Kan tarmarna sticka ut vid förlossning?
Hej är det sant att tarmarna kan sticka ut vid förlossning? Typ att de pressas ut pga barnets stora huvud.
Hej är det sant att tarmarna kan sticka ut vid förlossning? Typ att de pressas ut pga barnets stora huvud.
Och hur slutade det? Fick du kejsarsnitt?
Jobbar inom vården och det är mååååånga kvinnor som har tarmprolaps.
Välj snitt under narkos... Är guld värt!
Att bli snittad är ingen som helst garanti för att slippa analprolaps eftersom att hela buken är ju borta och det kan även hända då. Jag är snittad 3 gånger och fått det 2 men läkarna tryckte tillbaka det så fort dom märkte att det hände så det är ju ingen konstant "skada".. Ska bli snittad igen om några veckor så jag vet ju att det kan hända.
Prata med en barnmorska eller läkare istället för att bli ännu mera uppskrämd här av folk som tror sig veta allt.
Och en prolaps kan även hända under själva graviditeten eftersom att fostret trots allt trycker neråt i hela 9 månader.
Min syster hade urakutsnitt på grund av moderkaksavlossning och hon fick bara epidural.
Vill bara påpeka att det inte är så lätt att "kräva snitt"
jag har varit förlossningsrädd hela mitt liv o vågade inte tänka mig att försöka "skaffa barn" i många år, men så sent i livet kom den stora längtan att ta över o efter många missfall fick vi äntligen barn i våras.
Jag sa till BM tidigt att jag var rädd o ville ha KS pga det men också pga alla svårigheter med missfall o rädsla för att barnet skull fastna o skadas eller dö, samt min höga ålder som förstföderska.
Så jag fick komma på sk Aurorasamtal, men den BM sa bara att det krävs extraordinära omständigheter för att få KS...så jag fick komma till en läkare o förklarade mina rädslor o fick ändå inte snitt.
Det slutade med sugklocka o yttre press o 6 dragningar o fruktansvärd smärta.
Mitt barn fick en jobbig start i livet o jag fick bristningar.
Sen några veckor efter FL fick jag framfall, som jag dras med sen dess, de vill inte operera förrän det gått längre tid o jag mår så dåligt över detta, det påverkar allt i min vardag o vi har inte ens haft sex o nu är det 7 månader sen FL.
Jag är så ledsen att jag inte fick KS.
Så det är inte "bara att kräva snitt"!
Det kan hända, men risken verkar inte vara så stor att man tar upp det. Det har hänt att folk som är förstoppade tar i alldeles för mycket och tarmen glider ut, men det är egentligen inget enormt problem - som någon annan har sagt så kan man (läkare) trycka tillbaka tarmen.
Vill bara påpeka att det inte är så lätt att "kräva snitt"
jag har varit förlossningsrädd hela mitt liv o vågade inte tänka mig att försöka "skaffa barn" i många år, men så sent i livet kom den stora längtan att ta över o efter många missfall fick vi äntligen barn i våras.
Jag sa till BM tidigt att jag var rädd o ville ha KS pga det men också pga alla svårigheter med missfall o rädsla för att barnet skull fastna o skadas eller dö, samt min höga ålder som förstföderska.
Så jag fick komma på sk Aurorasamtal, men den BM sa bara att det krävs extraordinära omständigheter för att få KS...så jag fick komma till en läkare o förklarade mina rädslor o fick ändå inte snitt.
Det slutade med sugklocka o yttre press o 6 dragningar o fruktansvärd smärta.
Mitt barn fick en jobbig start i livet o jag fick bristningar.
Sen några veckor efter FL fick jag framfall, som jag dras med sen dess, de vill inte operera förrän det gått längre tid o jag mår så dåligt över detta, det påverkar allt i min vardag o vi har inte ens haft sex o nu är det 7 månader sen FL.
Jag är så ledsen att jag inte fick KS.
Så det är inte "bara att kräva snitt"!
Det kan mycket väl hända och det hände mig och jag är inte återställd än fyra måb efter förlossningen. Måste trycka in tarmen igen efter varje tömning och har bara en krystning på mig eftersom jag inte kan arbeta med ringmuskeln längre då tarmen kommer ut.
förutom fick jag även ett bakre och främre slidväggsframfall.
allt detta viftas nu bort av sjukvården och anses som normalt och ngt man får räkna med och det finns ingen hjälp att få
kräv ett snitt och hänvisa till riskerna för framfall, inkontinens, risk för att aldrig mer kunna träna som man en gång gjort, smärta vid samlag och tusen miljoner andra komplikationer som kan hända vid VF.
Visst chansen kanske inte är så stor, men skulle olyckan vara framme FINNS DET INGEN HJÄLP ATT FÅ ÖVER HUVUD TAGET DÅ ALLA JÄVLA KOMPLIKATIONER NORMALISERAS AV SJUKVÅRDEN.