Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Bf Augusti 2015

Charlotta: Tipsa din svägerska om PGD! Preimplantorisk genetisk diagnostik. Embryona testas med avseende på det genetiska felet man har. Sen kan ett friskt embryo väljas ut och sättas in. Jag har ett genetiskt fel och har gjort PGD för att få friska barn. Dottern dom snart är två år kom till via PGD och även mitt barn i magen.

Ett barn med DS är ingen dans på rosor. Många barn har allvarliga följdsjukdomar.

• Kattflickan
    charlotta1985 skrev 2015-01-12 07:13:38 följande:
    Ah, tack för tipset. Dock har de tre friska barn och känner sig rätt så klara nu ;). Toppen att det finns, och att det hjälper folk i din/ hennes situation!
    Berätta för henne ändå. Kan bli aktuellt när hennes barn vill ha barn om de ärvt anlagen för sjukdomen. Men jättekul att de lyckats få tre friska barn!
  • Kattflickan

Jag är i vecka 11 och har börjat känna avgraviditwten mindre. Vet att det är normalt, men det oroar ändå.

Är det någon fler än jag som är orolig över att föda på sommaren då bemanningen på förlossningen är sämre?

Jag fick hepatos ( graviditetsklåda) förra graviditeten och det slutade med igångsättning v 37+0 som slutade med akut kejsarsnitt. Beslutet om kejsarsnitt fattades snabbt och allt gick bra. Hade de väntat hade kanske inte allt gått bra. Jag är därför rädd för att förlossningen ska vara underbemannad.

• Kattflickan
    Singoalla14 skrev 2015-01-13 16:53:05 följande:

Skulle ni göra ett extra privat ultraljud i v 18 om ni fick 1/7601 på kub?:) Jag har ett ultraljud inbokat v 20...

Kram

Det är ju ett jättebra resultat! Varför ens fundera över fostervattenprov då? Isåfall hade du kunnat skippa kub och gå direkt på MKP eller FVP.
  • Kattflickan
    doccah skrev 2015-01-20 17:27:29 följande:

Min bm sa att man gör inte de före v. 23 hos dom eftersom fostervattnet blir så varmt av en doppler när de är så lite :)

Jag har hört samma sak och har därför inte köpt någon doppler.

Är i vecka 11+5 idag! Snart är jag inne i vecka 13! Kub om ca en vecka.
  • Kattflickan
    Saffron skrev 2015-01-22 20:46:30 följande:

Hej! Grattis alla som har plussat!

Väntat lite med att gå med i grupp, men nu kanske det är dags. Kommer att vara lite avvaktande ytterligare ett par veckor...

Plussade strax innan jul, och är nu i v 9. BF slutet augusti/början av september. Detta är tredje gången jag är gravid, men vi har tyvärr väldigt tråkiga erfarenheter med MF/MA (tvillinggraviditet i v 9) och utomkvedhavandeskap i bagaget. Samt att vi försökt bli gravida i 5 år inklusive ivf-försök och pergotime. Har därför inte ens gjort nån "happy-dance" hemma, då vi är rädda att det inte ska gå vägen.

Men, nu efter 3 tidiga ultraljud, först ett där man bara såg gulesäck, nästa då man faktiskt såg hjärtslag och ett tredje (igår) där den lilla knodden vuxit på sig ordentligt och hjärtat slog fint, börjar jag andas ut och hoppas på att detta ska fungera! (och kom inte med nån klämkäck ramsa om att vi väntar barn, inte missfall- har man våra erfarenheter så vågar man inte slå klackarna i taket på en gång utan väntar lite- troligtvis tills man är så stor om magen  att inte kunna slå klackarna i taket... ;) )

Nu väntar vi med spänning (förväntansfull och glad) på nästa UL om 2 v, och därefter väntar kub veckan efter det.

Annars- är 38 år, första barnet som sagt. Är gärna med i facebook-grupp, blir ju lite lättare och mer personligt då.

Grattis Saffron! Vilken resa ni gjort! Nu hoppas vi att allt går bra. Jag har också gjort IVF men det här är mitt andra barn.

MissPin:Blödning behöver verkligen inte betyda missfall. Försök att få göra VUL snart. Jag håller tummarna för att allt är bra.

Imorgon går jag in i vecka 13!!!
  • Kattflickan

19+3 gör jag RUL, är det sent?

• Kattflickan
    familjenl skrev 2015-01-23 08:52:04 följande:
    Jag kommer vara i 19+6 typ. :) kanske tillhör vi samma landsting?
    Kanske det? Uppsala?
  • Kattflickan

Första förslaget från barnmorskan var i v 19+0 men det inföll på fredag den 13, så vi föredrog måndagen efter istället

• Kattflickan
    charlotta1985 skrev 2015-01-24 07:36:15 följande:

Ahh, vecka 13 idag! De riskfyllda veckorna är över och andra trimestern är här! Nu får det bli måndag så KUB blir avklarat och vi får veta att allt är bra! :)

Håller med, gick in i vecka 13 igår och har KUB på torsdag som jag hoppas går bra.
Svar på tråden Bf Augusti 2015