villbusa skrev 2014-11-30 16:03:01 följande:
Jodå, att älska min nästa bekänner jag mig till, den moralen finns ju i många religiösa och politiska inriktningar och är knappast något unikt för bibeln.
Du hänvisar till Sodom och Gomorra när du fördömer människor här på tråden som enligt dig sysslar med perversioner som kommer att innebära jordens undergång, det är inget jag lagt i din mun, det är ju det du själv säger i varje inlägg här, att det finns ett rätt sätt att leva sina liv, ditt sätt, med bibeln som rättesnöre.........
Halleluja......eller ....Not

Nej, det har jag inte skrivit. Det har du hittat på själv. Däremot har jag skrivit att jag tror det är dåligt för en civilisation när perversionen upphöjs till dygd. Läs vad jag skriver istf att hitta på själv.
Men när det då gäller detta med "att älska sin nästa", vilket du bekänner dig till, detta bibliska budskap, så tycks du vara omedveten om att anledningen till att du bekänner dig till denna sentens, ju är att du är formad av den kristna traditionen.
Under vikingatid t.ex., i Skandinavien, så fanns öht inte nån liknande "humanism" i den meningen. Då var det andra "normer" som gällde. T.ex. om nån hade gjort dig orätt, så var det din plikt att hämnas, inte bara på den som hade gjort dig orätt, utan på hela hans eller hennes familj, inklusive spädbarn!