Inlägg från: MuffinCake |Visa alla inlägg
  • MuffinCake

Bf Augusti 2015

komisska skrev 2015-03-23 18:29:18 följande:

Hej! Är det bara jag som inte bara känner mig överlycklig? Jag är ibland jätteglad och tycker att det är jättemysigt att vår lilla som ligger här inne. Kände första sparkarna igår. MEN ibland har jag bara sån ångest, som jag inte kan säga vad den beror på. Jag tycker heller inte att det är himmelskt att vara gravid, jag spydde flera ggr om dagen fram till v 20 men gick ändå upp 4 kg i vikt... Jag har ont och börjar bli klumpig. Igår hände nåt, skulle resa mig snabbt ur bilen för att spring o hjälpa sambon, men när jag reste mig kände jag som att jag gick av på mitten. Sån fruktansvärd smärta långt ner i magen, segnade ihop i en hög o låg kvar i 5 min, släppte sakta men har fortfarande lite ont. 1177 trodde att det kanske ´var en muskel eller ligament som gick av, ofarligt, men ändå, har ingen jätterolig graviditet. Dessutom blir jag arg på mig själv för att jag inte kan njuta o vara glad. Idag är en riktigt kass dag :( 

Här är en till

Jag är jätteglad över bebis, och känner ingen ångest inför det faktum att vi ska ha barn igen - men jag avskyr verkligen att vara gravid.

Det värsta är att jag fortfarande är så otroligt trött. Ingen ork kvar till nånting annat när jag kommer hem från jobbet.

Sambon får rodda det mesta gällande barn och hem.

Jag sover vid 8.

Det enda som får mig att orka kliva upp är tanken på att april förhoppningsvis är sista månaden jag jobbar (har sökt semester + havandeskapspenning).

Tur att man får nåt så otroligt fint i slutändan iaf ;)
  • MuffinCake

I går fick jag hem papper från försäkringskassan om att min sökta graviditetspenning är godkänd :D

Så skönt!

Jag har även planerat och sökt fp för hela hösten som blivit godkänd (ja - jag är nog lite av ett kontrollfreak ;))

V.23 i dag och det känns mer och mer verkligt att vi snart ska få bebis <3

• MuffinCake
    MammasTvåSmå skrev 2015-03-30 14:15:35 följande:

Just hemkommen från rul, en så vitt hon kunde se helt frisk FLICKA, så här blir det triss i tjejer <3 <3 <3

Grattis! Skönt att allt såg bra ut och häftigt ed en triss! :)
  • MuffinCake

Har ett par fp frågor som kanske nån här inne har svar på - för det första hur många dagar kan man högst ta ut på en vecka? 5 eller 7?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om du tar ut vanliga eller lägsta nivå- dagar efter det första året i syfte att skydda sin SGI?

För då är det minst 5 dar i veckan som gäller va?

Och sist - är det någon mer som troligtvis är berättigad till extra fp genom AFA försäkring?

• MuffinCake

Tack för era svar! :)

Jag vill definitivt vara hemma längre än ett år och kommer ta ut ca. 4 dagar i veckan.

Bara funderade på vad som ansågs vara en "full" vecka.

Om jag har förstått rätt så är man berättigad till 6 månaders extra ersättning om man varit anställd minst 2 år, vilket jag tyvärr inte har.

Jag som varit anställd lite över ett år får i stället extra ersättning under 2 månader.

Tänkte ta dem i början och då ta ut 5 fp dagar/vecka.

• MuffinCake

Jag är i v.23+2 och upplever också att det hänt otroligt mycket vad gäller att känna rörelser den senaste tiden. Visst har jag känt av bebisen länge, säkert sen v.16-17 iaf - men nu är det tydliga sparkar och jag kan även känna hur han tex gör kullerbyttor eller vänder sig :) Även min sambo och barnen kan numera känna utanpå magen :)

De växer ju så fort, så avvakta ett par veckor till så skulle jag tro att även ni känner mycket, mycket mer!

• MuffinCake
    KramKolan skrev 2015-04-07 14:50:51 följande:

Gick in i v.25 idag! Känner bebisen varje dag sen 2-3 veckor. Det är underbart!!

På fredag åker vi till Cypern en vecka. Ska bli underbart att komma bort med familjen!!

Är såklart lite nervös inför flygresa och sånt, men hoppas att allt ska gå bra. Nån som har nå speciella tips?

Gud så skönt med en veckas sol och bad! :)

Vi är lite sugna på att åka till vintern och ta med bebisen :)

Ett tips kan vara att vara lite försiktig med solandet, vissa får fula pigmentfläckar i solen när de är gravida, och det kanske inte är helt kul att ha med sig hem som "minne".
  • MuffinCake
    tessan91 skrev 2015-04-09 10:24:33 följande:

Jag undrar om någon har haft samma bekymmer som mig?. 

Min kropp har sagt i från i ett antal veckor nu, då jag har så fruktansvärt ont i ryggen så ja knappt kommer upp efter en dag på jobbet ( lokalvårdare )  men envis som man är tänker man "det går över " . Igår slog det till ordentligt, kunde knappt gå och inatt så spydde jag även , men bara 1 gång. Kan det vara ett tecken på att kroppen verkligen har sagt ifrån på allvar? 

Ska till BM senare idag , dock inte till min vanliga då hon hade semester. men är detta nått jag ska ta upp med henne? 

är i vecka 21. 20+4

tessan91 skrev 2015-04-09 12:20:23 följande:

Usch , hoppas det blir bättre för dig :) ja ska till sjukgymnast imorgon för min rygg , känns inte så roligt om jag skulle behöva bli sjukskriven redan nu. Men idag är det en sån dag där ja mestadels är liggandes för jag har så ont. ska till BM vid 14 annars blir det liggläge hela dagen :( 

Jag tycker absolut att ni ska försöka bli sjukskrivna. Från v.33 kan man även söka graviditetspenning om man har ett tungt jobb.

Självklart ska man inte behöva ha så ont så man knappt kommer ur sängen på morgonen efter ett arbetspass, bara för att man råkar vara gravid.

Jag kommer att ta ut semester från v.29 och har sedan beviljats hel grav. penning från v.33.

Jobbar som kock, vilket är tungt på många sätt.

Tror det är viktigt att ta hand om sig under graviditeten, då man aldrig vet hur jobbig spädbarnstiden blir.

Lycka till hos BM och sjukgymnasten! :)
  • MuffinCake

I dag går jag in i v.25 och vi har varit på vårt 3:e barnmorskebesök :)

Vi mätte magen för 1:a gången, och jag låg mitt på den övre kurvan, så bebben har gott om plats.

Det märktes när vi skulle lyssna på hjärtljuden, för då for han runt som ett argt litet bi och ville inte alls komma i närheten av dopplern :D

Blodtryck och järn och socker låg perfekt.

Jätteskönt att känna att jag är så pass mycket piggare nu än vad jag har varit tidigare.

Hoppas resten av graviditeten fortsätter så här! :)

Ett förtydligande till mitt senaste inlägg också - ni vet väl att även om man inte blir beviljad havandeskapspenning eller bara blir beviljad en del av arbetstiden så har man rätt att välja att ta fp- dagar från 60 dagar innan förlossningen? Man behöver dock meddela sin arbetsgivare om det i tid (tror det är 2 månader innan).

Kanske kan vara ett alternativ för nån, även om det så klart är roligast att ha kvar fp dagarna till efter födseln.

• MuffinCake

Vevve - låter otroligt tungt :(

Håller tummarna för att ni får positiva besked i morgon och på måndag!

• MuffinCake
    tessan91 skrev 2015-04-15 22:10:37 följande:

Någon mer här som har problem med foglossning?var hos bm idag och ska träffa läkaren men inte förren mitten på maj. för Mig känns det helt förjävligt då jag jobbar som lokalvårdare och har så ont i ryggen att jag grinar på kvällarna. Min chef bryr sig inte,hon kastar på mig massor med jobb som om jag inte alls har ont.har pratat med henne om detta 1000gånger men hon tar det inte på allvar. Självklart strävar jag inte efter att bli sjukskriven men kroppen säger ifrån och sjukgymnasten sa att ja inte bör jobba mer innan bebben är ute.

Hur går jag tillväga för att dom ska ta mig på allvar ?:(

I ditt läge hade jag faktiskt sjukskrivit mig själv. Det kan du göra i 2 veckor.

Efter det ringer du din vårdcentral och förklarar hur det ligger till och att du behöver ett sjukintyg.

Det är orimligt både att du ska gå till jobbet när du mår som du mår och att du ska vänta en månad på läkartid när sjukgymnasten vill sjukskriva dig NU.
  • MuffinCake

Nu är jag nere på "tvåsiffrigt" med endast 99 dagar kvar till BF :D

Synd att siffrorna på vågen går i motsatt riktning...

• MuffinCake

I dag går jag in i v.28 och passar dessutom på att jobba min sista dag på ett bra tag framöver

Nu väntar först några veckors semester och sen havandeskapspenning fram tills bebisen kommer.

Känns jätteskönt!

• MuffinCake

Jag skulle också vilja ha tips på sidor med fina barnkläder! Behöver handla några bodys, pyjamasar och dreggellappar till, sen tror jag garderoben får anses färdig

• MuffinCake

Jättefin vagn excalibur! Vilket fynd

Vi hade också bestämmt oss för en ny vagn, men så ringde sambons bror och frågade om vi ville ha deras fina crescent comfort, då de tänkte köpa sulky i stället.

Det tackade vi ju inte nej till till precis

• MuffinCake
    Mamma till 5 underbara barn skrev 2015-05-13 16:54:11 följande:

Någon som vet någon bra Syskonvagn som inte kostar 10000kr gärna någon som håller även om man köper begagnat ? Ska passa nyfödd + syskon som kommer vara 21 månader när bebisen kommer .

Jag hade en beg. babytavel till mina tvillingar när de var små.

Tyckte det var en helt ok budgetvagn

Köper man en ny så ingår liggdelar och man kan vända barnen åt vilket håll man vill (tex bebisen mot sig och syskon framåt).
  • MuffinCake

Tribute och Tyckommig - stort grattis till de små underverken!

Önskar er lycka till och hoppas att de fortsättningsvis får växa till sig och må bra och att ni slipper komplikationer.

Och även om ni inte skrivit i FB gruppen tidigare, så är ni hjärtligt välkommna dit nu! Det dyker upp nån ny då och då. Underbara tjejer och mycket mer aktivitet där än här på FL

Svar på tråden Bf Augusti 2015