• Kottex

Bf Augusti 2015

Vad roligt med alla ultraljud :) Haft vårt första idag och det kunde inte bli bättre, allt såg jättebra ut, även kub. Vilken häftig känsla att se en krabat som rör sig, gör nästan kullerbyttor och bara sprattlar omkring och man känner inte ett smack :) Nu är det på riktigt, idag kläckte vi även nyheten för hela familjen, det kändes skönt. Blev flyttad 3 dagar från 19 till 16 augusti, så skönt att bli flyttad åt "rätt" håll. Hoppas det går lika bra för er andra

• Kottex

Bm jag var hos sa att gravida inte bör vaccinera sig innan vecka 16. Jag har inte vaccinerat mig på flera år och kommer inte göra det nu heller. Jag hade inte vaccinerat mig även om jag gått förbi v 16 men det är jag :) det finns så många skröner gällande allr. Min anledning att inte ta vaccinet är, jag har klarat mig tidigare år och kommer göra det även detta år.

• Kottex
    Sommar15 skrev 2015-02-10 21:37:57 följande:

Ångrar nu att jag frågade, visste inte att det var så många vaccin-skeptiker i denna tråd. Kommer ni strunta i att vaccinera era barn också? Känns lite foliehatt över det hela.

Jag kommer i alla fall att följa rekommendationerna och vaccinera mig, precis som jag gjort med alla andra vaccinationer genom åren.

Självklart ska du följa rekommendationerna om du vill. vi är alla olika vilket är så skönt. Jag tycker inte du har rätt i att ställa frågan om barnen kommer vaccineras, jag tar det först då. Har en bit kvar :)
  • Kottex

Har gått upp 2-3 kilo, har alltid sedan tonåren legat mellan 54-56, var uppe på 58 i söndags. Aldriig hänt men det känns bra :) äter precis vad jag känner för. Alltid varit ett sötmonster och det är ingen skillnad nu ;) frukt och grönt har alltid varit mina ovänner men försöker äta en frukt om dagen iaf, har precis börjat med nikotinläkemedel, JA, jag är rökare och vill inte ha några negativa svar angående det. Tar gärna uppmuntrande ord istället. Någon mer som syndar ciggaretter?

• Kottex
    Hetlena skrev 2015-02-17 18:49:23 följande:

Tolkar det som att du försöker sluta röka och önskar dig all lycka till! =) Jag har själv rökt till och från sedan tonåren men aldrig särskilt mycket. (2-3 om dagen som mest, men oftast bara någon gång i veckan, var helt rökfri i två år vid ett tillfälle också). Jag har dock sån tur att jag inte alls är någon beroendeperson så att sluta för mig när jag blev gravid var inget problem. Innan kanske jag tog en cigg 1-2 ggr/vecka. Jag hoppas jag kommer kunna låta bli helt i framtiden men tror det finns risk att suget kommer när alkoholen åter är välkommen =/ Har dock skaffat e-cigg både jag och mannen och de funkar bra tycker jag! =) Kör nikotinfritt i min dock. Används inte nu då. 

Har aldrig tänkt tanken att sluta röka innan, har rökt i 16 år, 15-16 per dag. Alkohol är inget jag dricker varken mycket eller ofta. Kaffe lär jag gå tillbaka till vilket kan bli lite jobbigare då man dricker det regelbundet dagligen. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och försöka sluta, är livrädd för att bli bitter och må dåligt psykiskt. Nikotinhjälpmedel är ju bättre att att röka, alltid något. Tack föuppmuntrande ord, precis vad jag behöver :)
  • Kottex

En brio smile blir det här, bra paketpris på den och vill köpa den NU men vi väntar lite till, ska till ullared först???? Så skönt att det nu är mars och dagarn till nästa ul är på nedräkning. 26 mars blir det. Ullared dagen efter. Är det fler som börjar fundera på hur länge ni ska vara hemma, hur mpnga dagar per vecka ni ska ta?

• Kottex

Vi köpte parhus i oktober, inflytt mars 2016. Fick reda på att vi var gravida i december. Vi har en kontantinsats att spara ihop till i år, ska betalas i november. Från mars nästa år kommer vi ha en ökad boendekostnad på ett antal kronor men vi kommer helt klart att ordna det, det är uträknat sedan länge :) det bästa vore att försöka ta så få dagar som möjligt aug-mars i år och utöka dagarna efter behov efter de ökade månadskostandera? Å andra sidan vill vi kunna spara så många kronor som möjligt.

Har ett antal komptimmar att ta ut, visst borde man kunna ta ut komptid ca 8h/vecka under första året? Det drygar ju ut så man slipper använda dagar i onödan. Ska ringa fk men kommer inte till skott :)

• Kottex

BF-lista

27/7 KramKolan, 3:e barnet, Sala

30/7 MuffinCake - 3:e barnet, pojke enligt RUL, Sala, Västmanland

9/8 charlotta1985 - 1:a barnet, Sthlm

13/8 Speck, rul 23/3, 2:a barnet

14/8 plutten120301, 2a barnet

14/8 sommar15, 1:a barnet, Sthlm

15/8 lunar, 1:a barnet

16/8 kottex 1:a barnet

18/8 Zora - 2:a barnet

25/8 jenwal- 4:e barnet, Västerbotten

• Kottex

Kul med allas funderingar och svar gällande barnvagnar. Vi har hela tiden varit inne på en brio smile men har nu vänt åt en crescent infinity. Framförallt för att sittdelen är strax över 10 cm längre och vi är båda långa, 176 och 187 så vi räknar med ett långt barn och kommit fram att vi kommer kunna använda infinityn 6-12 månader längre. Har inte testkört den ännu men jäklar vad snygg den är :)

• Kottex
    Maglizz skrev 2015-03-15 10:02:22 följande:

*** ursäkta nakenchocken!! ***

Jag är i v.18(17+2) och idag kände jag typ som "fladder" i magen. Men jag tycker min mage är väldigt långt ner och inte alls särskilt stor när jag hört med kompisar samt sambons syster. Är dethär normalt?

Självklart är det väl "skönt" att ha en liten nätt kula... Men samtidigt känns det konstigt när alla andra får en "synlig" kula redan i v18 :/

Är jag bara sjåpig nu?

Tror du är sjåpig ;) Jag har en puttekula på morgonen när jag ligger ned. Så fort jag ätit frukost och står upp så undrar jag om det är samma mage, stor skillnad så man har lite hålrum där allt kan gömma sig :) går in i vecka 19 imorgon och vill ha buffen nu! Har känt att det är någon som fladdrar men min mage pratar en del vilket gör mig fundersam på vad som är vad. Ul om 12 dagar och 5,5 h :)
  • Kottex
    Speck skrev 2015-03-23 19:23:53 följande:

Halloj, rul idag. Allt såg fint ut, tack o lov. Vi kunde inte se kön, den låg med benen i kors. Däremot låg moderkakan lite lågt så jag måste in på ett ul till för att kontrollera att den flyttat på sig. Det blir nog i vecka 32.

Angående era inlägg om att inte bara vara helt lycklig.... Jag är glad över barnet och myser över att känna sparkar etc men jag dras med ett JÄVLA humör! Jag är så lättstött, bitter och grinig att inte ens jag vill va i närheten av mig själv. :( Hatar jobbet och mina kollegor är dumma i huvudet, bm som gjorde ul gav oss en så dålig utskrift av bebis, de som gjorde min lunch delade brödet för mycket så fyllningen föll ur... Alltså jag upplever att det är nåt fel på allt... Tur jag ska till bm imorgon så får jag fråga om det är normalt att va så här grinig :P

Vad kul at rul fick bra :) Du och andra får nog "gilla läget" med humöret, ja är inte så bitter kvällar/helger men på jobbet, jisses vad jag tycker synd om mina kollegor. Blir skitsur för lite och gör fel på fel på fel och blir ännu mer sur. Någon sm känner igen sig gällande att det man gör inte blir rätt? Det är tyvärr inte jag sm upptäcker felen utan andra. Känner mig så dum och blir arg på mig själv
  • Kottex
    Speck skrev 2015-03-25 09:23:12 följande:

Kottex : jag är mer lättdistraherad nu än i vanliga fall och allt på jobbet går långsamt. Men jag har ju också huvudvärk dagligen och det spelar absolut in för mig. Jag gör fel på enkel matte tex på jobbet. Skulle lägga på 5,6% och la på 0,56% o såna saker.

Träffade bm igår och mitt blodtryck ligger på 90/55, rätt lågt mao. Hon ville också jag skulle börja äta järn. Hon sa det är helt normalt att man har lite mer humör som gravi, det visste jag ju egentligen men ändå skönt att höra. Min livmoder var precis rätt stl också.

Fy med huvudvärk, klart den påverkar. Har du gått med huvudvärken länge? Fått något tips eller annat som hjälp? Det är lite skillnad på 5,6 och 0,56 men någon dag skrattar man åt det :) Va hos bm i vecka 14 senast och hon sade att så snart jag gått in i vecka 20 skulle jag börja äta järnrabletter, började denna vecka så får vi se om jag bör fortsätta eller om det var för tidigt att börja med dem. Är lång och smal så räknar med lågt blodtryck.
  • Kottex
    Speck skrev 2015-03-25 22:15:06 följande:

Ja jo huvudvärk med migrän 3-4 ggr i veckan började jag väl ha strax efter första trimesterns illamående och trötthet släppte.. Så det är ett par månader nu. Läkaren skrev ut migränmedicin som inte hjälpte så nu går jag på akupunktur två gånger i veckan som åtminstone tog bort migränen, men huvudvärken är kvar, dagligen. Den varierar i intensitet. Jag är hyfsat lång o smal med men hade ingen tanke på att det skulle vara en faktor. Jag är ju inte lika smal nu som för ca ett halvår sen eller så ;P

Nej vad tråkigt. Har migrän själv, däremot inte haft de sedan jag blev gravid. 3-4 ggr/vecka, det är ju hemskt :( tur att akupunkturen hjälper. Jag har gått till kiropraktor ca 1 g per månad under 2 år och det är guld värt. Han kommer behandla till 7 månaden om jag inte blir för stor :) har provat många mediciner, triptaner, apoteket men inget har fungerat så hos mig kommer det från rygg/nacke.
  • Kottex

Avklarat ul här med och allt såg toppen ut! Den enda den den lille visa upp var det mellan benen annars var Han så envis så hon fick kämpa med att titta på allt. Det märktes att hon var nära att bli förbannad, haha. En pojke till här :)

• Kottex

Plus ca 4,5 här. Väger vanligtvis 55-56, 176 lång. har precis passerat 60-strecket någonsin. Har aldrig kunnat gå upp i vikt så att passerat 60 tycker jag är lite skoj :)

• Kottex
    liten giraff skrev 2015-04-01 22:33:04 följande:

Härligt med era fina rul idag tjejer! Här kommer bild från vårat chock-rul :) Det var två!! Många som inte tror oss heller pga 1 april.

Härligt. Dubbelt så spännande :) de ser ut att må bra
  • Kottex
    Tribute skrev 2015-06-18 16:35:13 följande:

Har skrivit en del här i tråden men inte hittat till FB-gruppen.

Tänkte i alla fall berätta att vår son, som var beräknad 25/8, kom ut den 7/6. Jag var då i vecka 28+4. Han vägde 1130 gram och var 38 cm... Han är som en liten fågelunge. Sa bara några dagar innan att jag ville sluta vara gravid nu eftersom foglossningen och illamåendet kändes hemskt. Vet nu att det hade varit betydligt lättare att fortsätta som gravid. Det har varit en hemsk tid.

Först och främst att behöva genomgå en förlossning fyra timmar efter att först fått reda på att det var nu han skulle komma. Sedan nästan se honom dö framför ögonen på oss då han fick komplikationer en vecka efter förlossningen och nu befinna sig 25 mil hemifrån eftersom han fick flyga till Umeå Universitetssjukhus. Att få spendera sommaren på olika sjukhus, behöva lämna bort hunden i flera månader, gå ner i lön redan nu (dessutom båda två) och stressa över allt vi inte hann ordna innan han kom (barnvagn, babyskydd, kläder, hans rum...) är jobbigt bara det...

Men så länge han överlever detta så står vi ut med vad som helst. Just nu ser det ljusare ut än för bara två dagar sedan. Jag måste dessutom säga att vi är otroligt imponerade över prematurvården och personalen både på Sundsvalls sjukhus och Umeå Universitetssjukhus.

Alla styrkekramar till er!
Svar på tråden Bf Augusti 2015