• Zora

Bf Augusti 2015

Rättelse till ovanstående inlägg, 2 v innan BF ska det stå, inte 3 v.

• Zora
    Bio skrev 2015-01-12 21:23:09 följande:
    Kallar du det där plötsligt? Flört

Jag fick ta ett extra tillväxt-ul i v.31+1 eftersom sf-måttet planat lite. Ingen stor grej alltså och jag hade inga förväntningar. Därifrån blev jag skickad direkt till sjukhuset för att kolla ctg eftersom blodflödet var dåligt. Där blev jag inlagd. Jag fick beskedet att jag knappast skulle gå till full tid, men de kunde inte säga om det handlade om dagar, veckor eller månader. Tillväxt-ul togs ungefär varannan dag och varje gång blev det lite sämre. Sex dagar efter att jag lagts in (v.32+0) fick jag beskedet att han behövde komma ut samma dag, MEN på ett annat sjukhus eftersom de hade fullt på neo. Ambulansen var redan på väg för att flytta mig. ca 4 timmar senare var han född med KS!

Det var lite stressande just då och jag kan vara lite grinig på läkaren som inte kunde ge mig beskedet om snitt och flytt några timmar tidigare. Men på det stora hela gick allt bra. :) Vi hade inte skaffat en enda bebispryl när jag blev inlagd (rättelse: en enda pryl hade vi köpt, ett mjukisdjur) men allt löste sig ändå delvis tack vare snälla vänner och släktingar som kom med kläder och annat. Och när man ligger på neo behöver man ju ingenting.

Jag vill inte förringa din upplevelse på nåt sätt Zora, tro inte det. Bara en anekdot om hur fort det kan gå!
    Ja det var ju snabbt kan man säga. Finns ju såklart de som haft det ännu värre också, och det är ju sånt jag är rädd för ska inträffa. Var tillräckligt hastigt för min del det som hände.

Var så himla inställd på att allt var som det skulle och att jag skulle föda normalt. Syntes inget på tillväxtkurvan heller, utan tillväxthämningen upptäcktes när vi var inne på vändningsförsök pga sätesläget. Hade hon inte legat i säte hade det troligen inte upptäckts.
  • Zora
    Singoalla14 skrev 2015-01-13 16:53:05 följande:

Skulle ni göra ett extra privat ultraljud i v 18 om ni fick 1/7601 på kub?:) Jag har ett ultraljud inbokat v 20...

Kram

Vad skulle man i så fall kunna se på det ultraljudet? Om jag var orolig efter KUB skulle jag göra FVP och inte vänta så länge. Men det skulle jag bara göra om jag fick dåliga siffror. 1/7601 är väldigt bra! Som jämförelse kan du se risken för missfall vid FVP, som är 0,5-1%, vilket väl motsvarar 0,5-1/100. Om jag tänkt rätt så här på morgonkvisten (någon får gärna rätta mig om jag tänkt fel) så borde den risken bli ca 35-70/7000 ( om man ska se på det på samma sätt som KUB siffrorna)
  • Zora

Jag är lite svullen om magen, men det beror nog främst på allt jag stoppar i mig hela tiden... Förra gången tror jag magen började anas runt v 18-20.

Någon som vet när den nattliga kissnödigheten går över? Börjar bli jobbigt att gå upp 4-5ggr/natt. För visst är det så att den går över för att sedan komma tillbaka på slutet? Minns inte hur det var.. Är i v 10 nu (9+3)

• Zora
    Kottex skrev 2015-01-17 19:24:31 följande:

Hur ser ni på Kub-test? Har inskrivning på måndag, sambon vill göra men jag själv är tveksam. Kommer ni/du göra Kub?

Har skrivit det förut och vi kommer göra KUB. Blir 37 om ett par månader och för oss känns det som en bra kontroll just med tanke på min ålder. Hade jag varit yngre hade vi inte gjort det.
  • Zora
    doccah skrev 2015-01-18 13:17:27 följande:

Ska på kub imorgon... Men kostar det ngt förresten om bm erbjuder det??

Om BM erbjuder det bör det vara gratis (om hon inte säger att det kostar pengar förstås). Här erbjuds alla över 35 och då är det gratis.

Förra gången var jag 34 (skulle fylla 35) och blev inte erbjuden. Nämnde för BM att jag ville göra det och då sa hon bara att jag får söka privat i ett annat landsting, vilket vi också gjorde. Kostade nästan 2000:- + resa tur och retur, men för oss var det värt det.
  • Zora

Jag är också nervös inför att berätta på jobbet... Hann jobba ca 4 mån på nya jobbet innan jag gick på föräldraledighet. Kom tillbaka efter ledigheten i november och nu ska jag snart vara borta igen...

Funderar på att berätta senare den här veckan, är i v11 och det skulle på ett sätt kännas bra att få det överstökat.

• Zora

Ytterligare en som håller sig till familjeliv och skippar FB grupperna

• Zora

Någon som har tips på vad man kan göra åt en ond gasig mage? Vaknar varenda morgon av att jag har så ont i magen och vissa dagar (som idag) har det inte gått över på hela dagen. Känner mig spänd och som att jag skulle behöva fisa massor (ursäkta infon) men det blir bara pyttelite ibland Om jag ska göra nr 2 så är jag inte hård utan snarare lös. "Gasmagen" gör mig dessutom mer illamående än vad jag skulle vara annars (tror jag iallafall)

Är i v 11 (10+4) och jag kan inte riktigt minnas att det var så här med första barnet..

• Zora
    Minxy skrev 2015-01-24 19:03:33 följande:
    Jag har också väldigt gasig mage! Jag brukar iofs ha så innan jag ska ha mens, så jag är liksom van, men det är helt klart värre nu när jag tänker efter. Märker väldigt tydligt att jag inte får äta broccoli och jordgubbar, då sitter gasigheten i hela dagen, natten + nästa morgon :(

Har tyvärr inga tips förutom att vara extra uppmärksam på vad du ätit de dagar när det är som värst. Kanske kan vara en idé att föra matdagbok?
    Bra tips om matdagbok! Har försökt tänka ut vad det kan bero på (om det är något jag äter som förvärrar det) men har inte kommit fram till något. Åt ett tag en del hallon på kvällarna, men det har jag slutat med och det är minst lika illa ändå Kanske är lättare att se nåt mönster om man skriver ner vad man äter
Svar på tråden Bf Augusti 2015