Vill du äta GMO?
Kan inte rösta eftersom det beror på vad man har gjort med grödan för att jag ska äta den.
All gmo är inte av ondo utan en del är faktiskt för att man ska slippa använda handelsgödsel eller växtskydd i samma mängder som vid den vanliga grödan. Då är gmo ok.
Att ta fram monstergrödor som lakar ur marken eller smakar sämre är inte intressant.
Ta bara potatis. Ett av vårt mest besprutade livsmedel. Potatis angrips lätt av svamp - bladmögel. Denna spor sprids med vinden och älskar fuktigt väder - svensk sommar. Angrips potatisen måste man direkt skörda den annars ruttnar den. Angrips potatisen tidigt på säsongen innan den har hunnit växa till sig så blir det i princip ingen skörd alls.
Går alltså inte att lite på skördevolymerna om vi skulle odla all potatis eko.
Och i detta fall så är eko samt hobbyodlarna på kolonilotter och trädgårdar en stor smittspridare. Om dessa slutade med sin ekoodling skulle bekämpningen i den konventionellt odlade potatisen - volymproduktionen, i princip kunna halveras.
Men annars skulle man kunna ta och korsa vår matpotatis med en sydamerikans vildpotatis som är resistent mot bladmögel, men det går ju inte eftersom det då blir gmo...
Assymetriska hybrider mellan två arter, av ex. potatis, gör man genom att först stråla sönder DNA:t i celler från den ena arten med röntgenstrålar och sedan slå samman de cellerna med celler från den andra arten. Plantorna som växer upp har mest DNA från den ostrålade arten men här och var kommer de ha lite DNA från den röntgenbehandlade arten. Har man tur är det just snuttarna med ex. bladmögelresistens som följt med in i hybriden. Det låter artificiellt och det är det, men det är fortfarande inte GMO. GMO blir det om jag isolerar DNA-snutten med bladmögelresistens från den vilda arten och stoppar in den i potatisens DNA genom genetisk transformering, då blir det förbjudet.
Annars håller jag med dig fullt ut GMO som teknik är inte av ondo. Min utläggning ovanför är bara för att illustera hur bisarrt regelsystemet och GMO debatten är.
Jag är väl insatt i frågan och äter gärna GMO.