Bronsdiabetes, borde jag informera mina föräldrar?
Det har visat sig att jag har höga ferritinvärden, dock precis inom gränsen. Detta kan vara indikation på att jag bär på en genetisk avvikelse som resulterar i hög upptagning av järn. Då kroppen inte kan göra sig av med järn, utöver förlust av blod, lagras de i organen som på sikt kan skada kroppen.
Jag är ung, så för min del handlar det om att hålla koll på järndepån och om det skulle visa sig att jag har detta gå och tömma mig på blod emellanåt. Dock är det ärftligt så om jag bär på den genen kommer det förmodligen från någon av mina föräldrar. Om det inte upptäckts hos dem kan det alltså få negativ påverkan. Aldrig hört dem prata om det, så tror inte de har uppmärksammats på detta (antingen för att de inte har det eller för att det inte upptäckts.)
Jag har ingen kontakt med dem, och skulle inte vilja ta kontakt igen. Mina värden kan förklaras av att jag hade en inflammation samtidigt som provet togs då det kan ge falskt för högt. Jag ska ta nya prover innan sommarn för att följa upp så det inte fortsätter öka men just nu är det inget oroväckande. Är jag bara ego om jag avvaktar med att höra av mig om detta ifall det i sommar skulle visa sig att mina värden fortsätter att öka? Eller är något de borde kolla upp på en gång?