Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

Bf Augusti 2015

Jag är inte med i denna tråd men smygläser ändå, eftersom jag har BF 1 september ligger jag ofta närmare er i tid än i septembertrådarna. 

Vill bara låna er tråd en sekund för att säga till MissJP:
    Så himla glädjande att läsa om ditt senaste lyckade ultraljud, trots allt! Känns som att vi haft väldigt lika start på våra graviditeter med utomkvedsmisstankar, gulkroppscystor, blödningar, smärtor, osäkra ultraljud osv. När det går bra för dig får jag också upp hoppet :) Jag håller alla tummar att få samma besked som du på måndag när jag har mitt sista ultraljud av dessa orsaker. Lycka till allihop här i tråden!

• sagofröken
    MissJP skrev 2015-02-06 17:43:23 följande:
    Åh jag hade skrivit ett svar på ditt, och så blev det fel på min telefon och allt försvann.

Var du med i septembertråden när jag var där? Minns att det var en tjej där med liknande bakgrund. Hur gick det med senaste ultraljudet? Håller tummarna för att allt är bra på måndag! Blir en lång helg för er antar jag :/

Hör av dig när du vet mer!
    Precis, det var jag :) Vid förra vul (tre veckor sedan) sågs till vår förvåning ett pickande hjärta, men lite mindre embryo än förväntat och lite konstig form på hinnsäcken. Därför ville min BM göra ett ul i v.11 för att se att det vuxit. Jag är hoppfull! Inga fler blödningar och fortsatta symptom, så bara att hålla tummarna!
  • sagofröken
    MissJP skrev 2015-02-07 11:53:16 följande:
    Så jobbigt att ni får vänta så länge på nästa ul. Man brukar väl få en tid dig inom 10 dagar vid såna saker. Hoppas verkligen att det ser bra ut! Symptom är bra grejer även om de kommer och går som de vill :)
    I och med att min hälsa inte är i riskzonen längre, utan värsta scenariot är ma/mf, så är det inte direkt prioriterat. Skönt att jag får detta iaf, och slipper vänta ända till kub. Tack för omtanken!
  • sagofröken
    MissJP skrev 2015-02-07 11:53:16 följande:
    Så jobbigt att ni får vänta så länge på nästa ul. Man brukar väl få en tid dig inom 10 dagar vid såna saker. Hoppas verkligen att det ser bra ut! Symptom är bra grejer även om de kommer och går som de vill :)
    Till slut slogs det fast, "normal graviditet" skrevs in i journalen ikväll! Blev framflyttad 4 dagar från förra ultraljudet så har nu bf 31 augusti :) så himla lycklig och lättad!
  • sagofröken
    MissJP skrev 2015-02-10 06:34:02 följande:
    Helt fantastiskt underbart! Tänk efter all oro och tappande av hopp fram och tillbaka så är allt helt normalt :)

Åh vad vi ska få bebisar nu! Haha exakt samma Bf som jag :)
    Det är som att vi har spegelgraviditeter! Jag sa till ultraljudssköterskan att det kändes som att jag var där för att göra gravtest, så känns det, som att jag precis har plussat, bara att jag råkar vara i vecka 12 :) Men nu vet jag inte om jag hör hemma i augustitrådar eller septembertrådar :)
  • sagofröken

Ang. att ta reda på kön. Vi gjorde det med dottern och tyckte det var skönt att veta så mycket som möjligt om bebisen i förväg. Nu känns det som att det kvittar, men vi har fått för oss att det skulle vara lättare för dottern att förbereda sig om hon vet innan. Hon är 4 och trots mina ansträngningar (eller pga dem...) väldigt intresserad av vilka som är pojkar eller flickor. Hon har ena dagen sagt att hon bara vill ha en lillasyster "för att pojkar är så bråkiga" (gaaaah!!!) och andra dagen att hon bara vill ha en lillebror så det blir jämn könsfördelning hemma. Nu känner jag att vad fan, om vi tar reda på kön är det som att vi bekräftar för henne att det spelar roll. Men å andra sidan är det kanske dumt att hon går och hoppas på nåt och blir besviken när bebisen kommer. Hur tänker ni andra som har barn sedan tidigare? Vore det hemskt orättvist att ta reda på det men inte berätta för syskonet? För TÄNK om det är fel också, hur hanterar en fyraåring det liksom...

• sagofröken
    doccah skrev 2015-02-21 08:03:07 följande:

Någon mer som besväras av näsblod?? Hade de mycket som barn men aldrig sen, och nu sen jag blev gravid har de kommit ofta. Nu börjar de bli tröttsamt då de blöder minst en gång om dagen. Helst på morgonen så man blir helt överrumplad och blöder ner hela sängen

Jobbigt! Det är ju "naturligt" eftersom slemhinnorna är skörare och vi har mer blod än vanligt, men om du har det varje dag tycker nog du ska berätta det för din bm ändå om du inte gjort det. Om det är samma blodkärl som blöder kan ju en läkare etsa blodkärlet, men det kanske är olika näsborrar? Annars, "kisskydd" under huvudkudden och mörkfärgat örngott, så minskas katastrofen :) Jag hade en del näsblod senare i graviditeten förra gången. Nu är jag bara i v.13 så än så länge är det bara tandköttet som blöder. Och blöder och blöder och blöder om man råkar vara för hårdhänt med tandtråd eller tandborste... 
  • sagofröken
    MissJP skrev 2015-02-23 12:47:49 följande:

Ni hade rätt som vanligt!

Fick 1:20,000 på alla tre. På enbart blodprovet så var det 1:280,000 haha.. men hon sa att de inte går över 20,000 för det finns liksom ingen anledning enligt henne.

Nackspalten var 1,07 så det är fint!

Den där bebisen levde om och visade alla konster den kunde :D

Tänk att gå från att troligtvis inte kunna bli gravid på naturlig väg, till utomkved, till kanske ett viabelt embryo, till ett "exemplariskt foster"! Läkaren egna ordval :)

Jupp.. vi är LYCKLIGA!!

Så härligt! Grattis! Vi fick inte riktigt lika fina siffror på Kub men helt klart godkänt, och jag kan inte stirra mig mätt på 3D-bilden vi fick med :) Ett riktigt, levande foster liksom. Så himla fint.
  • sagofröken
    Cvs skrev 2015-03-11 06:59:02 följande:

[quote=74991125][quote-nick]lunar skrev 2015-03-11 01:33:07 följande:[/quote-nick]Hej fantastiska medsystrar!

Jag har senaste veckan fått bristningar på brösten. Idag dök de även upp på höft och rumpa. Jag undrar naturligtvis var det ska sluta. Jag vill ju gärna känna mig så fräsch som möjligt även efter graviditeten. Det är en ynnest att få möjlighet att vara med om att vänta barn och jag skulle absolut aldrig välja bort det av estetiska skäl, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Har ni fått bristningar?

Har någon av er tips på kräm att använda?

Jag har läst mycket om ämnet och vet att det råder delade meningar om vad som kan påverkas och inte men jag skulle gärna testa något som möjligtvis kan hjälpa mig.

Just nu känner jag mig rätt ensam. Ingen av mina vänner, min mamma eller min syster har fått bristningar under graviditet. Jag vet att det är vanligt, men...

Talk to me!

Jag smörjer mage, bröst, rumpa och lår morgon och kväll med bio-oil. En olja som ska göra ärr och bristningar mindre synliga. Jag tänker då att man kanske kan motverka innan de blivit så "grova". Vet inte om det är en eller tur, men inga bristningar än. Peppar, peppar!

www.apotekhjartat.se/produkter/hudvard/hudbesvar/torr-hud/bio-oil-2/

Jag fick bristningar redan som tonåring, på insidan av låten framförallt. Under förra graviditeten dröjde det till sista veckorna innan jag såg nåt på magen, sedan två veckor efter bf, precis innan barnet kom, såg jag plötsligt som ett spindelnät över hela magen. Blev mkt synligare efter förlossningen och jag trodde att jg aldrig skulle visa mig naken igen. Men det bleknar. Jag tänker nästan aldrig på det. De djupaste bristningarna kommer oftast på undersidan av magen, där solen ändå sällan skiner :) Jag smörjde och smörjde med olja, det var skönt, kanske skulle det blivit värre utan, men i mitt fall tror jag inget kunde ha hindrat bristningarna. Min kropp är sån, bara. Ingen runt mig har fått bristningar, men det ÄR vanligt. jag fick en del tröst av att se andra randiga kroppar här på FL och jag skäms inte alls för det längre. Nu när jag är gravid igen framträder ränderna snabbt och jag gissar att det blir en väldigt randig kula den här gången :)
  • sagofröken
    hallonooboy skrev 2015-04-12 10:41:07 följande:
    Jag frågade min kollegas dotter som jobbat på FK i en herrans massa år och hon sa att föräldrapenningen visst räknas från ett år innan BF... Annars hade jag verkligen kunnat gå utan prestationsångest.
    Kan inte låta bli att lägga mig i, låter så jobbigt, du ska inte behöva ha det så. Läs nedanstående och ring FK och förklara ditt specifika fall. Om du är timanställd utan fast schema kan det vara problem, annars ska du kunna gå ner i tid utan att riskera sgi:n.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/contentse/privatpers/foralder2/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning

Får jag lägre föräldrapenning om jag går ner i arbetstid innan förlossningen? +

-

Nej, inte om det är 6 månader eller kortare tid kvar till den planerade förlossningen. Din föräldrapenning beräknas på den inkomst du hade innan du gick ner i arbetstid.
Svar på tråden Bf Augusti 2015