:49 följande:
    Ja! Jag har som sagt inte ens tänkt på att det kan vara foglossning... man får avvakta och annars kolla upp!

Nej fy vad tråkigt att bli sjukskriven så tidigt!!! Hoppas inte!!!
    Hej på er! Förra graviditeten hade jag jätte mkt foglossning från v.27.. Det var så jobbigt att det tärde på mig psykiskt.

Efteråt började jag styrketräna och gick till min naprapat, mycket för att förebygga foglossning i kommande graviditet.

Nu är jag i v.11 och har bara legat o spytt sen jag plussade och nu har jag fått tillbaka foglossningarna! Jag vet inte vad man ska göra men då jag blir piggare ska jag fortsätta med lättare styrketräning, det kanske hjälper? Vet inte?

Vi får se men jag vägrar bli stillasittande redan nu!

Då det känns som att svanskotan ska sticka igenom och då det blir som ett tryck vid ländryggen, då är det foglossning... Vissa blir sjukskrivna
  • Mollan88
    Bio skrev 2015-01-10 19:35:53 följande:
    Usch vad jobbigt. Många tar Postafen men det kanske är svagare...? Jag antar att du har pratat med din läkare redan om vilka läkemedel som finns. Annars, seaband armbanden kan ju hjälpa lite. Och ingefära är en gammal huskur mot illamående men jag vet inte hur det funkar vid graviditet.
    Hoppas det slutar snart den här gången! Graviditeterna behöver ju inte vara lika.
    Tanken är god men mår man sådär illa så hjälper nog inget av det :)

Jag lider med dig.. Jag har sluppit åka in och få dropp.. Hur länge är du hemma från jobbet ditt?
  • Mollan88
    KramKolan skrev 2015-01-14 18:19:24 följande:
    Har precis lika. Ligger jag på rygg med benen plant och nyser så hugger det till och spänner ihop en liten stund innan det ger sig. Funderar på om det är nån sammandragning av nåt slag.

Men drar jag upp knäna när jag nyser/hostar så får jag inte ont.
    Jag hade jätte mycket sånna känningar förra gången och fick svaret att allt var normalt och att det känns då livmodern växer.

Det var värst efter vi hade haft sex, då trodde jag att jag skulle få missfall. Tydligen normalt.. Har bara haft lite känningar denna gång.
  • Mollan88

Hmm jag var tvungen att berätta tidigt v.8 till chefen pga utbildning. Jobbar som vikarie och nu kommer flera tjänster ut. Det stoppar mig inte att söka men jag har på känn att jag inte får nånting denna gång, kommer väl att gå i slutet på maj med havandeskaps penning så dom ser väl ingen mening i att jag ska få nåt. Nää jag ska söka ändå.

• Mollan88
    Mollan88 skrev 2015-01-20 09:20:34 följande:

Hmm jag var tvungen att berätta tidigt v.8 till chefen pga utbildning. Jobbar som vikarie och nu kommer flera tjänster ut. Det stoppar mig inte att söka men jag har på känn att jag inte får nånting denna gång, kommer väl att gå i slutet på maj med havandeskaps penning så dom ser väl ingen mening i att jag ska få nåt. Nää jag ska söka ändå.

Pga sjukskrivning ska det stå!
  • Mollan88

Åh inatt fick min bästa vän missfall. Vi var faktiskt beräknade samma dag (v.16)

Jag är så oerhört ledsen för hennes skull och även med tanke på att hennes läkare hade sagt att det skulle va ett "mirakel" om hon blev gravid naturlig väg pga hennes PCO.

Men min undran är...

Varför har inte barnmorskan på mvc erbjudit tidigt UL om min vän har PCO? Det måste väl ändå kontrolleras bättre så att allt är som det ska under graviditeten eller har jag fel?

• Mollan88
    familjenl skrev 2015-02-08 18:50:53 följande:
    Menar alltså att graviditeten nog räknas som normal när en med pco har blivit gravid och det är nog därför den inte kollas extra.
    Okej på det viset. Är så dåligt påläst om PCO men tack för svar :)
Svar på tråden Bf Augusti 2015