• hundhundlabrador

pris på 3 årig labrador?

Det är så att jag funderar på att köpa en 3 årig labrador. Han är registrerad i ssk, vart på en utställnings tävling men van inget pris (om de har betydelse) han har tydligen även fått C på höftledsröntken. Nu till min fråga.

Uppfödaren vill ha 10 000 kr för denna hund.

Jag vet inte vilka priser man kan ta för en vuxen labrador så tänkte kolla med er här?

Är detta rimligt?

Tack för svar!

• Svar på tråden pris på 3 årig labrador?
  • firebird

C-höfter menas att det är olämpligt att avla på. Samt att hunden är 3år. Jag vet uppfödare som kan omplacera dessa hundar gratis eller symbolisk summa som ett par tusen. Jag skulle aldrig betala nästan fullt valppris för en sån hund.

• Dexter dot com

Om hunden inte är meriterad och fullt frisk skulle jag inte betala mer än en symbolisk summa för en vuxen hund. 

• Apopan

Som andra skrivit, Nej, det är verkligen inte rimligt. Vore ju en sak om han hade bättre ledstatus och gått bra på utställning, men nej. Är det så att du känner hunden och tycker väldigt mycket om honom, och att det är därför uppfödaren försöker få mycket pengar för honom måhända?

• upp och ner

Om hunden vore friröntgad och frisk i övrigt skulle jag kunna tänka mig att betala 6-7000 för en renrasig hund med stamtavla i den åldern.
    Denna hund är dock inte det, och då skulle jag bara vilja betala en symbolisk summa.
    10 000 kr är på tok för mycket, det är ju nästan vad man betalar för en valp..

• TigerLilySwe

Symbolisk summa, absolut viktigast är att hunden kommer till ett bra och livslångt hem.

• blåklocka01

Jag köpte min jaktlabbe när han var 5 år för 500kr. Sen skaffade jag en valp 12v. av samma ras för 12000kr.

Nej, 10000kr för en 3 åring låter på tok för mycket särskilt om han har dåliga höfter.

Då är det bättre att börja med en valp och uppfostra den själv från början.

• T4bb3

Låter mest som uppfödaren vill få ut så mycket som möjligt för en hund som inte blivit något plus att den har c-höfter. Även om du får ner priset hade jag valt att köpa en annan hund.

Egenföretagare, hundägare och jägare!
Svar på tråden pris på 3 årig labrador?