• Speck

Bf Augusti 2015

Minxy skrev 2015-03-26 08:06:40 följande:

"Hur är det med tjockisen?"

Är det verkligen ett acceptabelt sätt att hälsa på sin arbetskamrat? *suck*

Och vi kan ju säga såhär: även om min mage börjar synas så är jag ändå inte lika stor som kvinnan ifråga. Mupp....

Men ja!! Jag blir kallad 'mamma mu' och har fräst ifrån "men är jag en jävla kossa eller?!", o när jag har väldigt ont av foglossningen får jag kommentarer som 'oj va du går' jaa jag går o hämtar kaffe - är det ok?? Eller "borde inte du va hemma om du har ont" - ja för så funkar det. Man kan bara 'va hemma ' så fort man inte känner sig på topp.

Jag dras redan med dåligt humör och det känns ibland som att folk anstränger sig för att va så irriterande som möjligt.
  • Speck

Min mage syntes nästan på en gång. Jag har gått upp typ fem kilo också och har en kanonkula under tröjan. Det finns alla varianter.. Men jag ser iaf jättegravid ut.

• Speck

Är alltså inte jättenöjd med det, känns så tungt för ryggen. Haft sjukt mycket sammandragningar senaste veckan och idag har jag ont i magen :( hoppas att det känns bättre snart annars måste jag nog ringa gynakuten. :/ ont bak mot ryggen och ner i ljumsken samt ner mot blygdbenet på höger sida mest.

• Speck
    Minxy skrev 2015-03-30 19:11:03 följande:

Japp, 7 dagar per vecka kan du ta ut, men tänk på att dagarna tar slut snabbt då.

Om ni har delad vårdnad så har ni 480 dagar tillsammans (390 s-dagar och 90 l-dagar) fördelade så att ni har 195 s-dagar och 45 l-dagar var.

Ni kan avstå dagar till varandra. Pappan kan t.ex avstå alla sina 45 l-dagar + 135 s-dagar till dig. Då har du 195 + 135 s-dagar (330) och 45 + 45 l-dagar (90).

Om du tar ut 7 s-dagar i veckan räcker dina s-dagar 330/7 = 47 veckor, alltså inte ens ett år. Tar du ut 5 s-dagar i veckan räcker dina s-dagar 330/5 = 66 veckor (1 år och 3 månader ungefär).

S-dagar och l-dagar skyddar din SGI lika bra, så du kan ta 5 l-dagar per vecka eller blanda s- och l-dagar som du vill.

.

Fast, har de gjort om? När jag var föräldraledig sist så fick jag veta att man fick 390 s och 90 l men att de inte var fördelade mellan föräldrar annat än 240 dgr var, mao om jag bara tog ut s-dagar även efter "mina 195" var slut så kunde jag använda s-dagar ändå ända till jag nått 240 dagar, men då fick min man färre s-dagar och således tvingad att använda l-dagar. Alltså kunde jag, om jag ville "ta" 45 av hans s-dagar. Han skulle fortf ha 240 dgr men 90 l-dagar. Är det inte så längre?
  • Speck
    Minxy skrev 2015-03-31 14:10:51 följande:

Mm, nya regler för alla barn födda efter 1 januari 2014. Nu är dom strikt uppdelade. Så när man avstår dagar för barn födda efter 1 jan 2014 får man precisera om man vill avstå dagar på sjukpenningnivå eller lägstanivå.

Ok tack för info det visste jag inte!

Liten giraff : Wow häftigt! Ni hade ingen aning innan igår?

Jenwal: håller tummarna!
  • Speck

Minxy: fy vilken kväll. Varför inte få maken att natta barnen, framförallt en kväll du vill se en film? Jag låter och sur och gnällig ibland mot min man även om det inte är hans fel men med alla hormoner är jag verkligen sjukt lättstött och lättstörd (ljud, dofter etc).

Men nu med ett till barn på väg är det nog dags att involvera maken i nattningen så du slipper dra hela lasset själv. Ibland blir det att vi hamnar i perioder då bara jag duger för sonen men med lite jobb går det tillbaka..

• Speck

Här har boa instinkten kickat in, igår köpte jag elfa system till två garderober och organiserade dom och idag har jag varit ut i förrådet hela dagen och sorterat, slängt och fixat. Vi slängde en garderob som jag va så less på för några veckor sedan för att göra ui ordning rummet som bebbe ska få i framtiden. Nu ska vi flytta hyllan/skötbordet från äldsta sonens rum till nyfisens rum och ersätta den med nåt annat till hans grejer. :)

Nån mer som boar?

• Speck
    Kickioh skrev 2015-04-08 14:03:17 följande:

Grattis Teakfreak, så underbart! :D

Pojknamn har vi haft jättesvårt med och inte alls kunnat komma överens. Nu verkar det som att vi får en liten tjej och kanske tur det :P

Några som varit uppe på listan: Thor, Dante, Lincoln, Lennon, David, Mikael, Odin och Clint. Ja ni ser ju att det är lite stilvariation på dem ;)

Thor är min favorit!

Sonen heter Dolph Christian (Christian efter min storebror) och om nästa skulle vara en pojk ville jag ha Thor William (William efter lillebror) :)

Nu blir det en *nånting* Cecilia, efter min mans syster :)

Åh tack för den listan :D var ett par namn som hamnade på vår lista nu xD
  • Speck

Ja grattis till lyckade rul igår hörrni! Tribute: men vadå, föddes du med livmoder x2? Det måste ju vara jätteovanligt, aldrig hört talas om de! Hoppas att bebisen stannar inne länge!

Vecka 23 för mig idag!

• Speck

Tessan : du vet att du inte bör äta ipren som gravid? Dessutom är inte feber farligt, det är bara vänta ut.

Svar på tråden Bf Augusti 2015