Bf Augusti 2015
Min bm sa att jag skulle hålla nere febern med alvedon då fostret inte mår bra av den höga tempen i kroppen
Min bm sa att jag skulle hålla nere febern med alvedon då fostret inte mår bra av den höga tempen i kroppen
Vad kul :D Det är ju verkligen inte lätt med namn! Eller, det hade varit väldigt lätt om man inte behövde vara överens också :P
Minxy: jag känner mig inte som vanligt... Jag upplever att progesteronet (som får allt i kroppen att slappna av) har gjort ett stort nummer på min kropp. Inte nog med alla hemska åderbråck, jag har tappat knipförmåga nåt så enormt och lider väl av lätt graviditetsrelaterad inkontinens och det är inte det enda som blivit påverkat sas.
Vi brukar också ha sex regelbundet, vanligtvis blir det 4-5 ggr/vecka. Nu blir det kanske 1-2 ggr/vecka och det känns jättetråkigt. I de flesta ställningar känns det också obehagligt för mig, den enda som funkar är missionären...och snart lär ju magen vara för stor för att det ska funka bra.
Vet att denna fråga kommit upp tidigare med ställer den ändå igen..
Hur tänker ni på alla matråd som ges?äter ni opastöriserat till exempel?
Jag undviker, då jag inte ser detta som en stor förlust, och jag blir sååå jädra trött på folk som ska slänga ur sig kommentarer som "tur att man inte visste om det på min tid" eller "äsch går du på sånt"... ja de va de jag fick höra igår kväll hos svärföräldrarna...
Tessan har du varit magsjuk är det normalt att tappa aptiten ett par dagar även om du är gravid.
Tessan : säger som MuffinCake, gå till vårdcentralen. Sjukskriv dig själv idag och ring till vc och boka en tid. För att du ska få va hemma två veckor utan intyg krävs det att du går o jobbar den 6 arbetsdagen och går hem igen tror jag? På mitt jobb kräver de intyg efter fem dgr iaf men man kan gå dit o "återinsjukna".. Har jag för mig. Bad du sjukgymnasten om ett intyg? Det kan du ta med som underlag och stöd när du träffar läkaren.
Tack för alla kommentarer. Jag ska prata med min bm imorgon och om hon inte anser att jag behöver ha mer järn så ska jag stå på mig och förklara hur jobbigt jag faktiskt har det :)
Tessan: så här har jag förstått det; jobbar du 4 tim och söker jobb 4 tim per dag och är ss på 25% så ska du jobba 2 tim per dag och fortsätta söka jobb 4 tim per dag och va hemma sjuk 2 tim per dag. Men det är så jag tolkat det.
Urk jag måste bara få klaga av mig lite.. Jag har börjat få så mycket sammandragningar och läkaren sa att jag måste undvika stress och belastning för att undvika att jag föder för tidigt. Och igår så var min chef på mig som en igel. "jag utgår från att du hinner klart med de här projekten innan du går på föräldraledigt " och jag säger att det ska han nog inte räkna med. sen på em "nu ska vi dra igång ännu ett stort projekt i Danmark och jag behöver det här från dig, när kan du va klar??" och jag svarade 'juni' o han jätteirriterat "det är inte bra nog!" .
Jag försökte resonera med honom att jag är deltidssjukskriven etc o han bara svarade "alla har vi mycket att göra". Så sjukt osympatisk! Det känns nästan som han försöker driva mig till högre andel sjukskrivnin, för om han fortsätter så här måste jag gå till läkaren och be om 50% ss istf 25% som jag har nu. Han förväntar sig verkligen att jag ska kunna jobba precis som vanligt fast på mindre timmar, lätt när man inte får stressa upp sig!! Haft mycket sd ända sen igår och sovit dåligt inatt... (som ni kanske ser på den tidiga timmen ;))
Nån mer som har jobbiga sammandragningar dagligen? Jag kan inte ens gå långsamt i butiker utan att det känns jobbigt och de kommer även i vila :( igår var jag till förlossningen och kollade upp,allt såg dock bra ut. Jag fick dock inga råd eller nåt, fick bara veta att de såg bra ut allt. Skönt det förvisso men det känns jobbigt. De gör ont bak i ryggen och neråt magen. :/ har ingen aning om hur många jag har per dag.
Minxy: jag lämnade ett urinprov förra veckan, väntar på resultat. Även om jag försöker att inte stressa så är det svårt med en chef som inte visar förståelse.
Passo : jag hade inte heller det såhär med första barnet. Då om jag fick sd så gick det över om jag la mig att vila. Fick dessutom inte sd av att gå långsamt, utan mer om jag burit eller gått fort (så fort det går att gå med foglossning).
Minxy: helt ärligt vet jag inte om vi har fack/skyddsombud på jobbet. Skulle kunna prata med hr men känner också - va ska de göra? Va skönt med stöd på jobbet!
Passo: jag är sjukskriven 25% bara, men funderar på att ringa bm och be om en ny läkartid så jag kan be om 50% (förutsatt att urinprov inte visa nåt). Det enda jag undrar över är om det skulle minska stressen, jag är rädd att jag skulle få bara ännu mindre tid att göra samma saker. Vad är det för saker runt barnet du inte känner dig tillfreds med? Har du pratat med din bm, du kanske behöver prata med nån.
Tessan: jaha har du blivit sjukskriven på heltid nu? Visst var det väl du som städade?
Så länge de inte påverkar tappen så är det ingen fara. Men du kan försöka vila när du känner av dem, kroppen säger gärna ifrån liksom :) en varm dusch och två alvedon kan också hjälpa :)
Jag har gått upp ca 10 kg, v 26 (25+6) och lär säkert landa på runt +20-25 som förra grav. Bryr mig inte så mycket om det, jag vet att jag kan gå ner det igen och läste någonstans att smalare personer går upp mer för att bygga reserver inför den krävande första tiden efter förlossningen.
Vi var på Ikea och köpte garderob igår så i veckan som kommer tänkte jag ta in sonens gamla kläder och gå igenom hur mycket vi har i de olika storlekarna, iaf de första typ 50-62. Känns kul att äntligen börjat få lite ordning och att jag kan börja ta in bebissaker igen :) men trots att maken fick göra allt det tunga och jag bara gjorde småfix så fick jag sammandragningar. Trams.
Nån av er som har nåt att säga om beco Gemini eller Manduca bärsele?
Zora: tack :)
Minxy: jag har läckt sen två veckor tillbaka (v25), jag har amningsinlägg i bh:n för att va säker trots att det inte är några större mängder jag läcker.
Minxy: Haha räkmacka, nä du. Som redan nämnt blev jag deltidssjukskriven i mars pga foglossning, gör ont så fort jag lyfter vä ben/vänder mig i sängen /tar mig upp från liggande. Och sen 1,5 v så är jag 100% sjukskriven pga sammandragningar så fort jag blir stressad eller anstränger mig. Ibland räcker det att gå till bilen för att få sd. Men från den 26/5 är det tänkt jag ska jobba 50% förutsatt att det blivit bättre med sd. Hade förut huvudvärk varje dag från v 12 till 26 (sjukskrivningen). Är i v 28 nu.
Goldie : tråden är helt död folk skriver nog bara på Facebook. Jag är i v 30 nu o provade gå tillbaka till jobbet på 50% efter 3 v 100% sjukskrivning. Det gick väl sådär, sammandragningarna kom tillbaka på en gång o jag känner mig trött och sur. Får lätt sendrag i foten men inte problem med restless legs, tack o lov.
Excalibur: grattis till förlovningen!