• Sommar15

Bf Augusti 2015

Maglizz skrev 2015-02-09 09:13:41 följande:

Sitter just nu hos BM och har druckit en glucosblandning. Värsta jag druckit någonsin. Alla mina prover övrigt såg jättefina ut och mitt järn var perfekt - så skönt. Fick dock ett besked jag inte ville ha och det var att jag är blodgrupp negativ, vilket min sambo också är så BM sa att hon bokar in extra koller för att kolla. Någon annan som är negativ?

Ingen fara att vara rh-negativ, det är jag också. Fanns en risk förr i tiden men nu är det enkelt åtgärdat med en spruta i v20-nånting och en spruta efter förlossningen. Jag har fått en sedan tidigare efter en skrapning (sent missfall, tidiga missfall behöver man inte någon spruta). Risken är att om bebisen är rh-positiv och du är rh-negativ kan det i samband med förlossning skapas antikroppar i dig mot rh-positivt blod/vävnad, vilket kan stöta bort ett ev barn nr 2. Men eftersom man i så fall får de där sprutorna är det numera ingen fara alls! Oroa dig inte för det!
  • Sommar15
    charlotta1985 skrev 2015-02-09 14:41:52 följande:

Vecka 15 (14+3) och nu ser jag gravid ut. Folk på jobbet som nyss fått reda på det kommer förbi och gratulerar och säger att det syns. "Hur har du kunnat dölja det där?" Var det någon som undrade. Hrmf :).

Häromdagen när jag stod och provade kläder (inget passar längre) och blev på dåligt humör för att jag kände mig så stor, så sa jag till mig själv att skärpa mig. Herregud, jag är gravid liksom. Det får vara så här.

Så var allt frid och fröjd i typ 20min. Då såg jag en fd kollega som lagt ut en bild på sin mage v22, PYTTELITEN. Hela 7 v längre gången än mig, och typ samma strlk på magen om inte mindre. Då blev jag deppig igen :)

Äh tänk inte så! Är ju bara kul om det syns :) jag har nu i v 14 lika stor mage som min kompis hade i v 20. Men jag längtar snarare till att den blir ännu större så det inte är nån tvekan längre. Nu är det gravidmage när jag har tajta kläder men har jag lite lösare plagg kan man fortfarande bara tro jag lagt på mig lite mitt fram :)
  • Sommar15

Ska ni ta influensavaccinet? Jag såg att gravida i andra och tredje trimestern ska ta vaccinet och mailade min barnmorska och frågade. Hon svarade "ja, ta det." Konstigt att inte hon sagt nåt om det tidigare.

• Sommar15
    familjenl skrev 2015-02-10 16:28:01 följande:

Vet inte än. Jag tror det ska tas efter vecka 20 eller nått här OM man ska ta det så min bm tyckte att jag skulle avvakta till mars och se hur läget var då. Hon menade att säsongen kan vara över då och att det då inte finns någon mening med att ta det. Så jag får se hur jag gör :)

Jaha det kanske är lite olika då vilka råd de ger (som vanligt!). Min husläkarmottagning har drop-in vaccination på torsdagar så jag tänkte gå förbi där då, lika bra att göra det om barnmorskan säger så. Det skulle ju vara segt att få influensan...
  • Sommar15
    Micka! skrev 2015-02-10 20:02:20 följande:

Tänker inte vaccinera mig, tvättar händerna och spritar dem istället! För varje vinter görs en ny sammansättning av vaccinet, är inte beprövat som andra vaccin! Ex de biverkningar svininfluensavaccinet orsakade!! Min syster råkade ut för ma i v. 18 efter att ha tagit svininfluensavaccinet!!!!

Så jag är skeptisk när det gäller influensavaccin!

Är i v. 15 och har gått upp 1,6 kg, trodde det var mer för jag äter ju hela tiden!!! Hur mycket har ni andra gått upp?

Känner bebisen lite varje dag nu

Men fy, hur kan du sprida sån hemsk anti-vaccinpropaganda?

Finns mycket forskning som visar att vaccination inte har någon som helst påverkan på fostret utan det är snarare bra att vaccinera sig pga ökad risk för svåra influensasymtom som gravid. Nu är ju influensasäsongen kanske på väg att ta slut och det är framförallt i senare delen av graviditeten som de rekommenderar vaccination.

Hemskt för din syster som sagt men det berodde säkert inte på vaccinet, eller är det bekräftat? Onödigt att skriva sånt oavsett.
  • Sommar15

Ångrar nu att jag frågade, visste inte att det var så många vaccin-skeptiker i denna tråd. Kommer ni strunta i att vaccinera era barn också? Känns lite foliehatt över det hela.

Jag kommer i alla fall att följa rekommendationerna och vaccinera mig, precis som jag gjort med alla andra vaccinationer genom åren.

• Sommar15
    Minxy skrev 2015-02-10 22:40:12 följande:

Well, folkhälsomyndigheten rekommenderar faktiskt inte säsongsvaccin till i övrigt fullt friska barn. Om barnet däremot har astma eller någon annan form av lungsjukdom är det ju en annan femma. Mina två barn som är 5 och 7 har aldrig fått influensavaccinet.

Såhär säger folkhälsomyndigheten:

Varför rekommenderar man inte vaccin till alla barn?

Även om influensainfektion är jobbig för många barn är risken för mycket svår sjukdom hos för övrigt friska liten. En naturlig infektion ger ett mer bestående grundskydd mot influensa än det vaccin som finns idag. Barn som riskerar allvarlig sjukdom eller död kan dock inte ta den risk det innebär att få influensa för att uppnå detta skydd.

Övriga vaccin som erbjuds under barnets uppväxt tar jag med glädje emot, men det rör ju mer allvarliga sjukdomar så som polio, påssjuka, difteri och många fler.

Men som sagt: alla gör så som dom vill :)

Menade inte influensavaccin till barn just utan alla andra vaccinationer som man rekommenderar (stelkramp, difteri, mässling, allt sånt).

Well well, nu ska jag inte bråka mer om detta. :) Tyckte bara det var konstigt att så många tänkte göra tvärtemot rekommendationerna på sig själva men säkert kommer vaccinera sina barn efter de allmänna rekommendationerna.
  • Sommar15
    Minxy skrev 2015-02-13 06:12:56 följande:

Haha, tur man inte är ensam om det :)

Jag tror också det kalla vintervädret har nåt med saken att göra. Längtar till sommaren!

Smörj dem! :) Jag smetar på massa olja efter jag duschat på magen och brösten, tycker det hjälper mot kliande. Antar att det är huden som tänjts ut lite redan och med så torr luft såhär års så kliar det lite extra.
  • Sommar15
    doccah skrev 2015-02-13 08:51:54 följande:

Usch. Fick ett rejält slag i magen i natt på jobbet. Livrädd för att gå till jobbet varje gång och så händer detta

Usch vad jobbigt! Bebisen klarar sig säkert utmärkt, de ligger ju så inbäddade, men förstår att det är obehagligt. Vad säger din chef eller facket om din arbetssituation?
  • Sommar15
    charlotta1985 skrev 2015-02-16 13:58:59 följande:

Det är mitt första barn och jag är i v 16 (15+3). Jag är helt säker på att jag i lördags morgon, när jag halvlåg på rygg i soffan, kände bebis. Men sedan dess ingenting... förutom alla gasbubbor tarmarna då ;). Har desperat efter den fantastiska känslan lagt mig blixtstilla på rygg och koncentrerat mig stenhårt på att känna något, men nej. Nada.

Längtar innerligt tills jag börjar känna mer och oftare! SÅ häftigt!

Åh jag längtar så tills jag börjar känna något! Är en vecka efter dig... Men har moderkakan i framvägg och dessutom med första barnet har jag inga större förhoppningar på att känna något på många veckor än. Blir det innan vecka 20 blir jag glad! :)
Svar på tråden Bf Augusti 2015