Inlägg från: hallonooboy |Visa alla inlägg
  • hallonooboy

Bf Augusti 2015

Hejhej! Hoppar in här jag med :) Jag är i vecka 20 med bf 30/8 och mår verkligen skit efter en dag på jobbet och det blir bara värre och värre. Jobbar i livsmedelsbutik som ansvarig i delikatessen. Fruktansvärt ömmande fötter (stora, svullna, ömma hallux valgus framförallt), extrem värk i hela ryggen och även i axlar (övre delen av ryggen allra värst pga skärmaskin och att sträcka sig över delidisken). Har börjat hyperventilera och grina flera gånger på jobbet/på väg från jobbet för att jag känner att kroppen verkligen inte klarar av att stå, lyfta och arbeta så som jag i dagsläget gör. Förr kunde jag liksom enkelt jobba 17 dagar i rad... Nu klarar jag knappt 3-4 dagar i rad... Min sambo (och arbetskollega) har börjat ta pass åt mig för att underlätta utan att vi förlorar pengar men min föräldrapenning kommer pga detta tyvärr bli lidande.... Hur möjligt är det att lösa sjukskrivning tro? Om än bara halvtid? Ska träffa min bm på torsdag och berätta hur jag mår men vad tror ni? Jag har ju liksom inte foglossning eller nåt sånt, inte heller särskilt mycket besvär de dagar jag inte jobbar. 

• hallonooboy
    Sommar15 skrev 2015-04-10 10:51:34 följande:
    Har du pratat med din chef? Ofta kan man försöka hitta andra lösningar än sjukskrivning som ett första steg. Kanske finns arbetsuppgifter du kan slippa och/eller få jobba med något annat som inte är lika tungt? Alltid bra att ha en öppen dialog, för de vill ju inte heller sjukskrivning om man lan lösa det på annat sätt. Men blir det inte bättre eller om arbetsgivaren inte ser ngn annan lösning för dig tycker jag absolut att du ska prata ev sjukskrivning med din barnmorska. Man ska inte behöva må så dåligt när man jobbar!
    Jag har inte haft en jätteöppen dialog med min chef nej, men de har full förståelse över att jag jobbar mycket mindre än vad jag gjort innan. Berättade om min graviditet för jobbet förra veckan efter att min chef kommit fram till mig och sagt att jag inte riktigt kan ta ledigt så många fredagar i rad (fredagar är värst, en fullkomlig mardröm). Hon tog det fantastiskt bra och sa att det inte är några problem osv.

Det finns inga andra uppgifter än de jag nu har som jag kan göra på jobbet. Jag tar kunder så lite jag bara kan (de timmar på dagen vi är två medarbetare) eftersom skärmaskinen och sträckandet efter varor är värst. Men jag mår ju fortfarande inte bra och fötterna är ju fortfarande helt förstörda efter en heldag. Likaså ryggen. Jag får heller inte längre ha stängningar eftersom man då handskas man med en massa fosterskadliga medel.

Att bli förflyttad till kassan är heller inget alternativ eftersom det pågår en massa nedskärningar i vår butik och jag som ansvarig kan liksom inte bara rakt av byta plats med Gertrud som suttit i kassan i 45 år. Men men jag ska prata med min barnmorska så hoppas jag på en lösning som innefattar att jag inte förlorar så mycket pengar som jag nu gör! Hoppas hoppas :)
  • hallonooboy
    Plutten120301 skrev 2015-04-10 11:14:32 följande:
    Låter jobbigt, så skall man inte behöva ha det som gravid. Hoppas du hittar en lösning. Kan dock trösta dig med att du får gå ner i timmar de sista 6 månaderna innan BF utan att förlora SGI. Alltså din föräldrapenning räknas på din inkomst före 6 mån innan BF om den nu inte har höjts sedan dess.
    Jag frågade min kollegas dotter som jobbat på FK i en herrans massa år och hon sa att föräldrapenningen visst räknas från ett år innan BF... Annars hade jag verkligen kunnat gå utan prestationsångest.
  • hallonooboy
    Minxy skrev 2015-04-11 22:28:47 följande:

Men vad tråkigt! Jag är inte alls sugen på sex och det känns jättetrist (tycker både jag och min man). När vi väl har sex tycker jag att jag känner mindre där nere, det känns helt enkelt inte som vanligt

Någon annan som upplever samma problem eller pippar ni som kaniner? :P

Jag är heller aldrig sugen på sex... Skönt att höra att jag inte är ensam! Det är mest jobbigt för min sambo men what to do. Allt där nere känns helt annorlunda, både utanpå och inuti. Spec. inuti, känner knappt hälften av det jag kunde känna innan jag blev gravid. Tar aaaaldrig initiativ till sex, så sjukt trist :( Man får la pippa ikapp när bebis är färdigbakad och ute haha.
Svar på tråden Bf Augusti 2015