• Anonym (Lis)

Hur bli av med sockerberoende?

Jag har äntligen "erkänt" för mig själv att jag har ett beroende, ett sockerberoende. Jag har blundat för det men nu har verkligheten slagit mig. Jag började äta onyttigt redan i början av högstadiet, kanske till och med tidigare. Idag är jag 22 år och väger nästan 120 kg. 
    Jag börjar träna ganska ofta, får det där "NU Jävlar!" då och då.. men det rinner ut lika fort eftersom jag alltid får ett sånt sug efter något gott, orkar inte lag mat, orkar ingenting. Så köper hem pizza, chips, godis, cola och lever på det. 
    Jag måste också alltid ha något att äta när jag tittar på något och måste alltid ha något att titta på när jag ska äta.. (film, tv-serie) alltså det går runt i en ond cirkel det där. Jag kan börja gråta och bli på världens sämsta humör om jag inte har något att titta när jag just kommit hem med grillmat eller pizza.
    Jag känner ett sånt sug VARJE jävla kväll! Det går inte att vara utan..

Jag vet inte hur jag ska börja, var jag ska börja? HUR ska jag klara det här? Jag har ju inte klarat det förut.. för jag har försökt såååå många gånger.
    Men jag måste klara det, jag kan inte leva såhär.. min hälsa är verkligen på botten, det påverkar hela mig, hela mitt liv.

• Svar på tråden Hur bli av med sockerberoende?
  • TigerLilySwe

Ja, det verkar man minst sagt rörigt med olika primitiva betingelser. Inte vet jag men kanske får du bryta ett mönster i taget och försöka hitta disciplin, motivation och lära dig byta ut födoämnena. Kan du göra större kok en gång i veckan och göra en större sallad som du kan ha i kylen att plocka av? Mättande proteinshake att mixa ihop, smoothie går också snabbt att dra ihop. Sitta vid matbordet när du äter fasta mål för att bryta tv ovanan, läsa en bok eller tidning istället. Kanske bara sitta vid TV på kvällen vid fika. Ex från fruktsallad med turkisk yoghurt, nötter och lite agavesirap. Köpa nåt socker fritt choklad att ha i backup, ta ett par bitar lite då och då. Popcorn är ju ganska OK som snacks. Lite enkla snabba tips så här på nattkröken. Lycka till!

• Anonym ("medberoende")

Jag är också sockerberoende. Jag är inte överviktig men drabbades av andra hälsoproblem och blev till slut tvungen att lägga om min kost.

Som jag ser det idag är kolhydrater (socker) en drog/ett gift för mig. Precis som en alkoholist aldrig mer kan dricka en droppe alkohol kommer jag förmodligen aldrig kunna äta kolhydrater igen.

Jag har slutat nästan helt med kolhydrater. Jag äter numera lchf-kost och har aldrig mått bättre. Gick ner 10kg första två månaderna även om viktminskning aldrig varit mitt huvudsyfte. Jag äter bättre och nyttigare mat än någonsin och jag är aldrig hungrig.

Läs på om lchf. Tror inte du skulle bli besviken om du gav det en chans. Du har ingenting att förlora.

När man äter lchf äter man så som det är tänkt att man ska äta. Jag äter lite åt stenålderskosthållet och det är exakt den kosten våra kroppar är anpassade för och mår bäst av. Det som är bäst med lchf är att man aldrig behöver gå omkring hungrig. Det beror på att man bör äta mycket fett och fett är mättande.

De första veckorna var en anpassningsperiod och en supersvåra tid. Jag visste inte vad jag skulle handla i affären eller vad jag skulle äta. Men efter den första tiden när jag kommit på vad jag gillar och hur jag ska laga maten går det lätt som en plätt. Det krävs en del research men det är värt det enligt mig.

• Anonym (#)

Läs Sockbomben av Bitten Jonsson eller Vitt begär av Gunilla Sahlin. Finns  på bibblan.

Slå inte på dig själv för att du inte kan skärpa dig ur sockerberoende.

• Anonym (jadu)

Jag känner igen mig lite, även om jag inte är lika överviktig och fullt lika svårt beroende.

Beroendet är en sak, vanan en annan. Jag är en stark vanemänniska. Jag måste bryta mina vanor och ersätta dem med andra, mer hälsosamma, så blir den vanan lika stark som den föregående. Några gånger har jag lyckats med det (och givetvis förr eller senare trillat dit igen). Och när man väl har brutit med sockret upphör också suget - om man klarar sig förbi abstinensen, som tack o lov knappast är lika svår som abstinens från verkliga droger.

Det är bara att bestämma sig, och sluta, cold turkey. Det finns inget annat sätt.

• Anonym (Been there...)

Det sitter i huvudet. Du måste vilja bli sockerfri och GE DIG FAN PÅ DET, annars går det inte.

• Anonym (lm)

Mycket enkelt, sluta ät socker.

• Anonym ("medberoende")
    Anonym (lm) skrev 2014-11-25 09:06:15 följande:

Mycket enkelt, sluta ät socker.

Jag skulle vilja gå så långt som en uppmaning till att sluta äta kolhydrater helt och hållet (eller så gott som).
  • Anonym (Ella)

Jag skulle också ta bort så gott som alla kolhydrater, i alla fall i början.
    Kroppen tänker socker, vilket socker som helst. Det behöver inte vara socker som i godis, utan den hanterar spaghetti, äpplen och limpsmörgås på samma sätt. Och är man sockerkänslig behövs det inte godis för att trigga suget utan det kan räcka med något annat kolhydratrikt livsmedel.

Bitten Jonssons bok är bra. Likaså kan jag rekommendera Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Han är stark förespråkare av LCHF och det är inte en väg för alla. Men den är bra eftersom den innehåller konkret hur kroppen hanterar socker, hur blodsockret funkar mm. En jättebra grund.
    Och sen kan Bittens bok hjälpa en att komma tillrätta med själva sockerproblemet mer handfast.

Svar på tråden Hur bli av med sockerberoende?