• Anonym (TS)

Kan tarmarna sticka ut vid förlossning?

Hej är det sant att tarmarna kan sticka ut vid förlossning? Typ att de pressas ut pga barnets stora huvud.

• Svar på tråden Kan tarmarna sticka ut vid förlossning?
  • Monkii
    Anonym (mor) skrev 2014-11-25 18:27:54 följande:

Och hur slutade det? Fick du kejsarsnitt?

Ja men inte genom barnmorskan.
  • Anonym (mor)
    Anonym (gör såhär) skrev 2014-11-25 17:28:59 följande:
    Ett snitt är en operation och ett sådant beslut kan bara fattas av en läkare. BM håller i informations- och stödsamtalen (det som på vissa håll kallas Aurorasamtal), men en BM får aldrig fatta beslut om operation eller för den delen säga åt en kvinna att hon inte kommer att snittas. Du överdriver dessutom kraftigt när du säger att "det skulle sluta med att läkaren inte hann med annat". Det görs ca 1300 snitt på moderns egen begäran per år i hela Sverige (av totalt 100 000 förlossningar). Undersökningar visar att över 90% av alla kvinnor vill inget annat än föda vaginalt. Att väntrummen skulle bågna av snittönskande kvinnor och att läkarens tidbok skulle explodera av dessa önskemål är med andra ord en fullständigt obefogad oro från din sida. Och absolut inte ett argument mot att en kvinna inte skall få den medicinska bedömning hon har rätt till.
    Okej. Jag är väl lite "FL-skadad"? Det är många "snittrådar"! MEN denna tråd handlar ju om ngt helt annat. Jag undrade tidigare i tråden om fenomenet att "tarmarna sticker ut"!!? kan handla om hemorrojder? 
  • Ellie
    Anonym (mor) skrev 2014-11-25 18:44:22 följande:
    Okej. Jag är väl lite "FL-skadad"? Det är många "snittrådar"! MEN denna tråd handlar ju om ngt helt annat. Jag undrade tidigare i tråden om fenomenet att "tarmarna sticker ut"!!? kan handla om hemorrojder? 
    Kanske det. Eller så handlar det om när tarmarna faktiskt sticker ut - analprolaps, eller rektalprolaps.
  • Anonym (mor)
    Ellie skrev 2014-11-25 19:29:42 följande:
    Kanske det. Eller så handlar det om när tarmarna faktiskt sticker ut - analprolaps, eller rektalprolaps.
    Okej det har jag aldrig hört talas om. Undrar om det är vanligt.
  • Anonym (Narkossköterska)
    Anonym (välj snitt.) skrev 2014-11-24 19:45:17 följande:

Välj snitt under narkos... Är guld värt!

Du skulle aldrig rekommendera något sådant om du visste hur ett sådant snitt går till och vilka risker det innebär för både barnet och mamman. Ibland har man ju inget val. Urakuta snitt måste man söva och då SLITER man ut barnet. Det gäller ju liv eller död. Men när det gäller planerade snitt är det en fördel att kunna operera lugnt och snyggt utan att behöva riskera ett sövt barn.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Narkossköterska) skrev 2014-11-25 23:14:55 följande:
    Du skulle aldrig rekommendera något sådant om du visste hur ett sådant snitt går till och vilka risker det innebär för både barnet och mamman. Ibland har man ju inget val. Urakuta snitt måste man söva och då SLITER man ut barnet. Det gäller ju liv eller död. Men när det gäller planerade snitt är det en fördel att kunna operera lugnt och snyggt utan att behöva riskera ett sövt barn.
    Min syster hade urakutsnitt på grund av moderkaksavlossning och hon fick bara epidural.
  • Grynet2010

Att bli snittad är ingen som helst garanti för att slippa analprolaps eftersom att hela buken är ju borta och det kan även hända då. Jag är snittad 3 gånger och fått det 2 men läkarna tryckte tillbaka det så fort dom märkte att det hände så det är ju ingen konstant "skada".. Ska bli snittad igen om några veckor så jag vet ju att det kan hända.

Prata med en barnmorska eller läkare istället för att bli ännu mera uppskrämd här av folk som tror sig veta allt.

• Grynet2010

Och en prolaps kan även hända under själva graviditeten eftersom att fostret trots allt trycker neråt i hela 9 månader.

• Anonym (Narkossköterska)
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-25 23:40:43 följande:

Min syster hade urakutsnitt på grund av moderkaksavlossning och hon fick bara epidural.

Vad bra! Jag antar att EDAn redan var lagd och hade tagit fint. Man vill ju undvika narkos vid snitt om man kan men det finns situationer när man inte har något val.
  • Anonym (äntligen Mamma)

Vill bara påpeka att det inte är så lätt att "kräva snitt"
    jag har varit förlossningsrädd hela mitt liv o vågade inte tänka mig att försöka "skaffa barn" i många år, men så sent i livet kom den stora längtan att ta över o efter många missfall fick vi äntligen barn i våras.
    Jag sa till BM tidigt att jag var rädd o ville ha KS pga det men också pga alla svårigheter med missfall o rädsla för att barnet skull fastna o skadas eller dö, samt min höga ålder som förstföderska.
    Så jag fick komma på sk Aurorasamtal, men den BM sa bara att det krävs extraordinära omständigheter för att få KS...så jag fick komma till en läkare o förklarade mina rädslor o fick ändå inte snitt.
    Det slutade med sugklocka o yttre press o 6 dragningar o fruktansvärd smärta.
    Mitt barn fick en jobbig start i livet o jag fick bristningar.
    Sen några veckor efter FL fick jag framfall, som jag dras med sen dess, de vill inte operera förrän det gått längre tid o jag mår så dåligt över detta, det påverkar allt i min vardag o vi har inte ens haft sex o nu är det 7 månader sen FL.
    Jag är så ledsen att jag inte fick KS.
    Så det är inte "bara att kräva snitt"!

• Cale

Det kan hända, men risken verkar inte vara så stor att man tar upp det. Det har hänt att folk som är förstoppade tar i alldeles för mycket och tarmen glider ut, men det är egentligen inget enormt problem - som någon annan har sagt så kan man (läkare) trycka tillbaka tarmen.

• Anonym (k)
    Anonym (äntligen Mamma) skrev 2014-11-26 09:51:56 följande:

Vill bara påpeka att det inte är så lätt att "kräva snitt"

jag har varit förlossningsrädd hela mitt liv o vågade inte tänka mig att försöka "skaffa barn" i många år, men så sent i livet kom den stora längtan att ta över o efter många missfall fick vi äntligen barn i våras.

Jag sa till BM tidigt att jag var rädd o ville ha KS pga det men också pga alla svårigheter med missfall o rädsla för att barnet skull fastna o skadas eller dö, samt min höga ålder som förstföderska.

Så jag fick komma på sk Aurorasamtal, men den BM sa bara att det krävs extraordinära omständigheter för att få KS...så jag fick komma till en läkare o förklarade mina rädslor o fick ändå inte snitt.

Det slutade med sugklocka o yttre press o 6 dragningar o fruktansvärd smärta.

Mitt barn fick en jobbig start i livet o jag fick bristningar.

Sen några veckor efter FL fick jag framfall, som jag dras med sen dess, de vill inte operera förrän det gått längre tid o jag mår så dåligt över detta, det påverkar allt i min vardag o vi har inte ens haft sex o nu är det 7 månader sen FL.

Jag är så ledsen att jag inte fick KS.

Så det är inte "bara att kräva snitt"!

Beklagar det du varit med om. Håller med om att man verkligen inte bara kan begära ett snitt. Jag fick kämpa dagligen i fyra månader. Min bm hånade och förlöjligade mig och förlossnigsläkaraen låtsades som att det inte fanns ett problem att prata om. Jag bröt ihop och blev remitterad till psykiatrin vilket aldrig hade behövt hända.
  • apeshit

Det kan mycket väl hända och det hände mig och jag är inte återställd än fyra måb efter förlossningen. Måste trycka in tarmen igen efter varje tömning och har bara en krystning på mig eftersom jag inte kan arbeta med ringmuskeln längre då tarmen kommer ut. 

förutom fick jag även ett bakre och främre slidväggsframfall. 

allt detta viftas nu bort av sjukvården och anses som normalt och ngt man får räkna med och det finns ingen hjälp att få

kräv ett snitt och hänvisa till riskerna för framfall, inkontinens, risk för att aldrig mer kunna träna som man en gång gjort, smärta vid samlag och tusen miljoner andra komplikationer som kan hända vid VF. 

Visst chansen kanske inte är så stor, men skulle olyckan vara framme FINNS DET INGEN HJÄLP ATT FÅ ÖVER HUVUD TAGET DÅ ALLA JÄVLA KOMPLIKATIONER NORMALISERAS AV SJUKVÅRDEN.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Narkossköterska) skrev 2014-11-26 00:41:02 följande:
    Vad bra! Jag antar att EDAn redan var lagd och hade tagit fint. Man vill ju undvika narkos vid snitt om man kan men det finns situationer när man inte har något val.
    Nej det var moderkaksavlossning och hon kom in akut. Men går däremot inte att intubera henne, därför blev det ryggmärgsbedövning.
Svar på tråden Kan tarmarna sticka ut vid förlossning?