• Zerafina

Var i Sverige är det bäst att bo?

lostinspace skrev 2014-11-21 23:40:10 följande:

Alingsås, Partille, Lerum, Kungälv, Kungsbacka kanske skulle kunna funka?

Tack, bra förslag! Göteborgsområdet är faktiskt lite lockande, får väl se vad som händer framöver. Men inte helt omöjligt att vi hamnar där så småningom. 
  • Zerafina
    Lilje skrev 2014-11-22 00:34:13 följande:
    Vad för ett jobb har han som inte finns i Malmö eller Köpenhamn?
    Jobben finns men risken att det blir problem är för stor, med tanke på arbetets art. Vill inte säga mer än så. 
  • Zerafina
    Anonym (Åland) skrev 2014-11-22 00:35:44 följande:

Åland är fint.

Ja, men hur är det att bo där året om? Sommartid är det säkert fint.
  • Zerafina
    Anonym (Intressant) skrev 2014-11-22 00:51:47 följande:

Intressant att du väljer bort allt ovanför Gävle på grund av att du inte vill ha ett kyligt klimat. Jag bor långt ovanför gävle och tycker alltid det är kallt när jag besöker specifika orter nedanför Gävle. Både sommartid och vintertid. Senaste gångerna jag varit i Stockholm har jag nästan frysit ihjäl och det har varit en lättnad att komma hem till norr.

Det är all denna snö och is som jag inte vill ha  
  • Zerafina
    Anonym (Östgöte) skrev 2014-11-22 08:24:49 följande:

Söderköping är en söt liten stad, det är ca 1 mil till Norrköping. 

Har åkt igenom Söderköping, det räckte med en gång. Totalt stopp mitt i byn, fick ingen bra känsla av det alls. Dessutom har jag hört att det finns en del drogproblem där :-/
  • Zerafina
    Jill 79 skrev 2014-11-22 09:09:47 följande:

Jag säger uppsala. Lagom stor stad, nära till Stockholm men utan det superhöga storstads tempot.

Ja, faktiskt. Har funderat på Uppsala faktiskt. Det är en mysig stad som har det mesta utom just, som du säger, stresstempot. 
  • Zerafina
    Anonym (Intressant) skrev 2014-11-22 11:53:59 följande:
    Och då går halva sverige bort? Som sagt, bor långt ovanför Gävle men vi har ingen fortfarande ingen snö än. När jag däremot var på besök i en stad i söder hade dom snö.
    Det handlar bara om att jag inte har det minsta sug att bo i Norrland. Det är kallare och mörkare där, och jag kan inte se att jag skulle trivas där, kort och gott. Men smaken är som baken. 
  • Zerafina
    dfuoih skrev 2014-11-22 12:56:43 följande:

Måste det vara i Sverige? Det låter som du (liksom jag) inte gillar kyla så det kanske skulle vara bättre att flytta lite mer söderut? Spanien är ett land som jag själv trivs mycket i och skulle kuna tänka mig att flytta till när barnen "flyttat ut".

Jag kan absolut tänka mig en flytt till sydligare breddgrader, men det blir långt framåt i tiden när jag närmar mig 50 kanske Får jag fråga var du bor nu? 
  • Zerafina
    Anonym (Intressant) skrev 2014-11-22 13:47:05 följande:
    Jag tjafsar inte och jag försöker inte övertala TS om att flytta till Norrland. Däremot reagerar jag när någon påstår att hela norrland är kallt och snöigt, när de inte stämmer utan snarare är så att vissa städer i norr är varmare och snöfattigare än vissa städer i söder. Tyvärr kan jag inte blunda när folk är totalt inskränkta och fördomsfulla. Vill du kalla det att tjafsa så är det ditt problem. Tycker bara det är tråkigt när folk påstår saker som inte stämmer.
    Vilka städer skulle det vara som du nämner? 
  • Zerafina
    Bellisen skrev 2014-11-22 15:06:51 följande:

Jag kan tipsa om Karlstad! Där finns allt man behöver i shopping- och nöjesutbud samtidigt som det ligger strategiskt till om man vill åka till antingen Stockholm, Göteborg eller Oslo!

Karlstad har mycket fin natur väldigt nära centrum, det är vackert med Klarälven och allt vatten, ligger vid Vänern och det är dessutom inte omöjligt att få jobb här!

Dessutom lyser ju alltid solen här! ;)

Tack för tipset, det är ett inte helt tokigt förslag. Och att arbeta inom vården i Norge är ju inget att tacka nej till heller. 
Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?