• pollyankan

Kräksjukan

Hej!

Undrar rent praktiskt hur ni gör när era barn får kräksjukan.

känner att min oro kan minska lite om jag är förberedd på hur jag ska göra osv.

Har två barn en 4 åring o en 1 1/2 åring.

tack på förhand.

• Svar på tråden Kräksjukan
  • Platina

Vitpepparkorn fungerar! Igår fick jag känningar vid 18-tiden och vid 21-tiden satte det igång. Kraftig diarré och kräkningar, relativt intensivt. Har hört om husdjuren via min syster och svalde i ren panik 15 vitpepparkorn (är 36 år och väger ca 60kg). Tro det eller ej, efter 2 kräkningar till försvann det. Svalde 5 korn till inför natten. Jag har en dotter på 1,5år och vet inte hur man gör med barnen men kommer definitivt försöka få i henne några korn efter att ha pratat med BVC. Otroligt att det funkar! Så sjukt tacksam. Har magsjukefobi???? Lycka till????

• vilsenipannkakan

Är det ett av barnen som är sjukt så isolerar sig en förälder i ett rum med det barnet tills det gått 48 tim. Den andra sköter det runt om kring.

Vi laddar upp med film, pyssel osv. Dricker drar försiktig vatten, ev resorb, sen isglass, senare vitt bröd o soppa.

Vi laddar med handdukar, lätt att byta om det kommer lite i sängen, och hinkar. Vädrar ut det aktuella rummet.

Separata badrum, städa ytor med klorin osv.

Brukar fungera bra att stoppa smittan. Men den här gången gick det inte. Lillebror spydde en gång i onsdags, men han är för rastlös och liten för att hållas i ett rum. På fredagen fick föräldern som skötte honom feber o mådde dåligt. Lördagnatt blev den andra föräldern dålig med hög feber, illamående och magknip. Fortfarande Illamående men inget kräk. Söndagskväll spydde andra barnet, och spydde hela natten. Nu verkar det barnet må bra igen.

Nu gäller det att lillebror inte blir smittad igen, så det går runt runt.

Den här gången har det verkligen yttrat sig olika för oss. Sonen, som startade det hela, klarade sig bäst med bara en kräkning och sen pigg.

Därför blir jag så galen när föräldrar bortfärdar en kräkning och säger att det måste varit nåt annat!!

Ngn som vet hur länge man är resistent?

• vilsenipannkakan

Kanske ska ta några vitpepparkorn då? Jag är nämligen den föräldern som legat sen lördag natt och mått skunk. Utan att kräkas. Ibland är det nog bättre när kroppen tömmer ut skiten...

• modsey
    Platina skrev 2014-11-25 06:51:28 följande:
    Vitpepparkorn fungerar! Igår fick jag känningar vid 18-tiden och vid 21-tiden satte det igång. Kraftig diarré och kräkningar, relativt intensivt. Har hört om husdjuren via min syster och svalde i ren panik 15 vitpepparkorn (är 36 år och väger ca 60kg). Tro det eller ej, efter 2 kräkningar till försvann det. Svalde 5 korn till inför natten. Jag har en dotter på 1,5år och vet inte hur man gör med barnen men kommer definitivt försöka få i henne några korn efter att ha pratat med BVC. Otroligt att det funkar! Så sjukt tacksam. Har magsjukefobi???? Lycka till????
    ren skröna. Det finns inget som någonsin visat att magsjukan försvinner eller inte infinner sig om man äter vitpeppar. Dessutom är skrönan sån att man ska ta det innan det bryter ut så ska man slippa magsjukan. Du hann ju till och med börja bli dålig och att du frisknade till snabbt är ju inget konstigt eller ovanligt.
    2 kräkningar eller bara en är liksom inget ovanligt.
    Ge det definitivt inte till barn!

TS, vi har två toaletter och den sjuke får ta en egen som jag skurar noggrant med ytsprit men också med vanlig rengöring.  Har plasthandskar och handsprit där.
    Den sjuke får heller inte röra mat i köket utan servas och håller sig om de är de stora barnen inne på sitt rum.
    Med de små är det svårare att begränsa dem till ett rum.
    Bäddar sängen med tjocka frottéhanddukar och tar bort gosedjur och saker runt sängarna.

• Lovisa09
    vilsenipannkakan skrev 2014-11-25 06:52:52 följande:

Är det ett av barnen som är sjukt så isolerar sig en förälder i ett rum med det barnet tills det gått 48 tim. Den andra sköter det runt om kring.

Vi laddar upp med film, pyssel osv. Dricker drar försiktig vatten, ev resorb, sen isglass, senare vitt bröd o soppa.

Vi laddar med handdukar, lätt att byta om det kommer lite i sängen, och hinkar. Vädrar ut det aktuella rummet.

Separata badrum, städa ytor med klorin osv.

Brukar fungera bra att stoppa smittan. Men den här gången gick det inte. Lillebror spydde en gång i onsdags, men han är för rastlös och liten för att hållas i ett rum. På fredagen fick föräldern som skötte honom feber o mådde dåligt. Lördagnatt blev den andra föräldern dålig med hög feber, illamående och magknip. Fortfarande Illamående men inget kräk. Söndagskväll spydde andra barnet, och spydde hela natten. Nu verkar det barnet må bra igen.

Nu gäller det att lillebror inte blir smittad igen, så det går runt runt.

Den här gången har det verkligen yttrat sig olika för oss. Sonen, som startade det hela, klarade sig bäst med bara en kräkning och sen pigg.

Därför blir jag så galen när föräldrar bortfärdar en kräkning och säger att det måste varit nåt annat!!

Ngn som vet hur länge man är resistent?

Tror man är skyddad för ny smitta minst några veckor. Det är nog svårt att veta exakt men är det vinterkräksjukan så brukar man klara sig från att återinsjukna om det går i familjen. Men kommer det en ny smitta om några veckor riskerar man bli sjuk igen. Eländiga virus!!!!
  • honeydew

Bra att veta att magsjukebakterierna ej dör av handsprit, därför är det minst lika viktigt att tvätta händerna som att sprita!

Om ett av barnen blir magsjukt så bäddar vi sängen med flera lager handdukar. Bara att dra bort en ifall det kommer kräks, går snabbt att bädda om.

Likaså har aldrig mina barn kräks mer än 6 h åt gången, kan vara skönt att ha i bakhuvudet när det känns som att det aldrig tar slut

• Mascaraklumpar

Vi gör inget speciellt förutom att dricka vätskeersättning allihop. Är man mottaglig för viruset är det ändå så stor risk att man blir smittad. Det har dock aldrig hänt att vi smittat varandra.

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2014-11-25 08:04:44 följande:

Är man mottaglig för viruset är det ändå så stor risk att man blir smittad. Det har dock aldrig hänt att vi smittat varandra.

Kanske ska tillägga att jag menade detta just för vår familj. Vi bor trångt, har bara ett badrum och när sonen kräks första gången gör han det i princip alltid med oss båda i rummet, så efter det känns det bara onödigt att försöka skydda oss. Har man möjlighet att tex låta den magsjuka använda en egen toalett är det givetvis bra att göra det.
  • Anonym (vinterkräkhataren)

Tvätta händer ofta med två och vatten.
    Om möjligt är de som är sjuka eller fortfarande smittar en egen toalett och använder pappershanddukar.
    klorera toalett, handfat etc flera ggr per dag
    de som är sjuka isoleras till de är smittfria (dvs 48h efter senaste symptom)
    Ingen som är sjuk eller smittar lagar eller hanterar mat.
    Byt sängkläder efter att vi blivit friska och tvätta alla kläder etc vi varit i kontakt med.
    När barnen var så små som dina var vi inte lika noga med isoleringen från varandra (nästan omöjligt) lika bra att få det överstökat hehe

Det bästa med vinterkräksjukan är att den går över väldigt fort, dvs man kan kräkas en gång. Ibland blir det lite fler men det går över fort. Det vidriga med den är att man insjuknar plötsligt, det smittar otroligt lätt och man blir inte resistent. Man kan få den om och om igen under samma säsong. 

Under vinterkräksjukans säsong köper vi inte lösviktsgodis eller frukt där man äter skalet, vi provsmakar inte när det bjuds i butikerna osv... kanske överdrivet man vi är 6 pers i familjen och kan bli isolerade i ett par veckor om det vill sig illa när "kräket" väl gjort entre...  Tack vare vår "vinterkräk-krisplan" brukar bara hälften av oss få det (olika pers varje gång..)

Svar på tråden Kräksjukan