Inlägg från: Camillapunktslut |Visa alla inlägg
  • Camillapunktslut

melatonin till 5 åring?

Hej, om nån tycker tråden hamnat på fel ställe, säg till så flyttar jag den.

Var på bvc i torsdags och träffade barnläkaren. Vi var där pga att förskolan har uppmärksammat vissa problem som pojken har.

Lång lista men i korta drag, överaktiv, behöver hjälp att hålla fokus, utbrott, svårt när rutiner och vanor bryts.

Barnläkaren tyckte han uppfyllde många adhd och autism kriterier men tyckte vi skulle vänta med att göra en utredning för jag och personalen har kunnat hantera honom.

Han har stora problem med sömnen, oftast somnar snabbt och gott. Men efter 01 så är det som att han sovit klart. Vaknar och vill komma upp till mig. Då ligger han och sparkas, rör sig, vaknar titt som tätt.

Dom gångerna jag tar i det och går in med honom i hans säng igen kommer han upp 2-4 ggr och göra morgon kl 5-6. Oftast klarar jag inte mer än 2 veckor och det blir inte bättre.

Iallafall, så tyckte läkaren att om jag inte klarar mer så kunde vi göra en sömnutredning typ. Och ev ge honom melatonin.

Nån som har erfarenheter av det?

Tacksam för svar, jag orkar inte vara trött hela tiden pga störd sömn...

• Svar på tråden melatonin till 5 åring?
  • Camillapunktslut
    Voodoodoll skrev 2014-11-22 20:42:32 följande:

Har personligen inte erfarenhet av melatonin, men känner flera personer i min närhet som ätit det. Melatonin är väl ett sömnhormon, som gör att man blir trött när det blir mörkt. Jag hade nog varit beredd att testa det om jag hade sådana problem med barnets sömn. Jag hade dock kollat fass riktigt ordentligt efter bieffekter osv. Hade nog vägrat sömntabletter till ett så litet barn däremot.

Hoppas sömnen blir bättre så ni får sova lite bägge två. Lycka till!

Tack för svar, ja han sa att det var ett sömnhormon. Jag får inga träffar när jag söker på fass...
  • Camillapunktslut
    Voodoodoll skrev 2014-11-22 21:43:40 följande:

Circadin heter läkemedlet som finns i Sverige med melatonin.

Tack! Då ska jag in och kolla
  • Camillapunktslut
    Tiger201008 skrev 2014-11-27 19:05:01 följande:

Melatonin är för insomning. Min son har det. Theralen har han och det är mer långverkande.

Ja jag pratade med en vän vars dotter får theralen hon sa det också! Tyckte det var konstigt att han vill skriva ut melatonin då jag förstått att man måste ha licens och grejer för att få det utskrivet? När jag ändå förklarade tydligt att han har inga direkta problem att somna utan det tar 20-30 min och då är sagor inräknad i den tiden. Har inte varir i kontakt med läkaren än tänkte ringa nästa vecka. Ska/kan man be om att få theralen istället som första medicin liksom?
  • Camillapunktslut
    cloudberry79 skrev 2014-12-03 10:45:00 följande:

Vi har länge haft problem med själva insomningen, men också många uppvak på natten. Först provade vi cirkadin. Det funkade för insomningen ett tag, men problemen med nattliga uppvak fortsatte. Nu har vi rent melatonin och det fungerar mycket bättre. Insomningen funkar bra och han vaknar inte på nätterna som tidigare. Med Cirkadinet hade han ofta mardrömmar, men det är borta nu med melatoninkapslarna. Vi fick melatonin på licensförskrivning först när vi provat Cirkadin ett halvår i kombination med bolltäcke.

Tack för ditt svar. Sitter och väntar på att barnmedicin ska ringa upp. Så ska jag prata med läkaren och be att få nåt. 3 uppvak inatt.
  • Camillapunktslut

Så där ja, det var inga problem det inte. Fått cirkadin på recept. Kunde börja redan ikväll. Hoppas på det bästa!

• Camillapunktslut

Sådär ja, hämtade ut Circadiet igår. Det första som slog mig var att doktorn hade skrivit att han skullr tugga dom!? I bipacksedeln stod "den får ej krossas måste sväljas hel". Ringde 1177 som tyckte det var himla knasigt att han skrivit det. Men men.

Vid 18.30 fick han en tablett i lite sylt så den skulle gå lättare att svälja.

Redan vid 19 var han riktigt trött! Fick i han lite kvällsmat vid kvart över sju och läste en bok sen sov han som en stock vid 19.30!

Så snabbt har det aldrig gått! Han vaknade vid 2 tiden kom upp till mig men gick med honom till hans säng och då sov han till kl 6!

Rätt imponerad faktiskt, men tänkte ge honom den så sent som möjligt eftersom han annars somnar riktigt bra själv. Tänkte se om effekten på tabletten kan senareläggas så han kanske inte vaknar på natten.

• Camillapunktslut
    annajoanna skrev 2014-12-04 12:58:48 följande:

Det låter ju jättebra, vad himla bra för er! Med Cirkadin, som vi oxå haft tidigare, är själva poängen att den INTE får tuggas, eftersom den är en depåmedicin, dvs att den verkar i kroppen under längre tid - den tid som kroppen smälter den. Så om man tuggar den så förstörs själva metoden. Men, det gick ju bra iaf för er, men tycker läkaren borde ha vetat detta! Vi gick över till rent Melantonin för att det dels var så svårt för vår son att inte råka bita på tabletten, och för att han då somnade o sov jättehårt, som att han sov "koncentrerat" och sen ändå kunde vakna på småtimmarna, som att han sovit klart. (Men det hjälpte vid kvällsinsomningen) Det händer inte på Melantonin, för oss alltså. Man får känna sig fram, kan ta ett tag innan man hittar precis lagom dos o så.

Ja jag är nöjd med första natten. Jag kunde ge honom 2 om det behövs. Men ska ge honom en några nätter och se hur det går. Väldigt skönt att vi fått hjälp!
  • Camillapunktslut
    Kiltis skrev 2014-12-04 18:18:34 följande:

Hej,

Hur är din sons mage?

Jag håller på att utbilda mig till näringsterapeut i Storbritannien och vi har nyligen pratat mycket om adhd och add. Min lärare berättar att många barn han jobbat med har en störd bakterieflora pga antibiotika. De har även i många fall perforerad tarm pga att de inte tål mjölk, ägg eller gluten (gömd känslighet). När tarmen läcker så läcker små partiklar ut i kroppen och tar sig igenom blod/hjärna barriären. Detta skapar en stress i hela kroppen.

Kroppen blir också dålig på att ta upp näring då tarmen är skadad och kroppen bryter inte ner proteiner till aminosyror och signalsubstanser.

Kanske värt att kolla upp?

Det här är en pojke som blivit hjälpt av en av min lärares elever.

www.health-energy-fitness.co.uk/Testimonials/Adam

Kram

K

Tack, han har inga problem med magen. Inte som vi märkt iallafall.
  • Camillapunktslut

En tablett kl 19.40 har fått låna boken "kaninen som så gärna ville somna" så den läste vi och kl 20 sov han som en stock! Men vaknade nyss vid kl 2. Det verkar vara något magiskt med just det klockslaget! Han har somnat om i sin säng igen efter lite gnäll men det tog inte mer än några minuter. Men själv har jag svårt att komma till ro...

• Camillapunktslut
    annajoanna skrev 2014-12-03 14:44:07 följande:

Mina barn på 5 år har autism med sömnstörning som en del i det. De äter melatonin sedan drygt två år och det förbättrade vår livskvalitet med 600% Viktigt att påpeka är att melatonin är det ämne som kroppen producerar och som orsakar sömnighet, dvs det är kroppseget och ingen "medicin". Vid den här formen av sömnstörning har man för låg egen nivå för att kroppen ska kunna sova när man är trött. Som att man är trött men inte kan känna det, typ. Melatonin i kemisk form gör att man återställer en obalans. Melatonin är inget läkemedelsnamn i sig, utan den aktiva ingrediensen i alla de nämnda läkemedlen, tex Cirkadin. I ren form heter även läkemedlet Melantonin.

Utan att veta något om ditt barn så kan det vara så att han skulle kunna få melantonin när han vaknar på natten, för att somna om igen för resten av natten. Det låter som att han inte har insomningssvårigheter på kvällen, men att inte kunna somna om på natten är också en form av insomningssvårigheter. Det skadar inte att prova, för melantonin går ur kroppen efter ett antal timmar och är i egenskap av kroppseget ämne på inget sätt beroendeframkallande. (Det är min uppfattning att det inte heller "fungerar" om det inte finns en trötthet i grunden, att det inte skulle funka om man tog det mitt på dagen tex. Men det kan man ju kolla m doktorn, om det finns medicinskt belägg för det såklart. )

Off topic är det min åsikt att en psykolog GENERELLT bör bedöma om ett barn behöver utredas eller inte, inte en allmänläkare/barnläkare. Mest för att OM behoven finns så är tidiga insatser väldigt viktiga! Och som mamma till barn med autism så vill jag säga att det är verkligen inte det värsta som kan hända och den hjälp man får bara gör livet lättare, inte tvärtom. Bara ett tillägg, vet som sagt inget om ditt barn.

Lycka till ????

Angående utredningen där så tyckte läkaren att om jag och personalen på förskolan kan och har kunnat hantera honom så behövde vi inte göra en utredning nu. Han tyckte att pojken skulle få en rättvisare diagnos om vi sköt på det tills han börjar skolan. Vi kommer ha ett möte till våren med skolpsykologen och förskolepsykologen till våren för överlämningen till skolan och sen ett möte igen med barnläkaren några veckor efter skolan startat
  • Camillapunktslut

Han kan inte sova på Circadinet... Somnar gott javisst, men det har han alltid gjort. Men vaknar på nätterna fortfarande 1-3 gånger. Pratade med barnläkaren igår igen och han sa att då kan vi sluta med Circadinet och vara utan ett tag och se hur han sover... Varför!? Han sover ju dåligt både innan och med Circadin, så varför måste vi prova utan när vi sökt hjälp för ett problem som finns.

Han sa att vi kunde få prova Atarax iallafall. Nån som har erfarenheter av det?

• Camillapunktslut
    Litet My skrev 2014-12-10 09:30:24 följande:

Min son började efter sommaren att kliva upp vid 3 på natten, pigg och minst sagt kreativ. Han hade då en tablett Melatonin som han haft sista 3 åren bortsett från några luckor. Pratade med läkaren som sa att vi skulle bubbla dosen. Dock tog det ett tag att bryta vanan att gå upp klockan 3 då den satt sig men nu peppar peppar känns det som att det gett med sig. Kompisen som har ADHD fick tipset att istället ha en extra vb tablett han själv tog om hennes pojk vaknade på natten så länge han inte blev trött dagen efter på det. Det finns lite olika varianter. Nu är jag ingen läkare men det låter knepigt att bara ta bort medicinen för ett barn som inte kan sova.

Ja jag tyckte också det lät dumt? Speciellt när vi redan är inne i hjulet och har fått medicin, så kan man väl inte bara sluta...

Har pratat med sköterskan och hon skulle lämna meddelande till läkaren.
  • Camillapunktslut
    annajoanna skrev 2014-12-13 10:52:05 följande:

Att han somnar och vaknar är inget konstigt om han har tuggat på Cirkadinet. Det är därför det är svårt med Cirkadin, det får inte tuggas. Ursäkta om jag klagar på din dr igen, men han verkar inte så bra på detta med sömnstörning. Atarax är kroppseget oxå, men lugnande och det är ett helt annat hormon. Har man brist på melantonin så hjälper det inte att fylla på nåt annat. Han borde förskriva rent melantonin, Melantonin, så att ni kan ge honom mer när han vaknar på natten. Sen kanske det inte behövs så småningom. Ja, det är licens på det men vad är det med det då? Det är bara ett till irriterande steg, men säkert jobbigare för dr än för dig - det är så jäkla värt (Kanske därför han undviker det?)

Hej, jag tycker också det var konstigt att han skulle tugga dom.. Men men, vi har fått atarax nu. Det funkar bättre! Ett uppvak på natten för att kissa och han somnar om på minuten när jag bäddar ner honom igen. Sen kommer han vid 6 ungefär och nu när vi är lediga så får jag honom att somna om igen!

Det är ett helt annat barn här nu, han är glad, han lyssnar bättre, han blir inte hysteriskt arg längre. Det är helt otroligt. Jag tror att han har gått runt och varit övertrött och inte fått sovit ordentligt nånsin. 
    Så jag är nöjd, vet inte om man ska nöja sig eller om man ska kämpa för nåt mer, men för stunden så mår vi bra allihopa
Svar på tråden melatonin till 5 åring?