Inlägg från: Rakad Apa |Visa alla inlägg
  • Rakad Apa

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 17:30:42 följande:

Jösses vad många naiva i denna tråden. Och var bor ni egentligen? Här är det väldigt sällan man ser någon med palestinasjal, när folk har det är det verkligen ett politiskt ställningstagande, människor till vänster på den politiska skalan med Hamas-sympatier. Tror ni att det bara är ett mode är ni grundlurade.

Det är bara ett klädesplagg, oavsett hur mycket du vill inbilla dig själv om motsatsen. Här i Oslo går var och varannan etnisk norsk med sjal, det är på modet helt enkelt.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 17:41:57 följande:

Alla som har palestinasjal i Oslo kanske är pro Palestina? Annars som jag sagt förut är de naiva om de tror att det inte är en politisk markering. Notera att jag aldrig sagt på vilken sida jag befinner mig i denna konflikt, jag vill bara att man ska vara medveten.

Jag är iofs pro Palestina, men det är inte grunden till att använder den. Hade även använt den om det hade varit ett israeliskt plagg. Dom flesta reflekterar nog inte ens över det, utan ser det bara som ett vanligt klädesplagg. Iaf i mina umgängeskretsar.
  • Rakad Apa
    Anonym (Z) skrev 2014-11-24 09:33:22 följande:

Att säga att sjalen inte har någon politisk laddning och motivera detta med att det inte är år 1968 längre är både naivt och dumt. Det är som att jag skulle säga att folk borde vakna upp för det inte är 1940 längre om någon skulle anse att nazistsymboler eller davidskors är symboliskt laddade. Sjalen ÄR politiskt laddad, oavsett om man själv tycker det eller inte. Sedan att du tycker att det är en snygg modeaccessoar är ju orelevant. Klädedplagget blir inte mindre symboliskt laddat för det.

För ett fåtal kanske den är politiskt laddad men majoriteten ser den som ett vanligt klädesplagg.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet