• MissJP

Bf Augusti 2015

sagofröken skrev 2015-02-10 07:45:41 följande:

Det är som att vi har spegelgraviditeter! Jag sa till ultraljudssköterskan att det kändes som att jag var där för att göra gravtest, så känns det, som att jag precis har plussat, bara att jag råkar vara i vecka 12 :) Men nu vet jag inte om jag hör hemma i augustitrådar eller septembertrådar :)

Ja verkligen. Så skumt och så kul att det gått bra för oss trots att det såg så fruktansvärt dystert ut i början.

Jag förstår att det kändes så. Hur ska man kunna ens låtsas vara gravid innan.. skönt att vara så långt gången tillsammans med ett sånt besked, nu är ju missfallsrisken liten och du kan pusta ut av flera anledningar :)

Du är nog Välkommen att skriva i båda skulle jag tro :D Jag har valt den där tråden helt och hållet. Vi ska ju ändå få i augusti!
  • MissJP

"Och banta aldrig under graviditeten!

Bantning frigör organiska miljögifter som lagrats i fettväven i din kropp, detta är skadligt både för dig men främst fostret.

Forskare vid University of Miami School of Medicine hävdar att kvinnor som bantar i början av graviditeten dubblar risken att få ett missbildat barn.

De har hittat en koppling mellan bantning under tidig graviditet och skador på neuralröret hos fostret som kan leda till bla ryggmärgsbråck.

Graviditet är inte en tid då man ska banta. Vi har ännu inte tillräckligt med kunskap om det komplicerade samspelet mellan alla de näringsämnen du får genom kosten. Det går inte att banta och tro att det ska räcka om du äter extra folsyra. Du måste äta en välbalanserad kost, säger dr Maureen Malee."

Jag läste en artikel om viktuppgång under graviditeten, sen kom det här helt plötsligt. Vad jag förstår så är det vanligt att man går ner i vikt i början av graviditeten eftersom man mår illa eller på något annat sätt mår fysiskt dåligt. Jag har gått ner fyra kilo, för jag har mått galet illa och haft både kräkningar och diarré sen jag blev gravid. Så nu ska man oroa sig för det med.. banta förstår väl alla att man inte ska göra, men alla vi som bantar ner oss ofrivilligt? Vi är tydligen en fara för vårt barn.

• MissJP

Ullared är stället man ska vara på alltså? :)

Jag har inte varit där på 15-17 år.. har de bebisprylar där nu? För när jag var där så var det ett plåtskjul med lite fula kläder :p

• MissJP
    Anvicra skrev 2015-02-16 22:38:04 följande:

Är nu i vecka 14 och mår fortfarande väldigt illa!!! Är jag den enda? Ligger i sängen senast nio och känner mig faktiskt lite deppad. Kub gick fint men jag har svårt att glädjas när jag mår som jag gör. När gick ert illamående över? Med min dotter försvann det nu i vecka 14. Längtar desperat efter aptit och träning!!!!!

Jag är i vecka 13 och väntar desperat på att illamåendet ska lugna sig.. Det verkar vara olika där. Men vanligast att det går över nu och att man får mer energi. Sedan finns det kvinnor med "otur" som får gå med illamående och trötthet genom hela graviditeten. Jag är rädd för det.
  • MissJP
    Sanandra skrev 2015-02-17 14:06:00 följande:

Kub gick toppen, lugn krabat därinne å siffror på strax över 13 000 så är mer än nöjd. Kanske kan börja njuta snart!!;)

Njut redan nu! Allt är perfekt :) Härligt med goda nyheter. Vi ska in på kub på måndag och hoppas på goda nyheter där med :)
  • MissJP
    Sanandra skrev 2015-02-17 18:03:51 följande:

Efter allt som varit tidigare har man bara så svårt att ta till sig att allt faktiskt är bra.:)

Jag vet hur det är :)

Men allt verkar bra, så då får man försöka fokusera. För allt är ju bra! :D
  • MissJP
    Kottex skrev 2015-02-17 18:32:21 följande:

Har gått upp 2-3 kilo, har alltid sedan tonåren legat mellan 54-56, var uppe på 58 i söndags. Aldriig hänt men det känns bra :) äter precis vad jag känner för. Alltid varit ett sötmonster och det är ingen skillnad nu ;) frukt och grönt har alltid varit mina ovänner men försöker äta en frukt om dagen iaf, har precis börjat med nikotinläkemedel, JA, jag är rökare och vill inte ha några negativa svar angående det. Tar gärna uppmuntrande ord istället. Någon mer som syndar ciggaretter?

Jag röker EN cigarett i veckan. Jag vet att det varken gör till eller från när det gäller barnets eller min hälsa. I övrigt är det inget kaffe, ingen alkohol eller något annat som kan skada. Men den enda cigaretten ska försvinna senast efter rul. Alla cigaretter man inte röker är superbra. Om man halverar är det bra. Rökning är aldrig bra.. men det är ett beroende, och alla har inte lika lätt att sluta. Frukt och grönsaker äter jag i mängder :p Gjorde en morotssoppa igår som jag skulle kunna leva på resten av mitt liv haha.
  • MissJP
    Hetlena skrev 2015-02-18 14:01:58 följande:

Sparar ni nå pengar inför den kommande inkomsttappen? Jag satsar på att lägga undan mellan tre och fem tusen i månaden fram till det är dags. Förra månade blev det 3500:- å denna ser det ut att bli samma. Sen kommer även mannen kasta in en del men hur mycket det blir kan jag inte svara på, men ungefär två-tre gissar jag. Tänker använda dessa under mammaledigheten för att täcka upp så man slipper leva så hemskt fattigt. Men bara om det behövs så klart. Ska inte göra några stora utsvävningar bara för att pengarna finns. Men känns tryggt att ha ifall det blir tungt. =)

Jag sparar inte så mycket just nu utan "skuldsanerar" istället så jag inte har en enda onödig räkning/lån när bebis väl kommer ut. Så just nu betalar jag runt 20 papp i månaden i räkningar. Det som oroar mig mest med ekonomiska är att vi måste skaffa en större lägenhet. Här är alla stora lägenheter så sanslöst dyra i hyra.. för en fyra i normal storlek får man ge runt 10 i månaden för. När jag blir föräldraledig så kommer min inkomst att halveras.. Min karl har inte världens bästa inkomst men han har iaf fast jobb och det är värt en del. Vi får nog sätta oss ner och prata igenom det här. Vi har separat ekonomi.
  • MissJP
    Hetlena skrev 2015-02-18 15:10:01 följande:

Ja vi har också sett över utgifter och plockat bort allt onödigt. Bland annat kollat igenom försäkringar och bytt till billigare. Kommer även sälja vår ena jättetörstiga bil och köpa en mindre och snålare. Sen kommer vi spara ca 2200:-/månad när jag är hemma för att jag inte pendlar till jobbet då. =)

Det är helt galet vad mycket pengar man lägger på onödiga saker varenda månad. Nu är det dags att göra något åt det. Lekland bara en gång i månaden istället för två typ :p Men ja.. 2200 är mycket pengar.. speciellt om man kan spara det i ett halvår!
  • MissJP

Nattarbetar.. är van vid det men har hört att det inte är speciellt bra när man är gravid. Någon mer som suddar på nätterna?

Svar på tråden Bf Augusti 2015