Kan man banta med drickdiet EFTER gastric bypass?
Jag gjorde en gastric bypass för ett år sen och har gått ner den vikt jag ska gå ner, ca 70 kilo. Väger 84 idag, 173 cm lång. Jag har övervikt enligt BMI. Vill gärna gå ner de sista kilona också till ungefär 70, kanske nåt kilo extra gör väl inget. Men det är svårt. Försöker röra på mig och äter ganska bra, men orken är HELT slut. Alla mina värden är bra, jag är bara så trött ändå. Vet inte varför. Går jag 5 kilometer på förmiddan klarar jag inte dagen utan att sova middag, så illa är det. Har sökt vård men eftersom värdena är bra finns ingen förklaring...
Jag undrar om jag kan ge mig själv en liten rivstart med typ Nutrilett eller motsvarande. Jag tänker kanske inte byta ut alla mål men några, i kombination med bra mat och motion såklart. Jag har försökt gå ner i vikt många gånger sen operationen men allt faller på att jag är så slut och trött att det känns helt svimfärdigt och jag känner det som att jag MÅSTE kasta i mig socker och så blir jag besviken på mig själv och ger upp. Så min plan är att köra på drickdiet för att tappa några kilon och bli mer peppad att försöka mer.
Hittar ingen information alls kring drickdiet EFTER operation. Frågar man nån i sjukvården kan jag tänka mig att de bara skulle säga "nej, mat är bättre" vilket jag självklart vet, men nu behöver jag råd och tips från vanliga människor som lever i verkligheten. Är det farligt på något sätt att "banta" med pulver? Eller är det ok under en kortare period?