• Mamori

Vill du äta GMO?

Låter dåligt med pesticider men då tänker jag snarare att jag vill undvika sånt, inte undvika GMO. GMO som sådant känns bara positivt.

• Mamori
    winnethepooh skrev 2014-12-02 08:51:59 följande:
    Ja exakt, men att "undvika sånt" blir ju att undvika GMO eftersom att de flesta GMO-produkter idag innehåller ännu mer pesticider och insekticider än vanliga icke-ekologiska produkter. Helst äter jag ekologiskt när jag kan så jag har verkligen ingen lust att äta ännu större mängder gifter än vanligt europeiskt jordbruk ger, jag kan inte se poängen, varför skulle någon vilja det?
    Nej det är inte alls samma sak. Det går att göra GMOs utan pesticider även om jag inte har någon aning om hur ovanligt det är. Och genom att säga att man ogillar GMOs så dissar man då även dessa.
  • Mamori
    winnethepooh skrev 2014-12-03 08:54:44 följande:
    Du säger att du inte har en aning om hur ovanligt det är. Det är just det som är problemet. Diskussionen handlar ju om de GMO-produkter som finns på marknaden idag, inte om några eventuella produkter som kanske kommer att finnas om 100 år. Det verkar meningslöst att diskutera det senare.

Den stora finansiella fördelen för bönderna med de de flesta GMO-frön idag är just att de kan använda starkare pesticider och insekticider än med "vanliga" frön för att GMO-fröna är modifierade att tåla det. Om man inte har förstått det så måste man nog läsa på lite mer innan man uttalar sig om GMO.
    Ja men teoretiskt går det att genmanipulera växterna att själva bli insektresistenta så att det inte behövs några pesticider överhuvudtaget. Det är svårare men pågår experiment med det för nuvarande. Så därför känns det att fokusera på fel sak att säga att man är emot GMO på grund av det, då kan man lika gärna säga att man är emot överdrivet användande av pesticider.

Jag är väldigt påläst angående GMO, har en masterutbildning i ett relaterat ämne och har själv arbetat med det. Däremot har jag bättre koll på möjligheterna med GMO än hur det används kommersiellt idag.
  • Mamori
    Mamori skrev 2014-12-03 09:27:28 följande:
    Ja men teoretiskt går det att genmanipulera växterna att själva bli insektresistenta så att det inte behövs några pesticider överhuvudtaget. Det är svårare men pågår experiment med det för nuvarande. Så därför känns det att fokusera på fel sak att säga att man är emot GMO på grund av det, då kan man lika gärna säga att man är emot överdrivet användande av pesticider.

Jag är väldigt påläst angående GMO, har en masterutbildning i ett relaterat ämne och har själv arbetat med det. Däremot har jag bättre koll på möjligheterna med GMO än hur det används kommersiellt idag.
    Eh, skrev fel - att själva bli resistenta så att det inte behövs några pesti/insekticider överhuvudtaget - ska det vara.
Svar på tråden Vill du äta GMO?