Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Korta pojknamn!

Tor och Dag är mina favoriter bland korta pojknamn. Fornnordiska, manliga och rejäla, och hyfsat ovanliga utan att vara konstiga.

• Centurione
    Leonie88 skrev 2014-12-14 11:44:55 följande:

Joel, Joar, Ivar, Isak,Ola, Malte, Otto, Love, Alve, Adam, Måns, Max, Jim, John, Kim, Frans, Frank, Albin, Oscar, Noah.

Joel och Joar är väldigt fina - de har "vuxit" för mig på senare år.
  • Centurione
    Centurione skrev 2014-12-14 15:14:10 följande:

Tor och Dag är mina favoriter bland korta pojknamn. Fornnordiska, manliga och rejäla, och hyfsat ovanliga utan att vara konstiga.

Tillägg till detta: Tor är positivt för många p.g.a. asaguden Tor och hans styrka och manlighet - de unga känner honom från Thor-filmerna. Och Dag är väldigt positivt i hela världen p.g.a. vår egen Dag Hammarskjöld.
  • Centurione
    fluu skrev 2014-12-14 17:03:00 följande:
    Apropå det så tycker jag att Tore är otroligt fint, jag har verkligen blivit fäst vid det på senare tid!
    Tore - liksom Arne - BORDE vara fina, i min bok. Men de KÄNNS som namn på gubbar och/eller töntar...
  • Centurione
    fluu skrev 2014-12-14 17:07:47 följande:
    Ja, lite "fel" generation är det väl än, men jag tror att vi ser namn lite olika också pga åldersskillnaden mellan oss. Jag gillar många mansnamn som börjar på t och slutar på e, Tore, Toste, Tuve, Ture exempelvis.
    Jo - de namnen är ju verkligen skolans tönt för mig. Utom Tuve - det har nog inte använts under min livstid - alltså inte ens gamla män på 1970-talet hette det.
Svar på tråden Korta pojknamn!